Prawie pół roku temu rozpoczęła się budowa drogi ekspresowej S19 Babica – Jawornik, będącej częścią projektu Via Carpatia. Jeszcze niedawno obszar, na którym prowadzone są prace, był ukryty pod warstwą śniegu. Obecnie, wiosną, staje się widoczna wstęga przyszłego fragmentu trasy, o długości blisko 12 kilometrów.
W ramach przedsięwzięcia planowane jest wybudowanie drogi dwupasmowej w obu kierunkach, z dodatkowym pasem awaryjnym. Ponadto, pojawi się Miejsce Obsługi Podróżnych Jawornik w kierunku Rzeszowa. Projekt zakłada także konstrukcję różnych obiektów inżynierskich, w tym ósmej estakady na wysokich podporach, w tym największej o długości 1,1 km i wysokości około 80 m, pięciu wiaduktów oraz czterech przejść dla zwierząt. Dodatkowo, powstanie węzeł Żarnowa – Strzyżów, zlokalizowany w okolicach Strzyżowa.
Trasa na odcinku Babica – Jawornik biegnie przez obszar o skomplikowanej budowie geologicznej. W ramach przeprowadzonych badań geofizycznych, wierceń i sondowań ujawniono 765 otworów badawczych o głębokości od 12 do 50 m. Ponadto, wykonano 319 sondowań badawczych o głębokości od 2,2 do 1,8 m.