Wczoraj przed stacją kolejową na Staroniwie, gdzie ma powstać nowoczesna hala technologiczna, wraz z zapleczem dla pociągów odbył się briefing prasowy, podczas, którego omówione zostały szczegóły dotyczące powstania Podkarpackiej Kolei Aglomeracyjnej.
Dzięki inwestycjom w infrastrukturę i nowym połączeniom kolejowym, mieszkańcy województwa uzyskują łatwiejszy dostęp do stolicy regionu. Pierwsze efekty tego projektu mogli zaobserwować podkarpaccy dziennikarze, którzy wzięli udział w objeździe po trasie PKA.
Podkarpacka Kolej Aglomeracyjna prowadzi przewozy pasażerskie od stycznia 2021 roku. Tylko w pierwszym kwartale bieżącego roku, PKA przewiozła w sumie ponad 70 tys. pasażerów. Pociągi kursują w relacjach Rzeszów-Dębica-Rzeszów, Rzeszów-Przeworsk-Rzeszów oraz Rzeszów-Strzyżów-Rzeszów.
W rejonie stacji Rzeszów-Staroniwa powstanie hala technologiczna wraz układem torowym, stacją paliw i myjnią taboru kolejowego. Umowę na jej budowę podpisano w kwietniu 2021 roku. Obiekt o długości około 140 metrów będzie wyposażony w niezbędne stanowiska do należytego utrzymania stanu technicznego i czystości pojazdów szynowych. Wartość przedsięwzięcia opiewa na kwotę ponad 136 mln złotych, z czego dofinansowanie z Funduszy Europejskich wynosi około 40 mln złotych.
Marszałek Władysław Ortyl zauważył, że liczba pasażerów korzystających z Kolei Aglomeracyknej ciągle wzrasta. Po zakończeniu lockdown-u koleją będą podróżować zarówno uczniowie szkół, jak i pracownicy, ale także turyści przybywający na Podkarpacie.
Udział w objeździe z dziennikarzami po trasie przejazdu Podkarpackiej Kolei Aglomeracyjnej, prowadzącej do przystanków w Kolbuszowej, Miłocinie, Staroniwie i Sędziszowie Małopolskim, wzięli między innymi: Władysław Ortyl – marszałek województwa, Ewa Leniart – wojewoda podkarpacki, Andrzej Bittel – sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu oraz Arnold Bresch – członek zarządu – dyrektor ds. realizacji inwestycji w PKP PLK.
„Dzisiejszy objazd pokazuje, jak Podkarpacka Kolej Aglomeracyjna będzie ułatwiała dojazd do Rzeszowa, jak będzie zmniejszała zatłoczenie na drogach i ulicach miasta. Chcemy w ten sposób promować Podkarpacką Kolej Aglomeracyjną, ona jest bardzo efektywna, jeśli chodzi o przewóz pasażerów, a należy podkreślić, że jeszcze nie funkcjonuje w pełnym wymiarze”
-mówił marszałek.
„Podkarpacka Kolej Aglomeracyjna łączy miasta takie jak: Przeworsk, Kolbuszowa, Dębica i Strzyżów z Rzeszowem. Częstotliwość tego przejazdu będzie gwarancją tego, że w sposób sprawny i terminowy będzie można dojechać do Rzeszowa i powrócić korzystając z kolei. To niezwykle ważne usprawnienie w transporcie naszego regionu, ale także naszego miasta, bo w pewnym okresie PKA będzie spełniać także rolę kolei miejskiej. Dlatego bardzo ważne jest to, aby władze samorządu miasta Rzeszowa włączyły się w realizację tego projektu i zapewniły dobre rozprowadzenie pasażerów, którzy dojadą do Rzeszowa, tak, aby sprawnie przesiadali się do innych miejsc, do których zamierzają dotrzeć”
– mówiła wojewoda podkarpacki Ewa Leniart.
Podkarpacka Kolej Aglomeracyjna poprawi zarówno komfort podróżowania, jak też wpłynie korzystnie na środowisko, wytyczy również nowe kierunki rozwoju Rzeszowa i otaczających go obszarów. Rzeszów wraz lotniskiem, dworcem kolejowym, szybką koleją, i budowaną infrastrukturą PKA, a także autostradą A4 oraz drogą szybkiego ruchu S19, staje się obecnie głównym węzłem logistycznym oraz intermodalnym w trójkącie międzynarodowym Polska, Ukraina, Słowacja.
„Chcielibyśmy przede wszystkim poprawiać dostępność do kolei, zwłaszcza w aglomeracjach, gdzie pasażerów jest najwięcej. To jest dobry przykład osiągnięcia dobrego efektu. Zbudujemy tutaj trzynaście nowych lokalizacji, w których będzie można wejść do pociągu, co zdecydowanie poprawi dostępność dla wszystkich, którzy będą chcieli w ramach aglomeracji rzeszowskiej przesiąść się z samochodów na transport kolejowy. Program Kolejowy, który jest w tej chwili w apogeum swojej realizacji to jest gigantyczne rządowe zamierzenie, które wykorzystując różne źródła finansowania modernizuje infrastrukturę w całej Polsce. W tej chwili Polska jest wielkim placem budowy”
– powiedział Arnold Bresch, członek zarządu, dyrektor do spraw realizacji inwestycji w PKP PLK.
Na budowę Rzeszowskiego Centrum Komunikacyjnego składa się przebudowa placu dworcowego i budowa centrum przesiadkowego. Wartość tej części to 51,2 mln zł. Przebudowany zostanie plac Dworcowy przy ul. Grottgera oraz pętla autobusowa przy ul. Bardowskiego. Ponadto przebudowie ulegnie układ komunikacyjny w rejonie dworca. Na to zadanie złożą się m.in. rozbudowa ul. Grottgera, rozbudowa ul. Asnyka, przebudowa ul. Bardowskiego, budowa ronda na skrzyżowaniu ul. Asnyka z ul. Grottgera, w tym przebudowa chodników i oświetlenia.
Źródło i więcej informacji znajduje się na stronie – https://podkarpackie.pl/index.php