Wakacje to dla wielu z nas czas odpoczynku i okazja do pewnego zwolnienia tempa. Jednak jest grupa osób, dla których w ostatnich miesiącach był moment na ważne, życiowe decyzje – mowa tu o tegorocznych maturzystach, którzy niedawno odebrali wyniki swoich egzaminów dojrzałości i skierowali swoje myśli ku uczelniom, które mają dać im bilet do kariery.

Uniwersytet Jagielloński w tym roku zarejestrował rekord chętnych na kierunku Psychologia, przebiła ona swoją popularnością nawet Prawo – jeden z flagowych kierunków tej uczelni. Psychologia jako wiedza o zachowaniu człowieka i jego umyśle, jest wykształceniem uniwersalnym – psychologów znajdziemy w szkole, więzieniu, szpitalu, wojsku czy policji, ale również właściwie w każdej firmie – począwszy od zarządzania, po marketing aż po HR. Rozpoczynając studia warto ukierunkować się na rozwój kompetencji, które szczególnie przydadzą się w wymarzonej przyszłej pracy. Oczywiście Psychologia, nie jest jedynym kierunkiem, jaki pozwoli Ci zacząć pracę w rekrutacji, równie przydatna będzie wiedza z Zarządzania czy Socjologia.

To właśnie z myślą o przyszłych Specjalistach ds. rekrutacji powstał ten artykuł. Mam nadzieję, że pokaże Wam perspektywę możliwości rozwoju oraz zachęci Was do realizowania wyznaczonych celów.

Wydawać by się mogło, że HR w każdej firmie jest taki sam – jednak w zależności od branży, rozmiaru i sposobu powstania samej organizacji, zarządzanie zasobami ludzkimi będzie miało inne funkcje oraz metody ich realizowania. Najbardziej widoczne różnice są pomiędzy typowym „rekruterem z Agencji” a „Panią z HR’ów”.

Rekrutacja agencyjna – czyli zrobimy za Ciebie to, na co nie masz czasu.

Jako pracownik Agencji Pośrednictwa Pracy lub Agencji Doradztwa Zawodowego specjalizujesz się w realizacji procesów rekrutacyjnych dla Klientów Twojego pracodawcy. Jest to główna funkcja Agencji – pozyskanie i zatrudnienie, bądź zarekomendowanie Kandydata na zlecone stanowisko.

„Masz możliwość współpracować z właścicielami małych firm i prawdziwych korporacji, poznasz pracowników HR, Kierowników Działów i wiele innych – a to dopiero osoby, od których zbierasz informacje o nowym zleceniu.”

Wiąże się to z możliwością zetknięcia z niespotykaną ilością Kandydatów z właściwie każdej branży i szczebla kariery. Masz możliwość współpracować z właścicielami małych firm i prawdziwych korporacji, poznasz pracowników HR, Kierowników Działów i wiele innych – a to dopiero osoby, od których zbierasz informacje o nowym zleceniu. W odróżnieniu od wewnętrznych rekrutacji na ogół Agencja nie zamyka się na konkretną branże. Pozwala to na rozwój znajomości każdej specyfiki pracy – od seryjnej produkcji, przez IT aż po handel i reklamę. Ilość osób, z jakimi możesz porozmawiać czerpiąc z ich doświadczenia jest naprawdę niesamowita.

Oczywiście na rynku jest wiele agencji specjalizujących się już w danej tematyce np. księgowość i finanse. Jednak na początku kariery łatwiej dostać się do bardziej wszechstronnych firm.

Próg wejścia jest kolejną różnicą – agencje, ze względu na swoją dynamikę i różnorodność często mogą pochwalić się sprawdzonymi procedurami i metodami pracy. Pozwala to zatrudniać osoby z pasją i potencjałem oraz przekazanie im najważniejszej wiedzy w prosty, lecz skuteczny sposób. Dzięki temu, że Klienci często samodzielnie weryfikują kompetencje twarde Kandydatów i podejmują ostateczną decyzję, odpowiedzialność za wybór idealnego Kandydata nie jest tak duża.

Często agencje zapraszają do siebie na staże i praktyki studentów, którzy nabywają pierwszych praktycznych kompetencji w zakresie rekrutacji pracowników. Nie znaczy to, że jest to prosta praca, jednak dzięki współpracy z innymi znacznie łatwiej swoje pierwsze kroki w karierze zawodowej skierować właśnie do Agencji. Możliwe, że tej samej, która wspierała Cię w pracach tymczasowych w trakcie Twoich wakacji.

Wiadomo, że nie samą pasją żyje człowiek, a finanse są jedną z kolejnych różnic, jakie można zaobserwować miedzy Agencją a wewnętrznym HR’em. Firmy specjalizujące się w pośrednictwie pracy często mogą zaoferować Ci mniejsze wynagrodzenie podstawowe z motywujących systemem premiowym, za zatrudnienie pracowników.  W efekcie, dzięki dużej ilości realizowanych projektów, Twoje dochody są często dużo wyższe niż w tzw. wewnętrznym HR’ze.

„To właśnie Agencje często są prekursorami nowych metod dotarcia do Kandydatów i autorami najpopularniejszych kursów na temat ogłoszeń, trendów rekrutacyjnych i metod weryfikacji kompetencji.”

