poniedziałek, 6 maja, 2024
spot_img
+

    Sukces Wiceministra Warchoła, Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy dotyczącej Monorail

    Polecamy

    Dawid Micał
    Dawid Micał
    Redaktor / Dziennikarz - Kurier Rzeszowski - portal, gazeta, TVi /redakcja@kurierrzeszowski.pl
    - Reklama -

    We wtorek Rada Ministrów, dzięki staraniom Wiceministra Sprawiedliwości Marcina Warchoła przyjęła projekt ustaw, który umożliwi budowę w Rzeszowie kolejki nadziemnej tzw. Monorail. Kolejka jest marzeniem byłego już prezydenta Rzeszowa Tadeusza Ferenca. Podczas ubiegłorocznej kampanii wyborczej, Marcin Warchoł często wspominał o planach dotyczących budowy innowacyjnej kolejki. Wiele było wątpliwości co do możliwości wykonania projektu. Jednak jak się okazało, przedsięwzięcie jest realne.

    We wtorek wiceminister Marcin Warchoł ogłosił, że Rada Ministrów właśnie przyjęła projekt stosownej ustawy. Wiceminister w mediach społecznościowych podziękował m.in. ministrowi infrastruktury Andrzejowi Adamczykowi za wsparcie projektu. Dodał także w czym tkwi wyjątkowość tego projektu.

    Monorail jest bezpieczny, bezkolizyjny, ekologiczny oraz całkowicie niezależny od ruchu ulicznego. Kolejka porusza się na kołach gumowych albo na elektromagnesie, więc jest także bardzo cicha. Ponadto nie potrzebuje żadnych linii zasilania, gdyż napędzana jest przez własne akumulatory. Co ważne, jest ona 5 razy efektywniejsza niż autobus i dwa razy efektywniejsza od tramwaju, równie efektywna jak metro, a wielokrotnie od niego tańsza

    Monorail to kolej szynowa, w której pojazdy poruszają się po jednej szynie. Szyna jest najczęściej prowadzona ponad ziemią na specjalnej estakadzie. Takie rozwiązanie funkcjonuje we we włoskiej Bolonii.

    fot. Wikipedia

    Wiceminister Sprawiedliwości w maju 2021 roku przeprowadzał, rozmowy z Ritą Finzi, która wypowiadała się w imieniu Marconi Express, firmy, która kilka miesięcy przed rozmową uruchomiła we włoskiej Bolonii Monorail. Prezes Marconi Express podkreślała, że atutem docenianym przez użytkowników kolei jest w szczególności jej punktualność, która jest możliwa dzięki pełnej automatyzacji.

    źródło: Marcin Warchoł/ YouTube

    Czy warto w Rzeszowie inwestować w Monorail? Prezes Rita Finzi stwierdziła, że choć jest to inwestycja bardziej kosztowna niż standardowe rozwiązania komunikacyjne, ma ona niekwestionowane atuty m.in. niezależność od ruchu miejskiego, a do tego jest tańsza niż np. budowa odcinka autostrady czy metra. Właśnie ta konkurencyjność cenowa – wg Rity Finzi – sprawia, że średniej wielkości europejskie miasta zaczynają interesować się jednoszynową koleją miejską, a nie metrem, które staje się zbyt kosztowne. Ten trend widzą również europejskie firmy, które udoskonalają technologię tejże kolei.

    Byłaby to pierwsza tego typu inwestycja w Polsce, która przyciągnie do Rzeszowa wielu turystów i będzie stanowić świetną promocję miasta w całej Europie. Czy Władze Miasta zbudują Monorail w centrum Rzeszowa, skoro udało się przygotować odpowiednie przepisy?

    - REKLAMA -
    - Reklama -

    Więcej artykułów

    - REKLAMA -

    Najnowsze artykuły

    - REKLAMA -
    WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com