niedziela, 5 maja, 2024
spot_img
+

    Hybrydowe pociągi wyjadą na podkarpackie tory na początku przyszłego roku

    Polecamy

    Krzysztof Gałkowski
    Krzysztof Gałkowski
    Redaktor / Dziennikarz - Kurier Rzeszowski - portal, gazeta, TVi
    - Reklama -

    Władze Samorządu Województwa Podkarpackiego obecnie przeprowadzają testy nowo nabytych pociągów hybrydowych. Planowane jest, że te innowacyjne pojazdy rozpoczną regularne kursy na podkarpackich torach już w lutym przyszłego roku. W piątek 15 grudnia miała miejsce prezentacja ich możliwości podczas przejazdu testowego na trasie Rzeszów – Mielec.

    Samorząd Województwa Podkarpackiego przeprowadza obecnie testy nowo zakupionych pociągów hybrydowych, które to pojazdy są czterema trzyczłonowymi Hybrydowymi Zespołami Trakcyjnymi IMPULS 2 typu 36WEh, wyprodukowanymi przez firmę Newag S.A. Oprócz napędu elektrycznego, pociągi te posiadają także napęd spalinowy, co umożliwia im poruszanie się po odcinkach bez sieci trakcyjnej. Wartość tych nowoczesnych pojazdów przekracza 118 milionów złotych brutto, a ich zakup został dofinansowany z Funduszy Europejskich w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego na lata 2014-2020.

    Zakupy poczynione przez Urząd Marszałkowski Województwa Podkarpackiego to świetna wiadomość także dla naszej spółki. Dotychczasowa współpraca układała się bardzo dobrze, a kolejnym jej elementem będzie eksploatacja przez Polregio nowych pojazdów hybrydowych. Nowe pojazdy powiększą flotę eksploatowanych przez nas pojazdów hybrydowych do 16 sztuk, obok 12 już eksploatowanych jednostek w województwie zachodniopomorskim. Polregio jest więc największym operatorem jednostek hybrydowych w kraju. Równie istotny jest ciągły rozwój oferty przewozowej dla mieszkańców Podkarpacia. A coraz lepszy standard transportu kolejowego w województwie to wspólny cel władz samorządu województwa oraz największego polskiego przewoźnika regionalnego.

    Adam Pawlik,  prezes Polregio

    Hybrydowe pociągi „IMPULS 2” osiągają prędkość 160 km/h w trakcji elektrycznej oraz 120 km/h przy użyciu silnika spalinowego. Taki system napędowy umożliwia mieszkańcom wygodne podróżowanie bez konieczności przesiadek, płynnie łącząc obszary o zróżnicowanej infrastrukturze kolejowej, zarówno z siecią trakcyjną, jak i bez niej. Podczas pokazowego przejazdu na trasie Rzeszów – Dębica – Mielec, obok marszałka Władysława Ortyla, udział wzięli m.in. poseł Fryderyk Kapinos, Adam Pawlik – prezes zarządu Polregio, Marcel Klinowski – wiceprezes Polregio, Józef Michalik – wiceprezes zarządu NEWAG S.A., wicemarszałek Piotr Pilch, starosta mielecki Stanisław Lonczak, dyrektor PZDW Piotr Miąso, dyrektor Departamentu Dróg i Transportu Publicznego UMWP Joanna Szozda oraz burmistrz Przecławia Renata Siembab.

    Pociągi „Hybrydy” zostały wyposażone w liczne udogodnienia, takie jak klimatyzacja, monitoring, nowoczesny system informacji pasażerskiej, automaty biletowe, Wi-Fi, gniazdka elektryczne, wydzielone miejsca na przewóz rowerów oraz defibrylatory AED. Każdy z pojazdów oferuje ponad 140 miejsc siedzących i 160 stojących. Dzięki pełnemu dostosowaniu do potrzeb osób z ograniczoną mobilnością, w tym przewozu wózków inwalidzkich i toalet przystosowanych do obsługi osób z niepełnosprawnościami, składy „Hybrydy” umożliwiają komfortowe podróżowanie.

