sobota, 11 maja, 2024
spot_img
+

    W Przemyślu powstanie nowy Most kolejowy

    Polecamy

    Krzysztof Gałkowski
    Krzysztof Gałkowski
    Redaktor / Dziennikarz - Kurier Rzeszowski - portal, gazeta, TVi
    - Reklama -

    W Przemyślu, między historycznymi przęsłami mostu kolejowego, powstaje nowa przeprawa kolejowa. Obecnie trwa drugi etap realizacji projektu, którego głównym celem jest budowa nowego mostu kolejowego na linii kolejowej nr 91, łączącej Kraków Główny z Medyką.

    W sobotnie przedpołudnie, w strukturze powstającej przeprawy, została wmurowana kapsuła czasu. Na umieszczonym w niej dokumencie swoje podpisy złożyli politycy, samorządowcy i przedstawiciele PKP PLK. Wewnątrz kapsuły znalazły się również fotografie z uroczystości.

    Prace nad mostem rozpoczęły się w listopadzie 2022 roku. Przęsła historycznego mostu zostały przesunięte i osadzone na nowych, docelowych podporach. Pomiędzy tymi konstrukcjami budowany jest nowy most. Wszystkie nowe fundamenty zostały już ukończone, a obecnie trwają prace związane z budową filarów, w tym zbrojenia i wykonanie ław fundamentowych. Wzdłuż toru nr 2, od strony Medyki, są łączone elementy finalnej konstrukcji obiektu. Wykonanie tymczasowego „by-passu” umożliwia kontynuację ruchu kolejowego podczas budowy. Zgodnie z planami, w listopadzie ma zostać oddany do użytku jeden nowy tor kolejowy, a w grudniu drugi. Pociągi będą mogły już w grudniu korzystać z nowego mostu.

    Nowy most zapewni sprawny i bezpieczny ruch kolejowy na trasie Kraków-Medyka. PKP PLK S.A. realizuje tę inwestycję w Przemyślu, na ważnym szlaku międzynarodowym, krajowym i regionalnym. Przez ten most kursują pociągi z Przemyśla do Rzeszowa, Krakowa i Dolnego Śląska.

    Efektem tej inwestycji będą dwa nowe mosty o klasycznej stalowej konstrukcji kratownicowej. Nowe obiekty zapewnią płynny przejazd i umożliwią przewoźnikom stworzenie lepszych ofert podróży kolejowych. Realizowana koncepcja pozwoli również zachować zabytkowe elementy starego mostu kolejowego w przestrzeni miasta. Jedno z przęseł zostanie przekształcone w ścieżkę dla pieszych i rowerzystów, łączącą dwie części miasta. Drugie przęsło mostu zostanie wykorzystane przez Muzeum Ziemi Przemyskiej.

    Dzięki tej inwestycji możliwy będzie sprawny transport kolejowy na trasie ważnej w ruchu międzynarodowym, krajowym i regionalnym. Przebudowa przeprawy poza tym, że da na wiele kolejnych lat bezpieczeństwo w ruchu pociągów na trasie, która jest niezwykle „oblegana”, pozwoli także na wyeliminowanie ograniczeń w ruchu drogowym, bardzo korzystnie wpływając na zmianę  systemu komunikacyjnego w Przemyślu.

    Piotr Pilch, wicemarszałek województwa Podkarpackiego

    Pod mostem również zostaną przebudowane drogi, co zlikwiduje ograniczenia w ruchu drogowym. Dzięki temu system komunikacji w Przemyślu ulegnie korzystnej zmianie. Prace drogowe mają zostać zrealizowane w pierwszym kwartale 2024 roku.

    Most kolejowy w Przemyślu, o konstrukcji kratownicowej, znajduje się pomiędzy stacjami Przemyśl Główny i Przemyśl Zasanie. Przebiega przez niego linia kolejowa nr 91, która łączy Kraków z Medyką. Most ten powstał w 1860 roku w ramach budowy linii kolejowej łączącej Wiedeń z Lwowem. W swojej obecnej postaci istnieje od 1891 roku. Projekt mostu został opracowany w biurze konstrukcyjnym inżyniera Gustave’a Eiffela, znanego jako twórcy słynnej Wieży Eiffla w Paryżu.

    Wśród gości wydarzenia obecni byli szef Kancelarii Premiera RP, minister i poseł Marek Kuchciński, wicewojewoda podkarpacki Jolanta Sawicka, wicemarszałek województwa Piotr Pilch, prezydent miasta Wojciech Bakun, lokalni samorządowcy oraz mieszkańcy Przemyśla. PKP PLK reprezentowali Radosław Celiński – Członek Zarządu, dyrektor ds. finansowych i ekonomicznych PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., oraz Piotr Grawicz – zastępca dyrektora Regionu Południowego Centrum Realizacji Inwestycji PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

    - REKLAMA -
    - Reklama -

    Więcej artykułów

    - REKLAMA -

    Najnowsze artykuły

    - REKLAMA -
    WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com