czwartek, 2 maja, 2024
spot_img
+

    Poznano oferty na realizację budowy drogi S19 Lutcza – Domaradz

    Polecamy

    Krzysztof Gałkowski
    Krzysztof Gałkowski
    Redaktor / Dziennikarz - Kurier Rzeszowski - portal, gazeta, TVi
    - Reklama -

    Sześciu wykonawców jest zainteresowanych zaprojektowaniem i budową ostatniego fragmentu trasy Via Carpatia na Podkarpaciu. To już trzecie podejście do wyłonienia wykonawcy ponad 6-kilometrowego odcinka S19 między Lutczą a Domaradzem, do wybudowania jest jeszcze prawie kilometrowy tunel.

    Podczas pierwszego otwarcia ofert rozrzut cenowy na poziomie ponad 60 proc. – teraz mamy około 20 proc. Trend stabilizacji rynku potwierdzają też znaczące obniżenia ofert i utrzymanie wartości przez niektórych oferentów z poprzednich dwóch otwarć. Konieczna jest właściwa kalkulacja i ocena ryzyk przez oferentów uwzględniająca budowę po skończonych pracach projektowych kiedy stabilizacja rynku będzie postępować.

    Kwota, jaką zamierzamy przeznaczyć na sfinansowanie realizacji tego odcinka drogi ekspresowej S19, wynosi 1 216 101 000 zł. Zestawienie ofert: 

    • Konsorcjum firm Mirbud (lider), Kobylarnia i Interbudmontaż (partnerzy) – 1 384 471 942,35 zł, 
    • Kolin Insaat Turizm Sanayi ve Ticaret  – 1 416 239 220 zł, 
    • Stecol – 1 447 965 622,95 zł, 
    • Konsorcjum firm Budimex (lider), Gülermak (partner) – 1 489 683 602,63 zł, 
    • PORR – 1 514 915 277,57 zł, 
    • China Road and Bridge Corporation – 1 649 445 047,61 zł. 

    Szlak Via Carpatia to kluczowy korytarz transportowy łączący Europę Północną i Południową. Na terenie Polski trasa będzie miała około 700 km długości. W skład szlaku drogowego Via Carpatia wchodzą odcinki dróg ekspresowych S61, S16 i S19 przebiegające przez teren pięciu województw – podlaskiego, warmińsko-mazurskiego, mazowieckiego, lubelskiego i podkarpackiego. 

    W woj. podkarpackim S19 będzie miała docelowo długość ok. 169 km, a tak przedstawia się stan jej realizacji w naszym województwie:

    • 81,8 km – oddane do ruchu (odcinki: Lasy Janowskie – Rzeszów Południe),
    • 72,9 km – w realizacji (w budowie: Rzeszów Południe – Babica, Krosno – Miejsce Piastowe oraz w systemie Projektuj i buduj: Babica – Jawornik, Domaradz – Krosno, Miejsce Piastowe – Dukla, Dukla – Barwinek i dobudowa drugiej jezdni Sokołów Małopolski Płn. – Jasionka),
    • 11,6 km – w przygotowaniu (na etapie przetargu: Jawornik – Lutcza, Lutcza – Domaradz).  

    Ten fragment szlaku Via Carpatia będzie miał długość 6,4 km. Trasa przebiegać będzie po zróżnicowanym wysokościowo terenie, charakteryzującym się skomplikowaną budową geologiczną (flisz karpacki). Inwestycję z perspektywy realizacyjnej należy traktować jako skomplikowaną i wymagającą, lecz w efekcie finalnym kierowcy zyskają jedną z ciekawszych tras widokowych w województwie podkarpackim.  

    Zakres inwestycji obejmuje budowę odcinka drogi ekspresowej o długości ok. 6,4 km o przekroju dwujezdniowym po dwa pasy ruchu w obu kierunkach wraz z pasem awaryjnym. W ramach zadania wybudowany zostanie m.in. węzeł drogowy Domaradz zlokalizowany w miejscu skrzyżowania S19 z drogą wojewódzką nr 886. Powstanie również tymczasowy łącznik z drogą krajową nr 19 w miejscowości Lutcza. Jest on wynikiem etapowania budowy S19 między Jawornikiem a Domaradzem i podziałem na dwa odcinki realizacyjne: Jawornik – Lutcza i Lutcza – Domaradz (z tymczasowym łącznikiem S19 z DK19). Docelowo, po wybudowaniu odcinka Jawornik – Lutcza, droga ekspresowa S19 nie będzie łączyła się z DK19 w Lutczy. 

    Odcinek drogi ekspresowej S19 Lutcza – Domaradz będzie przebiegał przez teren o skomplikowanej budowie geologicznej, jakim są Karpaty Zewnętrzne (zwane też Karpatami fliszowymi). Zbudowane są one głównie z serii zlepieńców, piaskowców i łupków ilastych nazywanych fliszem karpackim. Ponadto obszar ten charakteryzuje się różnorodnym i skomplikowanym ukształtowaniem terenu, przechodząc na przemian przez wzniesienia i doliny. W dolinach i w rejonie tunelu dominują obszary leśne.  

    Specyficzne ukształtowanie terenu skutkuje występowaniem obszarów osuwiskowych i predysponowanych osuwiskowo. W ramach rozpoznania geologicznej budowy podłoża wykonano więc wiercenia geologiczne, badania geofizyczne i sondowania. Ponadto prowadzono monitoring osuwisk (wgłębny i powierzchniowy).

    - REKLAMA -
    - Reklama -

    Więcej artykułów

    - REKLAMA -

    Najnowsze artykuły

    - REKLAMA -
    WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com