    To jest uzupełnienie naszej oferty. Chcieliśmy uruchomić kursy pociągów między Mielcem a Rzeszowem. Linia L25 przeszła gruntowaną rewitalizację, ale nie jest jeszcze zelektryfikowana. Dzięki hybrydom te kursy będą mogły się odbywać bez konieczności przesiadania się w Dębicy do innego pociągu. Zakończyliśmy też przebudowę układu drogowego w Rzemieniu dzięki czemu powstał nowy, bezpieczny przejazd kolejowy. To dzięki dobrej współpracy między województwem, powiatem a PKP PLK.

    Władysław Ortyl, marszałek Województwa Podkarpackiego

    W związku z zakupem nowych pojazdów hybrydowych, w nowym roku oferta przewozowa województwa realizowana przez Polregio będzie obejmować kursy pociągów z Padwi Narodowej i z Mielca przez Dębicę do Rzeszowa. Ponadto, podczas pokazowego przejazdu zaprezentowano ukończony kilka tygodni wcześniej nowy układ drogowy w Rzemieniu. W związku z nowymi przepisami konieczne stało się przeniesienie przejazdu kolejowego w tej miejscowości, który znajdował się zbyt blisko drogi wojewódzkiej. Przebudowa była możliwa dzięki współpracy PKP PLK, Samorządu Województwa Podkarpackiego i Samorządu Powiatu Mieleckiego. PKP PLK wybudowała dodatkowy przejazd kolejowo-drogowy w nowej lokalizacji wraz z włączeniem go do doprowadzających dróg, a stary przejazd przebudowano do kategorii E, czyli wyłącznie dla ruchu pieszego, kosztem 6 milionów złotych. Starostwo wybudowało drogę dojazdową do nowego przejazdu i wykupiło działki na ten cel za kwotę 1,5 miliona złotych, natomiast samorząd województwa przebudował drogę wojewódzką 985, tworząc nowy układ drogowy w Rzemieniu, co kosztowało 1,5 miliona złotych.

    Wprowadzenie do eksploatacji nowoczesnych pociągów dwunapędowych dla województwa podkarpackiego to kamień milowy w rozwoju regionalnego transportu kolejowego. Jesteśmy dumni, że cztery trzyczłonowe Hybrydowe Zespoły Trakcyjne IMPULS 2 typu 36WEh, wyprodukowane przez NEWAG S.A., stanowią innowacyjne rozwiązanie dla mieszkańców Podkarpacia. Zawsze dążyliśmy do dostarczania najnowocześniejszych i ekologicznych rozwiązań transportowych, a te dwunapędowe pojazdy są tego doskonałym przykładem

    Józef Michalik wiceprezes zarządu NEWAG S.A.

    Oferta nowych – bezpośrednich połączeń realizowanych pojazdami „hybrydowymi” pomiędzy Rzeszowem, a Mielcem będzie przedstawiać się następująco:

    – Padew 5:37 –  Dębica 6.30-6.40 – Rzeszów 7.13   (Na odcinku Dębica – Rzeszów kurs przyspieszony, zatrzymania na wybranych stacjach kolejowych).

    – Rzeszów 5.46 –  Dębica 6.33-6.44 – Mielec 7.25

    – Rzeszów 15.40 – Dębica 16.13-16.27 – Mielec 17.09   (Na odcinku Rzeszów – Dębica kurs przyspieszony, zatrzymania na wybranych stacjach kolejowych).

    – Mielec 17.19 – Dębica 17.55-18.06 – Rzeszów 18.51

    Łącznie na linii 25 w relacji Dębica – Mielec – Padew będzie uruchamianych 24 pociągi wraz z 4 pociągami realizowanymi w dłuższej relacji do/z Rzeszowa.  

    - REKLAMA -
    - Reklama -

    Więcej artykułów

    - REKLAMA -

    Najnowsze artykuły

    - REKLAMA -
    WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com