sobota, 4 maja, 2024
spot_img
+

    Luty miesiącem Europejskiego Dnia Numeru Alarmowego 112

    Polecamy

    Krzysztof Gałkowski
    Krzysztof Gałkowski
    Redaktor / Dziennikarz - Kurier Rzeszowski - portal, gazeta, TVi
    - Reklama -

    W lutym świętowany jest Europejski Dzień Numeru Alarmowego 112, który pełni kluczową rolę jako pierwsze i fundamentalne ogniwo systemu bezpieczeństwa. Nie tylko dotyczy to naszego województwa, ale również całego kraju.

    Dzień 112 stanowi doskonałą okazję do zwiększenia świadomości społeczeństwa i przypomnienia, że jednolity numer alarmowy obowiązujący na terenie całej Unii Europejskiej służy do wezwania pomocy w sytuacjach zagrażających życiu, zdrowiu, mieniu lub środowisku.

    Prowadzona dotychczas promocja numeru alarmowego 112 wśród dzieci szkolnych na terenie województwa podkarpackiego spotkała się z dużym zainteresowaniem i również w tym roku spotkania edukacyjne będą kontynuowane we współpracy z Kuratorium Oświaty.

    Teresa Kubas-Hul, wojewoda Podkarpacki

    Operatorzy numeru 112, odbierając zgłoszenia, dokładnie analizują je pod kątem ich zasadności. Po zweryfikowaniu, przekazują informacje dyspozytorom właściwych służb ratunkowych, których zadaniem jest szybka dyspozycja sił i środków niezbędnych do skutecznego działania na miejscu zdarzenia.

    Prowadzona dotychczas promocja numeru alarmowego 112 wśród dzieci szkolnych na terenie województwa podkarpackiego spotkała się z dużym zainteresowaniem i również w tym roku spotkania edukacyjne będą kontynuowane we współpracy z Kuratorium Oświaty.

    Małgosia ze spokojem i profesjonalizmem udzieliła wszystkich niezbędnych informacji, które były potrzebne do przyjęcia zgłoszenia. W swoich działaniach wykazała się odwagą i niezwykłą dojrzałością

    Warto podkreślić, jak zaznaczyła wojewoda podkarpacki Teresa Kubas-Hul podczas konferencji prasowej, że kampanie promocyjne i profilaktyczne dotyczące właściwego korzystania z numeru 112 są bardzo istotne. Działania Centrum Powiadamiania Ratunkowego pełnią również istotną rolę edukacyjną w tym obszarze.

    W 2023 roku Centrum Powiadamiania Ratunkowego w Rzeszowie otrzymało ogółem 869 793 zgłoszeń na numer alarmowy 112. Z tego imponującego liczbowo, 572 063 zgłoszenia okazały się niezasadne, co stanowiło aż 65,77% wszystkich przypadków.

    Najczęstsze sytuacje niezasadnych zgłoszeń obejmują:

    • Zgłoszenia od osób „nudzących się”, które chciały jedynie porozmawiać, niejednokrotnie obrażając operatorów numerów alarmowych i generując przy tym kilkadziesiąt zgłoszeń podczas jednego dyżuru.
    • Zgłoszenia „głuche”, wynikające z przypadkowego włączenia telefonu przez jego właściciela.
    • Prośby o podanie numeru telefonu, na przykład do pomocy drogowej.
    • Prośby o odblokowanie telefonu komórkowego.

    Średnia liczba operatorów obsługujących zgłoszenia numerów alarmowych przez cały rok wynosiła 57 osób. Każdy z tych operatorów przyjął około 11 200 zgłoszeń w ciągu ubiegłego roku, przy jednoczesnym utrzymaniu średniego czasu oczekiwania na przyjęcie zgłoszenia z numeru alarmowego 112 poniżej 10 sekund.

    W 2023 roku ogólna liczba zgłoszeń przekazanych do różnych służb była następująca:

    • Dyspozytornia Medyczna: 118 550 zgłoszeń,
    • Policja: 116 179 zgłoszeń,
    • Państwowa Straż Pożarna: 19 255 zgłoszeń,
    • Służby pomocnicze (pogotowie wodociągowe, pogotowie energetyczne itp.): 35 547 zgłoszeń.

    W wyniku „odmiejscowienia” w ramach Systemu Teleinformatycznego Centrów Powiadamiania Ratunkowego, operatorzy z Centrum Powiadamiania Ratunkowego w Rzeszowie obsługują również zgłoszenia z terenu całej Polski, co w ubiegłym roku wyniosło 37 134 zgłoszenia. Jednocześnie inne ośrodki w kraju przyjęły 20 455 zgłoszeń z obszaru naszego województwa.

    Obecnie na terenie kraju system powiadamiania ratunkowego obsługuje także numery resortowe 997 i 998.

    - REKLAMA -
    - Reklama -

    Więcej artykułów

    - REKLAMA -

    Najnowsze artykuły

    - REKLAMA -
    WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com