Końcem ubiegłego roku jednostka Ochotniczej Straży Pożarnej w Niebieszczanach koło Sanoka przywitała swój mocno zmodernizowany samochód na podwoziu Stara 266. Ktoś zapyta, dlaczego zmodernizowany StarMan, a nie nowy?
Strażacy z OSP Niebieszczczany, dumni z efektu swoich starań o nowe oblicze starego wozu odpowiadają na to pytanie:
Powody były dwa, pierwszy na forum publicznym przemilczymy a drugi znacznie istotniejszy to ten, że samochód taki miał dotrzeć do wszystkich, którzy mogą potrzebować strażackiej pomocy, a jak wiadomo w naszej wiosce i nie tylko w niej jest sporo wąskich i krętych dróg, gdzie duża ilość obecnie produkowanych i posiadanych przez strażaków samochodów pożarniczych ze względu na swoje gabaryty i właściwości jezdne będzie miała problem z szybkim dojazdem do miejsca zdarzenia. W takim dojeździe nie pomaga też okoliczny trudny, górzysty teren. Dodatkowo zależało nam na tym, aby ten wóz strażacki był wolny od elektroniki i to nam się udało zrealizować w 100%.
Czym może się pochwalić zmodernizowany wóz strażacki OSP Niebieszczany?
- silnikiem 6-cio cylindrowym, turbodoładowanym z intercoolerem o mocy 220KM, po kapitalnym remoncie produkcji MAN typ D0826 EURO2,
- nowym osprzętem silnika (turbosprężarka, pompa wody, rozrusznik, alternator),
- nowym układem chłodzenia,
- 6-cio biegową synchronizowaną skrzynią biegów ZF + bieg wsteczny,
- kabiną MAN typ L2000 – odchylaną hydraulicznie, wyciszoną, z poprawionym komfortem i fabryczną klimatyzacją,
- skrzynią rozdzielczą – typ SR-380M, po wymianie łożysk na nowe najlepszych światowych producentów oraz uszczelniaczy firmy Corteco, dzięki czemu są one praktycznie bezawaryjne oraz pozbawione wycieków,
- wzmocnionymi wszystkimi resorami piórowymi, dzięki czemu pojazd wytrzymuje większe przeciążenia na nierównościach bezdroży,
- mostami napędowymi po regeneracji, elementy narażone na szybsze zużywanie, produkowane są ze specjalnych materiałów odpornych na ścieranie,
- wzmacnianą osią resorów poprzez wtłoczenie dodatkowego wałka zapobiegającego łamaniu się osi piasty resoru,
- nowym układem hamulcowym, nowymi przewodami hamulcowymi, szczękami, cylinderkami, sprężynami, siłownikami i pompami,
- hamulcem postojowym działającym bezpośrednio na koła pojazdu, pompy hamulcowe nowe, Polska BR-0107 oraz FTE,
- nowym układem pneumatycznym – nowe zbiorniki, zawory, przewody, złącza, osuszacz powietrza, stosowane w samochodach MAN, dzięki czemu układ ten przez wiele lat pozostanie czysty,
- układem zasilania paliwem – zbiornik, czujnik, przewody nowe stosowane w samochodach MAN nie powodujące zanieczyszczeń paliwa,
- nową instalacją elektryczną budowaną w całości do tego pojazdu – odporna na trudne warunki terenowe, brak jakichkolwiek komputerów i złącz diagnostycznych, pojazd może naprawić prawie każdy mechanik i w każdych warunkach,
- reflektorami mijania oraz dalekosiężnymi w technologii LED ze światłem do jazdy dziennej wraz z osłonami przeciw uszkodzeniom, lampy tylne LED wraz o osłonami zmniejszającymi ryzyko uszkodzenia,
- nowymi kołami na felgach bezdętkowych i oponach Michelin XZL o rozmiarze 365/80R20 (szersze od starowskich).
Ponadto wszystkie elementy pochodzące z samochodu STAR 266 były piaskowane, zabezpieczone farbami podkładowymi epoksydowymi oraz lakierowane farbą poliuretanową.ostała również zmodernizowana zabudowa pożarnicza.
Pojazd posiada także:
- niezależne od siebie ogrzewanie postojowe Webasto kabiny oraz przedziału autopompy,
- autopompę dwustopniową (wysokie ciśnienie),
- maszt pneumatyczny z najaśnicami LED,
- system zraszaczy podwozia,
- kamerę cofania i wiele innych dodatków.