Spośród sześciu ofert, które wpłynęły w przetargu, wybrano ofertę, którą złożyła firma Kolin Insaat Turizm Sanayi ve Ticaret wyceniając realizację inwestycji na kwotę 1 416 239 220 zł. Projekt dotyczy przedostatniego odcinka trasy Via Carpatia. Jeśli nie będzie odwołań od rozstrzygnięcia i po zakończeniu kontroli Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych, będzie można podpisać umowę z wykonawcą.
Ten fragment szlaku Via Carpatia będzie przebiegał po zróżnicowanym wysokościowo terenie, charakteryzującym się skomplikowaną budową geologiczną. Inwestycję z perspektywy realizacyjnej należy traktować jako skomplikowaną i wymagającą, lecz w efekcie finalnym kierowcy zyskają jedną z ciekawszych tras widokowych w województwie podkarpackim.
Zakres inwestycji obejmuje budowę odcinka drogi ekspresowej o długości ok. 6,4 km o przekroju dwujezdniowym po dwa pasy ruchu w obu kierunkach wraz z pasem awaryjnym. W ramach zadania wybudowany zostanie m.in. węzeł drogowy Domaradz zlokalizowany w miejscu skrzyżowania S19 z drogą wojewódzką nr 886. Powstanie również tymczasowy łącznik z drogą krajową nr 19 w miejscowości Lutcza. Jest on wynikiem etapowania budowy S19 między Jawornikiem a Domaradzem i podziałem na dwa odcinki realizacyjne: Jawornik – Lutcza i Lutcza – Domaradz (z tymczasowym łącznikiem S19 z DK19). Docelowo, po wybudowaniu odcinka Jawornik – Lutcza, droga ekspresowa S19 nie będzie łączyła się z DK19 w Lutczy.
W ramach zadania wybudowane zostaną także obiekty inżynierskie. Największym wyzwaniem będzie budowa dwunawowego tunelu pod górą Hyb o długości około 990 m. W ciągu trasy głównej powstaną też: estakada, trzy mosty, pięć wiaduktów drogowych, przejście górne dla średnich zwierząt, a także szereg obiektów w ciągu dodatkowych jezdni. Powstanie również Obwód Drogowy w Domaradzu. Jego częścią będzie Centrum Zarządzania Tunelami obsługujące tunele wybudowane w ciągu drogi ekspresowej S19 w województwie podkarpackim. Na potrzeby akcji ratunkowych wykonane zostaną także dwa całodobowe lądowiska dla śmigłowców LPR. Ponadto droga zostanie wyposażona w urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz ochrony środowiska.
Prace projektowe i roboty budowlane zostaną ukończone w ciągu 53 miesięcy od daty podpisania umowy. Zadanie realizowane będzie w ramach rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych i finansowane z budżetu państwa.
Odcinek drogi ekspresowej S19 między Lutcza a Domaradz będzie przebiegał przez obszar o skomplikowanej budowie geologicznej, którym są Karpaty Zewnętrzne, zwane także Karpatami fliszowymi. Charakteryzują się one głównie zlepieńcami, piaskowcami i łupkami ilastymi, określanymi jako flisz karpacki. Dodatkowo, teren ten jest urozmaicony i ma złożone ukształtowanie, przemieszczając się naprzemiennie przez wzniesienia i doliny. W dolinach oraz w okolicach tunelu dominują obszary leśne.
Odcinek drogi ekspresowej S19 między Lutcza a Domaradz będzie przebiegał przez obszar o skomplikowanej budowie geologicznej, którym są Karpaty Zewnętrzne, zwane także Karpatami fliszowymi. Charakteryzują się one głównie zlepieńcami, piaskowcami i łupkami ilastymi, określanymi jako flisz karpacki. Dodatkowo, teren ten jest urozmaicony i ma złożone ukształtowanie, przemieszczając się naprzemiennie przez wzniesienia i doliny. W dolinach oraz w okolicach tunelu dominują obszary leśne.
Via Carpatia to kluczowy korytarz transportowy łączący Europę Północną i Południową. Na terenie Polski trasa będzie miała około 700 km długości. W skład szlaku drogowego Via Carpatia wchodzą odcinki dróg ekspresowych S61, S16 i S19 przebiegające przez teren pięciu województw – podlaskiego, warmińsko-mazurskiego, mazowieckiego, lubelskiego i podkarpackiego. W województwie Podkarpackim S19 będzie miała docelowo długość ok. 169 km.