Projekt nowego odcinka międzynarodowego szlaku Via Carpatia jest niezwykle wymagającym przedsięwzięciem. Ten fragment drogi ekspresowej z Dukli do Barwinka z licznymi wiaduktami, mostami i estakadami, na którym występuje duże ryzyko powstawania osuwisk stawia przed projektantami i wykonawcą wiele trudnych wyzwań.
W poniedziałek, 10 października, na dawnym przejściu granicznym ze Słowacją w Barwinku Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała umowę z wykonawcą nowego fragmentu Via Carpatii. Jest nim firma Polaqua. Wartość umowy na projekt i budowę odcinka drogi ekspresowej o długości 18,2 km to 1,54 mld zł. Inwestycja powstanie w ramach Programu Budowy Dróg Krajowych.
W uroczystości podpisania umowy wzięli udział m.in.: Rafał Weber, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury oraz Radosław Wiatr, II wicewojewoda podkarpacki.
Droga ekspresowa S19 im. Prezydenta RP Lecha Kaczyńskiego to element międzynarodowego szlaku Via Carpatia, łączącego Europę Północną i Południową. W Polsce trasa ta będzie miała ponad 700 km długości i przebiegać będzie przez województwa podlaskie, mazowieckie, lubelskie i podkarpackie. Na Podkarpaciu będzie miała docelowo długość ok. 169 km. Nowym odcinkiem ekspresówki będzie można w przyszłości dojechać aż do granicy ze Słowacją.
Oto stan realizacji S19 na terenie w województwa podkarpackiego:
• 81,8 km – oddane do ruchu (odcinki: Lasy Janowskie – Rzeszów Południe),
• 60,4 km – w realizacji (w budowie: Rzeszów Południe – Babica oraz w systemie Projektuj i buduj: Babica – Jawornik, Krosno – Miejsce Piastowe, Miejsce Piastowe – Dukla, Dukla – Barwinek),
• 24,1 km – w przygotowaniu (na etapie przetargu: Jawornik – Lutcza, Lutcza – Domaradz, Domaradz – Krosno i dobudowa drugiej jezdni Sokołów Małopolski Płn. – Jasionka).