Około tydzień temu odbyło się w Filharmonii Podkarpackiej im. Artura Malawskiego, przy ul. Fryderyka Chopina 30, wyjątkowe wydarzenie, a mianowicie koncert karnawałowy.
Wykonawcy prezentowali pięknie głównie muzykę poważną oraz klasyczną. A razem z orkiestrą pod dyrygenturą Tomasza Tokarczyka – soliści wykonali utwory na najwyższym, można także powiedzieć, że światowym poziomie. Na dużej scenie zaprezentowali się – Katarzyna Oleś Blacha jako sopran, Monika Korybalska – mezzosopran, Łukasz Załęski – tenor, Adam Szerszeń – baryton. Dodatkowo, za wszystko, całe kierownictwo artystyczne odpowiadał Bogusław Nowak, a na scenie pojawiły się także tancerki w pięknych strojach, które uczyły się choreografii pod kierunkiem Wioletty Maciejewskiej. Całe występy odbyły się przez dwa dni, 26 oraz 27 stycznia, czyli nie tak dawno temu, wieczorem.
Kim są osoby, które odpowiedzialne były za wszystkie występy w tym czasie?
Bogusław Nowak to absolwent Wydziału Radia i Telewizji Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Zawodowo związany m.in. ze Starym Teatrem w Krakowie, Radiem Kraków (prezes Zarządu w latach 1995-2000), Operą Krakowską (dyrektor naczelny w latach 2001-2004) i Oddziałem TVP w Krakowie. Współpracował m.in. z Andrzejem Wajdą, Kazimierzem Kutzem, Krzysztofem Kieślowskim, Zygmuntem Hübnerem, Feliksem Falkiem. Producent telewizyjny i filmowy, samodzielny realizator programów i telewizyjnych filmów dokumentalnych m.in. o Andrzeju Wajdzie, Jerzym Jarockim, Krystianie Lupie, Ewie Lassek oraz Lidii i Jerzym Skarżyńskich. Współorganizator i animator wielu projektów artystycznych
Tomasz Tokarczyk to dyrygent, absolwent Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie dyrygentury prof. Jerzego Katlewicza oraz w klasie skrzypiec prof. Ewy Szubry-Jargoń. W latach 2002-2004 był dyrygentem oraz kierownikiem muzycznym w Operze na Zamku w Szczecinie. Od 2004 do 2023 roku związany z Operą Krakowską jako jej dyrygent i kierownik muzyczny. Poprowadził ponad 600 spektakli operowych i operetkowych, w tym sprawował kierownictwo muzyczne w blisko 30 spektaklach. Brał udział w licznych festiwalach m.in. Wexford Festival Opera (Irlandia), Opera Gala Festival (Kuwejt), Festival Internazionale delle Orchestre Giovanili (Włochy) czy Operaverseny Es Festival Szeged (Węgry), jak i Bydgoski Festiwal Operowy, Festiwal im. A. Didura w Sanoku oraz Festiwal im. J. Kiepury w Krynicy Zdroju. Występuje z wybitnymi artystami, m.in. Andrzejem Dobberem, Mariuszem Kwietniem, Katarzyną Oleś-Blacha, Arturem Rucińskim, Małgorzatą Walewską. Od roku akademickiego 2016/2017 jest wykładowcą Akademii Muzycznej w Krakowie, a od 2019 roku współpracuje z Akademią Muzyczną w Katowicach.
Katarzyna Oleś-Blacha jest muzykiem o wszechstronnych zainteresowaniach artystycznych. Wykonuje dzieła operowe, oratoryjne, kameralne, pieśni i utwory współczesne. Rybniczanka, urodzona w rodzinie od pokoleń osadzonej na Górnym Śląsku, swoje życie zawodowe od 25 lat związała głównie z Krakowem, stając się jedną z rozpoznawalnych osobowości tej metropolii. Jest absolwentką PSM II Stopnia im. Władysława Żeleńskiego w Krakowie w klasie fortepianu. W czerwcu 2001 roku ukończyła z wynikiem celującym Wydział Wokalno – Aktorski Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie prof. Wojciecha Jana Śmietany. W 2018 roku ukończyła studia podyplomowe – Zarządzanie Kulturą na Uniwersytecie Jagiellońskim. Kunszt wokalny doskonaliła podczas licznych kursów mistrzowskich i interpretacyjnych u tak znamienitych pedagogów i śpiewaków, jak prof. Ryszard Karczykowski, prof. Christian Elssner, Paul Esswood, Anne Raynolds.
Monika Korybalska – śpiewaczka, pochodzi z Bydgoszczy, absolwentka Wydziału Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie oraz Wydziału Chemii Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Solistka Opery Krakowskiej. Do ważniejszych partii w jej repertuarze należą: Carmen (Carmen Bizeta), Rozyna (Cyrulik sewilski Rossiniego), Komponist (Ariadna na Naxos R. Straussa), Giovanna Seymour (Anna Bolena Donizettiego), Adalgisa (Norma Belliniego), Orfeusz (Orfeusz i Eurydyka Glucka – wersja francuska), Nicklausse/Muse (Opowieści Hoffmanna Offenbacha), Cherubino (Wesele Figara Mozarta), Suzuki (Madama Butterfly Puciniego), Jadwiga (Straszny dwór Moniuszki), Dorabella (Cosi fan tutte Mozarta), Marica (Hrabina Marica Kálmána), Sylva (Księżniczka czardasza Kálmána) i wiele innych.
Na swoim koncie ma także współpracę z Operą na Zamku w Szczecinie, Operą Bałtycką, Operą Wrocławską, Teatrem Wielkim w Łodzi, Operą Nova w Bydgoszczy oraz nieistniejącym już Gliwickim Teatrem Muzycznym. Wykonuje również dzieła kantatowo-oratoryjne oraz lirykę wokalną. Do cennych osiągnięć w dorobku artystki należą także nagrania audio, m.in. płyta „Per Due Donne” z duetami sopranowo-mezzosopranowymi, „Beata” S. Moniuszki (partia Agaty), czy pieśni W. Żeleńskiego („Władysław Żeleński – Pieśni Wszystkie”)
Adam Szerszeń to absolwent Państwowej Szkoły Muzycznej II st. im. Mieczysława Karłowicza w Katowicach, z klasy Danuty Rajchel. Ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. Karola Szymanowskiego w Katowicach, gdzie studiował pod kierunkiem prof. Michaliny Growiec.
Od 2002 roku pracownik Akademii Muzycznej w Katowicach. Od 1998 do 2002 roku był śpiewakiem zespołu Camerata Silesia. Od 2002 do 2005 roku był solistą Opery Śląskiej, następnie od 2003 do 2009 roku gościnnym solistą Teatru Wielkiego w Poznaniu, a od 2012 do 2015 roku solistą Teatru Wielkiego w Łodzi. Od 2004 roku jest także gościnnym solistą Teatru Wielkiego-Opery Narodowej w Warszawie, gdzie kreował pierwszoplanowe partie w siedmiu premierach i kilkudziesięciu spektaklach. Od 2015 r. do nadal jest solistą Opery Krakowskiej.
Łukasz Załęski to jden z najaktywniejszych polskich tenorów młodego pokolenia. Pomimo wciąż młodego wieku w swoim repertuarze posiada ponad dwadzieścia pierwszoplanowych partii operowych i operetkowych. Regularnie występuje na niemal wszystkich scenach operowych w Polsce, kreując role protagonistów. Latem 2022 roku zadebiutował na Bregenz Festival 2022 jako Pinkerton w premierowej produkcji spektaklu G. Pucciniego „Madama Butterfly” i powróci do tej roli w 2023 roku.