Projekt konstrukcji, który kiedyś inżynier tworzył w programie Catia V5 przez dwa tygodnie, teraz powstanie w dwa dni. Taką możliwość daje specjalne oprogramowanie, plug-in stworzony przez startup Koenigs z Podkarpackiego Parku Naukowo-Technologicznego „Aeropolis”.
Jesteśmy częścią rewolucji przemysłowej 4.0. Wprowadzamy automatyzację do pracy inżynierów. Nasze programy, podobnie jak roboty na hali produkcyjnej, wyręczają konstruktorów w powtarzalnych i czasochłonnych czynnościach. To daje więcej czasu na pracę twórczą i decyzyjną.
– mówi twórca programu.
Leszek Zalewski, autor pomysłu i założyciel firmy Koenigs, pracował wcześniej na stanowisku inżyniera zaawansowanych metod konstrukcyjnych w firmie BorgWarner w Jasionce, największej firmie branży automotive w Parku „Aeropolis”, oraz dla BMW jako Senior Specialist Tool Designer.
Podczas pracy dla BMW jednym z wyzwań w organizacji produkcji były specjalistyczne kontenery do transportu części samochodowych. Projektowanie różnego rodzaju ram z belek pochłaniało wiele godzin pracy inżynierów. Samo wyprodukowanie kontenera trwało 2-3 dni, ale nad jego projektem inżynier spędzał 2 tygodnie. Stąd wziął się pomysł na zautomatyzowanie typowych, powtarzających się etapów projektowania, które skróci ten czas.
– tłumaczy Leszek Zalewski.
Autor postanowił wprowadzić automatyzację do programu Catia V5, który jest światowym liderem w dziedzinie wirtualnego projektowania i czołowym produktem firmy Dassault Systemes, wybranym m.in. przez marki Volkswagen i BMW.


Advanced Frame Builder, co w tłumaczeniu na polski brzmi: Zaawansowany Budowniczy Ram, został pomyślany tak, by usprawniać projektowanie dla różnych branż. Służy do robienia ram, spawanych oraz składanych z elementów modułowych, profili i łączników – stalowych, aluminiowych, drewnianych i innych. Może być wykorzystywany w przemyśle, logistyce i transporcie. Z jego pomocą łatwo tworzyć specjalistyczne kontenery do przewożenia różnych części, szczególnie dla motoryzacji i lotnictwa, projektować wyposażenie przy pomocy systemów modułowych do zabudowy fabryk, a nawet budować statki.
Pomaga zamodelować każdą konstrukcję, która składa się z belek. W przypadku fabryk jest to także całe wyposażenie związane z oprzyrządowaniem – regały, magazyny wysokiego składowania, ramy montowane na robotach, które przenoszą np. części samochodowe z jednego narzędzia spawalniczego na drugie. Firma, która kupuje robota i musi go włączyć w linię produkcyjną, dzięki naszej wtyczce do Catii zyskuje czas i pieniądze. Kupując Catię za kilkanaście tysięcy euro, za relatywnie niską cenę można dokupić plug-in, który znacznie zwiększa funkcjonalność podstawowej wersji. Inwestycja zwraca się już po miesiącu. To jedyna tego typu nakładka do Catii na świecie.
– podkreśla Leszek Zalewski.
Zespół startupu z Aeropolis sprawdza swoje rozwiązania w praktyce. Projektuje dla innych firm, wykorzystując oprogramowanie Catia V5 i autorskie wtyczki. Daję to dużą elastyczność i terminowość podczas przygotowania kompletnej dokumentacji konstrukcyjnej.
Cel jest ten sam: plug-iny mają zautomatyzować powtarzalne, czasochłonne lub krytyczne procesy w toku projektowania, po to, by przyspieszyć, a także poprawić jakość pracy inżynierów konstruktorów.
Firma przygotowała się do wejścia na rynek z pomocą Rzeszowskiej Agencji Rozwoju Regionalnego i programu Platformy Startowe Start in Podkarpackie. Na początku 2021 roku na komercjalizację autorskiego programu kompatybilnego z Catia V5 otrzymała prawie milion złotych dofinansowania z Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości. Od marca ma siedzibę w Inkubatorze Technologicznym Podkarpackiego Parku Naukowo-Technologicznego „Aeropolis”, gdzie zatrudnia 5 osób.