Jako rekruter w agencji doskonalisz również swoje kompetencje sprzedażowe – zależy Ci nie tylko na tym, żeby odpowiednio przedstawić ofertę i przyciągnąć najlepszych Kandydatów, ale i musisz właściwie „zareklamować” wybranego Kandydata, by firma zechciała go zatrudnić. Dzięki temu awansując w Agencji możesz budować swój własny zespół rekruterski, pozyskiwać nowych Klientów jako tzw. „rekruter 360” lub rozwinąć specjalizację w danej branży – jak ostatnio niezwykle popularni rekruterzy IT. To właśnie Agencje często są prekursorami nowych metod dotarcia do Kandydatów i autorami najpopularniejszych kursów na temat ogłoszeń, trendów rekrutacyjnych i metod weryfikacji kompetencji. Dlatego też wybierając taką ścieżkę kariery musisz liczyć się z koniecznością rozwoju pod kątem różnorodnych metod dotarcia do najlepszych Kandydatów na rynku.

Agencje mimo, że czasem nie mają takiej decyzyjności przy ostatecznym wyborze Kandydata są skutecznym łącznikiem między Kandydatem, a pracodawcą. Przydaje się to w momencie, kiedy firma nie cieszy się zbyt dobrą opinią, a pracuje nad poprawą i chce przyciągnąć do siebie specjalistów, którzy w innej sytuacji nie zdecydowali by się na udział w rekrutacji. Równie ważne jest budowanie relacji z każdą ze stron, bo nawet jeśli Agencja świadczy usługi dla Klienta, to Kandydat tworzy sobie ogólny wizerunek i ocenia cały proces kontaktów podczas rekrutacji.

Specjalista ds. HR i 3 x „Z” – Znaleźć, Zatrudnić i Zaopiekować się

„Prawdziwy specjalista w tym zakresie jest nieocenioną pomocą w każdej organizacji – pomoże pozyskać talenty, które rozwiną organizację i zadba o zadowolenie pracowników, by chętnie zostali na długie lata w firmie.”

Obowiązki w Dziale Zasobów Ludzkich firmy są na ogół znacznie szersze niż w Agencji. Poza rekrutacją masz szanse zająć się planowaniem wizerunku pracodawcy, opracowaniem strategii zatrudnienia, rozwojem pracowników, oceną okresową, systemem motywacyjnym – zarówno płacowym jak i dodatkowymi benefitami, jak również redukcjami etatów. Prawdziwy specjalista w tym zakresie jest nieocenioną pomocą w każdej organizacji – pomoże pozyskać talenty, które rozwiną organizację i zadba o zadowolenie pracowników, by chętnie zostali na długie lata w firmie.

Z tego względu właśnie wybierając taką ścieżkę kariery musisz liczyć się z koniecznością rozwoju na wielu polach i braku aż takiego wyspecjalizowania np. w metodach pozyskiwania najlepszych Kandydatów na rynku jak w przypadku rekrutacji agencyjnych.

„Dlatego to właśnie HR’y są określane wizytówką firmy – towarzyszą Kandydatom od samego ogłoszenia, a później towarzyszą im w trakcie pracy.”

Pracując w danej firmie podobnie jak w Agencji masz możliwość spotkania osób na każdym szczeblu – ogranicza się to jednak tylko do Twojej organizacji. Daje Ci to możliwość zbudowania bardziej trwałych relacji i głębszego poznania specyfiki czy potrzeb stanowiska – jesteś przecież na miejscu. Dlatego to właśnie HR’y są określane wizytówką firmy – towarzyszą Kandydatom od samego ogłoszenia, a później towarzyszą im w trakcie pracy.

Jest to niewątpliwa zaleta wewnętrznych działów – mogą wspierać pracowników na każdym etapie ich rozwoju, od zatrudnienia, przez szkolenia i kolejne awanse. HR Bussines Partner czy HR Manager ma możliwość wywarcia większego wpływu na osoby decyzyjne odnośnie profilu pracowników, jacy są w danym momencie potrzebni organizacji. Skupia się na planowaniu strategii i skutecznym jej realizowaniu.

Ze względu na ten szeroki zakres obowiązków, aby zostać Specjalistą ds. HR niezbędne są większe umiejętności i wiedza, której nie nabędziesz w ciągu paru miesięcy. Na szczęście firmy posiadające Działy Zasobów Ludzkich również organizują praktyki i staże, celem wykwalifikowania specjalistów na miarę swoich potrzeb.

W wewnętrznych strukturach firmy również rozwój jest bardziej zaplanowany – zaczynając od Specjalisty ds. rekrutacji można awansować na HR Bussines partnera, HR Managera, Dyrektora ds. HR aż po funkcję w Zarządzie, oczywiście są tu również możliwości wyspecjalizowania się jako Analityk HR czy Specjalista ds. Employer Brandingu.

Jak widzicie wybór kierunku studiów to dopiero jedna z pierwszych decyzji, na drodze do wymarzonego zawodu. W każdej dziedzinie czeka wiele niuansów i różnic, na które warto zwrócić uwagę. Na szczęście zawód obecnie nie jest determinowany przez jedną decyzję i w każdym momencie życia można się przekwalifikować. Same Agencje i HR wewnętrzny nie konkurują ze sobą, a uzupełniają się nawzajem w swojej pracy i chociaż specjalizując się w jednym trudno nagle przejść do innej specyfiki – to na szczęście nie ma rzeczy niemożliwych.

Autor
Łucja Hadam
Specjalista ds. rekrutacji i szkoleń
GRH Polska Sp. z o.o.
www.grhpolska.com


Artykuł sponsorowany