piątek, 29 marca, 2024
spot_img
+

    Po co Trójmorze?

    Polecamy

    Martyna Cios
    Martyna Cios
    Redaktor / dziennikarz - Kurier Rzeszowski - portal, gazeta, TVi
    - Reklama -

    W październiku zeszłego roku w Tallinie miał miejsce kolejny szczyt Inicjatywy Trójmorza. W sierpniu minie pięć lat od założycielskiego szczytu w Dubrowniku, podczas którego ten nowy format współpracy międzynarodowej został powołany do życia. Myślę, że to dobry moment, aby podsumować to, co dotychczas udało się zrobić w ramach Trójmorza, ale także zadać sobie pytanie o przyszłość tej inicjatywy, jej miejsce w polskiej i europejskiej polityce, a przede wszystkim o to, co może wyniknąć z Trójmorza dla nas – mieszkańców Polski i Podkarpacia…

    Inicjatywa Trójmorza została powołana do życia podczas szczytu w Dubrowniku w 2016 r. Jej twórcami byli prezydent RP Andrzej Duda oraz ówczesna prezydent Chorwacji Kolinda Grabar-Kitarović. Inicjatywa liczy obecnie 12 środkowoeuropejskich państw (Austria, Bułgaria, Chorwacja, Czechy, Estonia, Litwa, Łotwa, Polska, Rumunia, Słowacja, Słowenia, Węgry). Państwa zrzeszone w ramach Trójmorza łączy jednak coś więcej, niż tylko położenie geograficzne w tej samej części Europy. To także zbliżony kod kulturowy oraz podobne doświadczenie historyczne.

    Celem Inicjatywy Trójmorza jest bliższa integracja i pogłębiona współpraca gospodarcza. Współpraca ta ma się dokonywać na trzech głównych płaszczyznach: energetycznej, logistyczno-transportowej i informatyczno-komunikacyjnej.

    Jednym z głównych problemów państw regionu jeszcze do niedawna było uzależnienie gospodarki od dostaw gazu ziemnego z Rosji. Sytuacja taka jest nie tylko niekorzystna dla gospodarki, ale także stanowi zagrożenie dla bezpieczeństwa energetycznego państw. Monopolista może dyktować wysokość cen gazu, ale także posługiwać się surowcem energetycznym jako narzędziem nacisków politycznych. Obecnie podejmuje się szereg inicjatyw mających na celu dywersyfikację źródeł dostaw surowców strategicznych. W 2015 r. został otwarty terminal LNG, czyli tzw. gazoport w Świnoujściu. Umożliwia on przyjmowanie skroplonego gazu ziemnego. Obecnie podobny terminal powstaje na chorwackiej wyspie Krk. Trwają zaawansowane prace przy budowie gazociągu Baltic Pipe, który będzie dostarczał gaz z norweskich złóż. W przyszłości sieć gazociągów ma połączyć całą Europę Środkowo-Wschodnią zapewniając sprawny przesył i stabilność energetyczną regionu.

    Kolejnym palącym problemem regionu jest potrzeba rozbudowy infrastruktury transportowej. O ile Wschód kontynentu jest już od kilku lat dość dobrze skomunikowany z Zachodem, to połączenia na osi Północ – Południe wciąż pozostawiają wiele do życzenia. Samochód ciężarowy z ładunkiem potrzebuje obecnie ok. 4,5 h, aby pokonać dystans z Rzeszowa do granicy słowacko-węgierskiej w Tornyosnémeti (ok. 220 km). Dla porównania jadąc z Rzeszowa w kierunku zachodnim trasą E40 można w porównywalnym czasie dotrzeć do Wrocławia (ok. 440 km). Dobrze wiedzą o tym kierowcy, pracownicy branży spedycyjnej i mieszkańcy Podkarpacia, którzy chętnie jeżdżą na weekend na baseny do Svidnika lub Nyiregyhazy, a latem do Chorwacji. Projekty infrastrukturalne podejmowane w ramach Inicjatywy Trójmorza, takie jak Via Carpatia, mogą znacząco przyczynić się do poprawy obecnego niezadowalającego stanu rzeczy.

    Okazuje się, że – wbrew obawom sceptyków – Trójmorze nie stanowi konkurencji dla Unii Europejskiej, ale jest jej uzupełnieniem. Ten wspólny, regionalny projekt może przyczynić się do wyrównania różnic w poziomie życia wciąż występujących między Europą Zachodnią i Środkowo-Wschodnią, a będących efektem komunizmu. Może również odegrać rolę w przezwyciężaniu gospodarczych skutków pandemii COVID-19.

    O autorze:
    Jakub Szyszka – student stosunków międzynarodowych w Instytucie Nauk Politycznych i Stosunków Międzynarodowych UJ, stypendysta Rektora UJ, od 2020 wiceprzewodniczący Młodzieżowego Sejmiku Województwa Podkarpackiego, szczególnie zainteresowany tematyką Europy Środkowo-Wschodniej.

    - REKLAMA -
    - Reklama -

    Więcej artykułów

    - REKLAMA -

    Najnowsze artykuły

    - REKLAMA -
    WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com