W Rzeszowie, na Staroniwie powstanie hala serwisowo-utrzymaniowo-naprawcza wraz budową układu torowego, stacją paliw i myjnią kolejową. Otwarcie hali jest zaplanowane na jesień przyszłego roku.
Hala serwisowo-utrzymaniowo-naprawcza wraz z budową układu torowego czyli bocznicą, stacją paliw i myjnią kolejową – taki jest zakres projektu, które realizowany jest w Rzeszowie, na terenie stacji Staroniwa. Hala będzie zapleczem technicznym dla Podmiejskiej Kolei Aglomeracyjnej.
Na uroczystości wmurowania kamienia węgielnego pod budowę hali samorząd województwa czyli inwestora reprezentowali: marszałek Władysław Ortyl oraz wicemarszałek Ewa Draus, przewodniczący sejmiku Jerzy Borcz wraz z wiceprzewodniczącym Jerzym Cyprysiem oraz radnymi Bogdanem Romaniukiem i Mieczysławem Tołpą. Obecny był poseł RP Andrzej Szlachta oraz wojewoda Ewa Leniart, prezydent Rzeszowa Konrad Fijołek, radny miast Marcin Fijołek, a także przedstawiciele PKP PLK oraz wykonawcy robót.
Nowoczesna hala będzie miała 140 m długości i 41 m szerokości. Jej powierzchnia zabudowy wyniesie 5 726 m2, a kubatura: 55 103,55 m3. Całkowita długość budowanych dla potrzeb zaplecza wyniesie ok. 8,3 km. Przy hali zostanie wybudowana myjnia dla obsługi pojazdów szynowych oraz niezbędne stanowiska dla należytego utrzymania stanu technicznego i czystości pojazdów szynowych.
W ramach budowy Podmiejskiej Kolei Aglomeracyjnej – PKA realizowane są dwa znaczące projekty, na które zawarto umowy o dofinansowanie z Centrum Unijnych Projektów Transportowych dla projektów współfinansowanych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Pierwszy z projektów dotyczy budowy Podkarpackiej Kolei Aglomeracyjnej, wraz z zakupem taboru oraz budową zaplecza technicznego. Na ten cel przeznaczono ponad 341,6 mln zł, z czego dofinansowanie z budżetu UE wynosi 149,6 mln zł z POIiŚ. A pozostała część z tej kwoty pochodzi z budżetu samorządu województwa. To właśnie częścią tego projektu jest rozpoczynana budowa hali na Staroniwie. Pozostałą częścią tego projektu jest zakup taboru kolejowego – 8 sztuk trójczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych oraz 2 sztuki dwuczłonowych spalinowych zespołów trakcyjnych. Służą one pasażerom już od stycznia 2021 roku.
Drugi projekt dotyczy budowy i modernizacji linii kolejowych oraz infrastruktury przystankowej. Główną inwestycją w tym zakresie jest budowa linii kolejowej do Portu Lotniczego Rzeszów – Jasionka oraz budowa dodatkowych przystanków kolejowych, mijanek, obiektów inżynierskich oraz parkingów w systemie park and drive. Dodatkowo projekt obejmuje wprowadzenie biletu zintegrowanego wspólnie z ZTM Rzeszów oraz operatorem POLREGIO.