czwartek, 2 maja, 2024
spot_img
+

    Rozpoczyna się budowa odcinka drogi ekspresowej S19 Babica – Jawornik

    Polecamy

    Krzysztof Gałkowski
    Krzysztof Gałkowski
    Redaktor / Dziennikarz - Kurier Rzeszowski - portal, gazeta, TVi
    - Reklama -


    Rusza budowa ponad 11-kilometrowego fragmentu drogi ekspresowej S19, łączącej Babicę z Jawornikiem. Przyszli użytkownicy tej trasy będą mieli okazję korzystać z niej już we wrześniu 2026 roku. Projekt ten jest wdrażany w ramach ogólnokrajowego Programu Budowy Dróg Krajowych.

    Rozpoczyna się budowę ponad 11-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S19, który połączy Babicę z Jawornikiem. Przewidywany termin oddania tej nowej trasy do użytku to wrzesień 2026 roku. To ważne przedsięwzięcie jest częścią ogólnokrajowego Programu Budowy Dróg Krajowych, który ma na celu rozwijanie infrastruktury drogowej.

    Pierwszym krokiem na placu budowy będzie przeprowadzenie szczegółowego rozpoznania terenu w celu zidentyfikowania potencjalnych zagrożeń, inwentaryzacji oraz wytyczenia geodezyjnego. Następnie zostaną wybudowane drogi technologiczne i zaplecza dla wykonawcy, a także miejsca składowania materiałów. Prace obejmą także wycinkę drzew i krzewów, usuwanie korzeni oraz karpin, a także prace archeologiczne.

    – Budujemy spójną i bezpieczną sieć dróg szybkiego ruchu. Kluczowym jej elementem jest szlak Via Carpatia. Nasz rząd zrealizował już tę trasę od Lublina do Rzeszowa. Wchodzimy na budowę na kolejnych odcinkach między Rzeszowem a granicą polsko-słowacką. Jeszcze w tym miesiącu rozpoczną się także prace na tym szlaku między Białymstokiem a Lublinem. Cel jest jasny: to dynamiczny, sprawiedliwy i zrównoważony rozwój każdego polskiego regionu.

    Rafał Weber, wiceminister infrastruktury

    Kolejnym krokiem będzie rozpoczęcie prac ziemnych, w tym odhumusowanie terenu oraz prace związane z budową fundamentów pod mostami. Wykonawca zajmie się również wyburzeniami budynków oraz usuwaniem kolizji z istniejącymi sieciami gazowymi, elektrycznymi, teletechnicznymi itp.

    W ramach inwestycji powstanie nowy odcinek drogi ekspresowej o długości 11,6 km, która będzie miała dwie jezdnie z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku, a także pasem awaryjnym. Dodatkowo, powstanie węzeł Żarnowa – Strzyżów w rejonie miejscowości Strzyżów, który będzie krzyżował się z drogą powiatową nr 1931R. Projekt obejmuje również budowę Miejsca Obsługi Podróżnych w Jaworniku (w kierunku Rzeszowa) oraz liczne obiekty inżynierskie, w tym osiem estakad na wysokich podporach, z największą o długości około 1,1 km i filarami sięgającymi około 80 m wysokości. Planowane są także pięć wiaduktów oraz cztery przejścia dla zwierząt, w tym dwa dla zwierząt średnich, jeden dla zwierząt dużych i jeden dla zwierząt małych. Projekt uwzględnia także urządzenia zwiększające bezpieczeństwo ruchu oraz środowisko naturalne.

    VIA CARPATIA to:

    Droga ekspresowa S19 to element międzynarodowego szlaku Via Carpatia, łączącego Europę Północną i Południową. W Polsce trasa ta będzie miała około 700 km długości. W jej skład wchodzą odcinki dróg ekspresowych S61, S16 i S19, pomiędzy miejscowościami Budzisko (granica państwa), Suwałki, Ełk, Białystok, Lublin, Rzeszów, Barwinek (granica państwa). Droga będzie docelowo przebiegać przez teren pięciu województw–: podlaskiego, warmińsko-mazurskiego, mazowieckiego, lubelskiego i podkarpackiego (Lublin jest już połączony z Rzeszowem).

    W woj. podkarpackim S19 będzie miała docelowo długość ok. 169 km, a tak przedstawia się stan jej realizacji w naszym województwie:      

    • 81,8 km – oddane do ruchu (odcinki: Lasy Janowskie – Rzeszów Południe),   
    • 72,9 km – w realizacji (w budowie: Rzeszów Południe – Babica, Babica – Jawornik, Krosno – Miejsce Piastowe oraz w systemie Projektuj i buduj: Domaradz – Krosno, Miejsce Piastowe – Dukla, Dukla – Barwinek i dobudowa drugiej jezdni Sokołów Małopolski Płn. – Jasionka),   
    • 11,6 km – w przygotowaniu (na etapie przetargu: Jawornik – Lutcza, Lutcza – Domaradz). 

    W ramach tej inwestycji zostaną także przebudowane i rozbudowane inne drogi poprzeczne oraz infrastruktura techniczna, cieki wodne i urządzenia melioracyjne. Dodatkowo, powstanie tymczasowy łącznik z drogą krajową nr 19 w miejscowości Jawornik, który będzie służyć jako awaryjny wjazd na S19 przez Miejsce Obsługi Podróżnych w Jaworniku.

    Warto podkreślić, że ten odcinek drogi ekspresowej S19, który przebiega przez teren o skomplikowanej budowie geologicznej, był poddany gruntownym badaniom i rozpoznaniu geologicznemu już na etapie opracowywania koncepcji programowej. Teren ten jest trudny, z licznymi wzniesieniami i dolinami, w których płyną strumienie. Prowadzenie prac geologicznych było wyzwaniem, a wykonawcy czeka trudne zadanie podczas prac budowlanych.

    W wyniku badań geologicznych zidentyfikowano siedem obszarów osuwiskowych i sześć obszarów predysponowanych do osuwisk. Przeprowadzono badania geofizyczne, wiercenia i sondowania oraz monitorowanie osuwisk. Wykonano wiele otworów badawczych o łącznej długości 12 081 metrów i głębokości od 3 do 50 metrów, a także 319 sondowań badawczych o łącznej długości 2272 metrów i głębokości od 1,8 do 35 metrów.

    Zgodnie z umową, prace budowlane, wraz z uzyskaniem pozwolenia na użytkowanie, zostaną zakończone w ciągu 26 miesięcy, tj. we wrześniu 2026 roku, z wyłączeniem okresów zimowych od 1 grudnia do 31 marca. Wykonawcą tego ambitnego projektu jest Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor, a wartość umowy wynosi 1 253 370 000 zł.

    - REKLAMA -
    - Reklama -

    Więcej artykułów

    - REKLAMA -

    Najnowsze artykuły

    - REKLAMA -
    WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com