W lutym świętowany jest Europejski Dzień Numeru Alarmowego 112, który pełni kluczową rolę jako pierwsze i fundamentalne ogniwo systemu bezpieczeństwa. Nie tylko dotyczy to naszego województwa, ale również całego kraju.
Dzień 112 stanowi doskonałą okazję do zwiększenia świadomości społeczeństwa i przypomnienia, że jednolity numer alarmowy obowiązujący na terenie całej Unii Europejskiej służy do wezwania pomocy w sytuacjach zagrażających życiu, zdrowiu, mieniu lub środowisku.
Prowadzona dotychczas promocja numeru alarmowego 112 wśród dzieci szkolnych na terenie województwa podkarpackiego spotkała się z dużym zainteresowaniem i również w tym roku spotkania edukacyjne będą kontynuowane we współpracy z Kuratorium Oświaty.
Teresa Kubas-Hul, wojewoda Podkarpacki
Operatorzy numeru 112, odbierając zgłoszenia, dokładnie analizują je pod kątem ich zasadności. Po zweryfikowaniu, przekazują informacje dyspozytorom właściwych służb ratunkowych, których zadaniem jest szybka dyspozycja sił i środków niezbędnych do skutecznego działania na miejscu zdarzenia.
Prowadzona dotychczas promocja numeru alarmowego 112 wśród dzieci szkolnych na terenie województwa podkarpackiego spotkała się z dużym zainteresowaniem i również w tym roku spotkania edukacyjne będą kontynuowane we współpracy z Kuratorium Oświaty.
Małgosia ze spokojem i profesjonalizmem udzieliła wszystkich niezbędnych informacji, które były potrzebne do przyjęcia zgłoszenia. W swoich działaniach wykazała się odwagą i niezwykłą dojrzałością
Warto podkreślić, jak zaznaczyła wojewoda podkarpacki Teresa Kubas-Hul podczas konferencji prasowej, że kampanie promocyjne i profilaktyczne dotyczące właściwego korzystania z numeru 112 są bardzo istotne. Działania Centrum Powiadamiania Ratunkowego pełnią również istotną rolę edukacyjną w tym obszarze.
W 2023 roku Centrum Powiadamiania Ratunkowego w Rzeszowie otrzymało ogółem 869 793 zgłoszeń na numer alarmowy 112. Z tego imponującego liczbowo, 572 063 zgłoszenia okazały się niezasadne, co stanowiło aż 65,77% wszystkich przypadków.
Najczęstsze sytuacje niezasadnych zgłoszeń obejmują:
- Zgłoszenia od osób „nudzących się”, które chciały jedynie porozmawiać, niejednokrotnie obrażając operatorów numerów alarmowych i generując przy tym kilkadziesiąt zgłoszeń podczas jednego dyżuru.
- Zgłoszenia „głuche”, wynikające z przypadkowego włączenia telefonu przez jego właściciela.
- Prośby o podanie numeru telefonu, na przykład do pomocy drogowej.
- Prośby o odblokowanie telefonu komórkowego.
Średnia liczba operatorów obsługujących zgłoszenia numerów alarmowych przez cały rok wynosiła 57 osób. Każdy z tych operatorów przyjął około 11 200 zgłoszeń w ciągu ubiegłego roku, przy jednoczesnym utrzymaniu średniego czasu oczekiwania na przyjęcie zgłoszenia z numeru alarmowego 112 poniżej 10 sekund.
W 2023 roku ogólna liczba zgłoszeń przekazanych do różnych służb była następująca:
- Dyspozytornia Medyczna: 118 550 zgłoszeń,
- Policja: 116 179 zgłoszeń,
- Państwowa Straż Pożarna: 19 255 zgłoszeń,
- Służby pomocnicze (pogotowie wodociągowe, pogotowie energetyczne itp.): 35 547 zgłoszeń.
W wyniku „odmiejscowienia” w ramach Systemu Teleinformatycznego Centrów Powiadamiania Ratunkowego, operatorzy z Centrum Powiadamiania Ratunkowego w Rzeszowie obsługują również zgłoszenia z terenu całej Polski, co w ubiegłym roku wyniosło 37 134 zgłoszenia. Jednocześnie inne ośrodki w kraju przyjęły 20 455 zgłoszeń z obszaru naszego województwa.
Obecnie na terenie kraju system powiadamiania ratunkowego obsługuje także numery resortowe 997 i 998.