Rzeszowskie Biuro Wystaw Artystycznych, które znajduje się przy ul. Jana III Sobieskiego 18 zaprasza razem z artystami – Małgorzatą Karp-Soją oraz Jerzym Tomalą na wystawę ich autorskich prac. Wernisaż już za nami, a odbył się on 8 maja 2025 roku. Wystawę można będzie podziwiać do 8 czerwca – przez cały jeden miesiąc. Kim są artyści, których prace powieszone zostały w tej rzeszowskiej galerii sztuki i co one przedstawiają?
Kim jest Małgorzata Karp-Soja?
Małgorzata Karp-Soja to absolwentka Krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych. Malarstwo studiowała w pracowni prof. Stanisława Wiśniewskiego, a rysunek w pracowni prof. Allana Rzepki. Trzykrotnie przebywała na stypendiach we Włoszech. Uprawia głównie malarstwo sztalugowe. Jej prace często tworzą złożone przestrzenne kompozycje (poliptyki), w tym w formie charakterystycznych dla niej Portali. Jej malarstwo niejednokrotnie przypomina kadry z planu filmowego, a w niektórych pracach pojawiają się zauważalne echa fascynacji twórczością Federico Felliniego (jak mówią Włosi – są „molto Felliniano”).
Ma również na koncie przygodę z planem filmowym – pracowała jako asystent reżysera do spraw scenografii przy produkcji filmu „Szwejk” w reżyserii Włodzimierza Gawrońskiego, z Jerzym Stuhrem w roli głównej.
Jest członkiem Związku Polskich Artystów Plastyków. Prezentowała swoje prace na ponad 150 wystawach indywidualnych i zbiorowych w kraju i za granicą. Jej prace można znaleźć w kolekcjach prywatnych i muzealnych, m.in. w Polsce, Austrii, Francji, Belgii, Holandii, Włoszech, Niemczech, Hiszpanii, Szwecji, USA, Meksyku i Chinach. Wśród nagród i wyróżnień należy wymienić President Award na VII Międzynarodowym Biennale Sztuki Współczesnej we Florencji, Medal Towarzystwa Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie z okazji 100-lecia ZPAP czy wyróżnienie na V Międzynarodowym Biennale Sztuki Współczesnej w Pekinie Future and Reality. W ostatnim okresie brała udział m.in. w Berlin Art Week, 3rd Qianjiang International Art Exhibition w Hangzhou (Chiny) czy Circus Flow w Wyszehradzie (Węgry), gdzie reprezentowała Polskę po wygraniu międzynarodowego konkursu.
„Eksodusy i korowody postaci w scenerii z innej epoki przemierzają areny cyrkowe, sceny teatralne i podmiejskie okolice tworząc taneczny krąg lub obraz symbolizujący bezcelowość wszelkich ludzkich usiłowań. Pozostaje tylko nostalgia za przemijającym pięknem, za utraconym dzieciństwem, za radością uczestniczenia w czarodziejskim cyrku życia.”
– Profesor Stanisław Tabisz, Rektor Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie
„Zapraszam do zaczarowanego świata malarstwa Małgorzaty Karp-Soi. Do świata przyjaznych klaunów, uczłowieczonych Aniołów i lirycznych ogrodów. Korowody ludzkich postaci idących przez życie, pełnych nadziei na miłość i dobro. Postaci jak z magicznego świata cyrku z początku XX wieku. To malarstwo powierzchownie pozbawione dramatów egzystencjalnych, przepełnione jest szczerą nadzieją, że ludzie są jak dzieci pełne przyjaźni, miłości i radości życia. Malarstwo wypełnione ruchem, tańcem, rytmem.”
– Alicja Młodecka, historyk sztuki
Poznaj Jerzego Tomalę
Jerzy Tomala – urodzony w 1951 r. Studia na Wydziale Sztuk Pięknych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Dyplom w 1975 w pracowni prof. Mieczysława Wiśniewskiego. Udział w ponad 140 wystawach zbiorowych w kraju i za granicą (m.in. Francja, Węgry, USA, Grecja, Słowacja, Hiszpania). Autor kilku artykułów naukowych, trzech haseł w Encyklopedii Rzeszowa i około 40 biogramów w Słowniku biograficznym twórców oświaty i kultury XIX i XX wieku Polski południowo-wschodniej pod red. A. Meissnera i K. Szmyda.
„Wreszcie nastąpił moment, który musiał nastąpić. Jerzy Tomala przeprosił się z malarstwem abstrakcyjnym. Przestrzeń bezwymiarowa to zarówno tytuł jego rozprawy doktorskiej, jak i temat obrazów, które stały się punktem wyjścia do kolejnego etapu poszukiwań malarskich. Od tego czasu powstało ponad dwieście pięćdziesiąt obrazów eksponowanych na wystawach Malarstwo do kwadratu. Choć wspólnie zwiedzali toruńskie galerie i wystawy malarstwa, to Jerzy Tomala zaprzecza jakoby istniał związek między jego abstrakcją a obrazami Stefana Kościeleckiego. Osobiście jestem odmiennego zdania, co oczywiście nie pomniejsza oceny abstrakcyjnych obrazów Jerzego Tomali. Reprezentują one rzeczywiste osiągnięcia, syntezę malarskiego wizualizmu, choć lepiej byłoby zaliczyć je do tak zwanego „pomalarstwa”.”
– Jacek Kawałek