poniedziałek, 20 maja, 2024
spot_img
+

    Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad na obwodnicę Pilzna

    Polecamy

    Krzysztof Gałkowski
    Krzysztof Gałkowski
    Redaktor / Dziennikarz - Kurier Rzeszowski - portal, gazeta, TVi
    - Reklama -

    Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła przetarg na zaprojektowanie i budowę obwodnicy Pilzna w ramach DK73. To już drugie zadanie z Programu Budowy 100 obwodnic na Podkarpaciu, które przekierowano do realizacji. Otwarcie ofert planowane jest na 17 czerwca tego roku. Finansowanie inwestycji pochodzi z budżetu państwa.

    Trasa 2,6-kilometrowej obwodnicy rozpocznie się w miejscu, gdzie DK94 krzyżuje się z DK73 w Pilźnie (ul. Lwowska), gdzie planowane jest rondo. Jej koniec znajdzie się w Zawadce Brzosteckiej (początek obwodnicy Brzostku i Kołaczyc), przy czym będzie to nad rzeką Dulcza. Na końcowym odcinku połączy się z istniejącą DK73, korzystając ze skrzyżowania typu rondo, około 1,2 km za obecnym skrzyżowaniem z drogą gminną 106627R w kierunku Jasła.

    Inwestycja ta będzie zlokalizowana na obszarze powiatu dębickiego, przechodząc przez tereny gminy miejsko-wiejskiej Pilzna. Obwodnica zostanie wybudowana jako droga klasy GP (droga główna ruchu przyspieszonego) o przekroju 1×2, czyli z jednym pasem w każdym kierunku, wyposażona w odpowiednią infrastrukturę (odwodnienie, oświetlenie, urządzenia ochrony środowiska, urządzenia BRD).

    W ramach tego zadania powstaną dodatkowe jezdnie (równoległe do głównej trasy), obsługujące tereny przyległe do obwodnicy, ścieżki dla pieszych i rowerzystów, oraz system zarządzania ruchem. Most zostanie zbudowany nad rzeką Dulcza. Ponadto planowane są przejścia dla zwierząt, ekrany dźwiękochłonne i przeciwsłoneczne, oraz zbiorniki retencyjne.

    Ukończenie prac projektowych i budowlanych planowany jest w ciągu 35 miesięcy od daty podpisania umowy.

    Obwodnica Pilzna jest pierwszym z zadań, które wpłyną na zmianę przebiegu i wyglądu DK73 aż do Jasła. Kolejne projekty obejmują obwodnice Brzostku i Kołaczyc, oraz Jasło. Wraz z planowaną przebudową istniejącego odcinka DK73 między Pilznem a Brzostkiem, te inwestycje spowodują, że kierowcy ostatecznie zyskają około 35 kilometrów wygodnej i bezpiecznej trasy, z których dwie trzecie będzie prowadzone nowym śladem. To nie tylko pozwoli na odciążenie ruchu w tych miastach, ale przede wszystkim poprawi przepustowość całego odcinka DK73.

    To istotne, gdyż DK73, biegnąca od Wiśniówki koło Kielc do Jasła, jest kluczowym elementem krajowego systemu komunikacyjnego, obsługując ruch na osi północ-południe. Ma także strategiczne znaczenie jako droga prowadząca do priorytetowych przejść granicznych łączących Unię Europejską z Ukrainą. W województwie podkarpackim stanowi ważny szlak komunikacyjny, łącząc autostradę A4 poprzez Pilzno, Brzostek, Jasło, a następnie DK28 do Krosna, Sanoka, DK84 do Ustrzyk Dolnych, aż do przejścia granicznego z Ukrainą w Krościenku lub DK19 do przejścia granicznego ze Słowacją w Barwinku.

    W ramach rządowego Programu Budowy 100 obwodnic (PB100) w województwie podkarpackim planowanych jest osiem nowych inwestycji drogowych. Oprócz obwodnicy Pilzna, która obecnie znajduje się w fazie przetargowej, oraz drugiego etapu obwodnicy Sanoka w ciągu DK28, na którego realizację niedługo zostanie podpisana umowa, obejmują one:

    • obwodnicę Nowej Dęby w ciągu DK9,
    • obwodnicę Kolbuszowej w ciągu DK9,
    • obwodnicę Miejsca Piastowego w ciągu DK28,
    • obwodnicę Przemyśla w ciągu DK28/DK77,
    • obwodnicę Jasła w ciągu DK73,
    • obwodnicę Brzostku i Kołaczyc w ciągu DK73.

    Wszystkie te obwodnice będą klasyfikowane jako drogi głównego ruchu przyspieszonego (GP). Planowane inwestycje obejmują budowę skrzyżowań jednopoziomowych (rond), jak również dodatkowych odcinków dróg służących obsłudze terenów przyległych. Przewiduje się także m.in. budowę i modernizację istniejących dróg w miejscach kolizji z nowymi obwodnicami, systemy odwodnienia korpusu drogowego, urządzenia ochrony środowiska i ruchu drogowego, oraz oświetlenie dróg.

    Głównymi beneficjentami tego programu są mieszkańcy miast i miejscowości, którzy szczególnie odczuwają negatywne skutki ruchu drogowego. Głównym celem budowy obwodnic jest przekierowanie ruchu tranzytowego z centrów miast i miasteczek, co przyczyni się do zwiększenia bezpieczeństwa dla kierowców, pasażerów oraz mieszkańców tych obszarów.

    - REKLAMA -
    - Reklama -

    Więcej artykułów

    - REKLAMA -

    Najnowsze artykuły

    - REKLAMA -
    WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com