piątek, 26 kwietnia, 2024
spot_img
+

    Maszyna TBM, która będzie drążyć tunel na S19 w Babicy, jedzie na budowę! Do celu dotrze za trzy tygodnie

    Polecamy

    Patrycja Pelczar Reszko
    Patrycja Pelczar Reszkohttps://www.kurierrzeszowski.pl
    Redaktor / Dziennikarz - Kurier Rzeszowski - portal, gazeta, TVi
    - Reklama -

    We wtorek, 15 listopada 2022 r., około godziny 5.00 nad ranem na autostradę A1 w Łódzkiem wjechał największy w historii transport drogowy. Konwój transportuje największe elementy maszyny TBM (ang. Tunnel Boring Machine), która wydrąży tunel na odcinku drogi ekspresowej S19 Rzeszów Południe – Babica.

    Jak informuje TVN24, konwój przewożący części gigantycznej maszyny do drążenia tuneli wyruszył w piątek, 11 listopasda z portu w Opolu. Składa się z pięciu zestawów pojazdów. Największy z nich liczy 74 metry długości – to mniej więcej tyle, ile mają 4 autobusy przegubowe lub 4,5 tira, 9 metrów szerokości – i waży 500 ton. Kolumna ma długość czterech kilometrów i dotrze do celu – na budowę tunelu na Podkarpaciu – za około trzy tygodnie.

    Łódzki oddział GDDKiA informuje, że konwój przez trzy kolejne noce będzie powodować utrudnienia w ruchu na A1 i S8 aż do piątku, kiedy opuści teren województwa. Transport będzie bowiem poruszał się z maksymalną prędkością 10 km/h, całą szerokością jezdni, zajmując dwa pasy ruchu. Drogowcy nie przewidują możliwości wyprzedzania konwoju, dlatego planującym podróż A1 w nocy z poniedziałku na wtorek i z wtorku na środę zaleca się wybranie innej trasy.

    Cały transport składa się z czternastu zestawów transportowych podzielonych na trzy konwoje. Do przewozu największych elementów wykorzystane zostały zestawy o bezprecedensowych wymiarach – szerokość 9 m, długość 74 m i waga ok. 260 ton, co łącznie z ładunkiem wyniesie 500 ton! Składają się z ciągnika balastowego ciągnącego zestaw, dwóch wielkich platform i drugiego ciągnika balastowego – pchającego, który zamyka zestaw. Pozostałe transporty (składające się z jednego ciągnika i platformy) mają szerokość od 6 do 8 m i długość 35-40 m. 

    Takie parametry to również wyzwanie dla obiektów drogowych. Cała trasa została zaplanowana, a poszczególne odcinki i obiekty inżynierskie poddane szczegółowym ekspertyzom pod kątem przyjęcia tego niecodziennego transportu.  

    Fot. GDDKiA

    Trudne zadanie przed TMB

    Odcinek S19 od węzła Rzeszów Południe do Babicy to jedna z ciekawszych, ale i trudniejszych technologicznie budów infrastrukturalnych w Polsce. Pagórkowate ukształtowanie terenu wymusza wykonanie wysokich estakad i tunelu zlokalizowanego do 100 m pod powierzchnią terenu. Prace przy drążeniu tunelu rozpoczną się w przyszłym roku.

    Tunel na odcinku drogi ekspresowej S19 Rzeszów – Babica drążony będzie metodą mechanicznego drążenia przy pomocy maszyny TBM o długości 112 m i i masie 4000 ton oraz średnicy tarczy 15,2 m! Jest to o 1,7 m więcej niż średnica Wyspiarki, która wydrążyła tunel w Świnoujściu.

    Ten olbrzymi „kret” transportowany jest z Hiszpanii w elementach. Część bezpośrednio drogą lądową na ciężarówkach, a największe elementy przypłynęły do Polski statkiem. Ze Szczecina do Opola przetransportowane zostały barkami i pontonami po Odrze, a dalej ruszyły lądem, co może wiązać się z utrudnieniami w ruchu dla użytkowników dróg.

    Odcinek drogi ekspresowej S19 od węzła Rzeszów Południe do Babicy realizowany jest w systemie Projektuj i buduj. Wykonawca, konsorcjum firm Mostostal Warszawa i Acciona Construcción, opracował dokumentację techniczną, która była niezbędna do złożenia wniosku o ZRID. Teraz, kiedy decyzja ZRID została wydana, mogą rozpocząć się roboty budowlane.

    W ramach inwestycji wybudowany zostanie nowy, ponad 10-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej o przekroju dwujezdniowym, po dwa pasy ruchu w obu kierunkach.

    Powstanie też węzeł Babica (węzeł typu trąbka) zlokalizowany w pobliżu skrzyżowania DK19 z DW988. Zakres prac obejmuje także budowę obiektów inżynierskich, w tym tunelu o długości ponad 2 km, sześciu estakad, dwóch wiaduktów nad S19, bezkolizyjnego przejazdu nad linią kolejową w ciągu istniejącej DK19, trzech przejść dla zwierząt i jednego przejazdu pod S19.

    W ramach umowy wybudowane zostanie również pierwsze w województwie podkarpackim Centrum Zarządzania Tunelem. Inwestycja obejmuje także budowę dwóch Miejsc Obsługi Podróżnych (MOP): MOP kat. II Lutoryż (kierunek Rzeszów i MOP kat. I Lutoryż (kierunek Barwinek), oraz dwa lądowiska dla śmigłowców Lotniczego Pogotowia Ratunkowego (na MOP II Lutoryż i przy Centrum Zarządzania Tunelem).

    GDDKiA apeluje o ostrożność!

    Tak dużych elementów jeszcze po polskich drogach nie przewożono. Apelujemy do wszystkich kierowców o ostrożność i stosowanie się do znaków oraz wprowadzanej na czas przejazdu zmienionej organizacji ruchu.   

    Więcej na temat tego transportu można przeczytać na stronie internetowej GDDKiA

    - REKLAMA -
    - Reklama -

    Więcej artykułów

    - REKLAMA -

    Najnowsze artykuły

    - REKLAMA -
    WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com