Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała umowę na przygotowanie dokumentacji dla 14-kilometrowego odcinka drogi krajowej nr 9, który połączy obwodnicę Kolbuszowej w miejscowości Widełka z węzłem Rzeszów Zachód na autostradzie A4.
To kolejny etap realizacji projektu, którego celem jest poprawa komunikacji drogowej w regionie oraz stworzenie nowoczesnego korytarza transportowego północ–południe.
Nowy odcinek drogi stanowi część szerszego planu budowy trasy o długości około 60 kilometrów, łączącej drogę ekspresową S74 z autostradą A4. Obecny przebieg DK9 prowadzi przez liczne tereny zabudowane, co powoduje nie tylko spowolnienie ruchu, ale również uciążliwości dla mieszkańców. Inwestycja ma więc podwójne znaczenie – z jednej strony zapewni płynniejszy transport dla kierowców, z drugiej znacząco poprawi jakość życia lokalnych społeczności, odciążając centra miast od ruchu ciężarowego.
Zakres podpisanej właśnie umowy obejmuje wykonanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej, a także przygotowanie materiałów potrzebnych do uzyskania decyzji środowiskowej. W trakcie prac przeprowadzone zostaną szczegółowe analizy dotyczące natężenia ruchu, wpływu inwestycji na środowisko, a także wariantów przebiegu drogi. Efektem tych działań będzie wyznaczenie najbardziej optymalnej i ekonomicznie uzasadnionej trasy, która zostanie wkomponowana w istniejącą infrastrukturę drogową.
Dla województwa podkarpackiego inwestycja ta ma charakter strategiczny. Nowa DK9 poprawi dostępność komunikacyjną nie tylko samego Rzeszowa, ale również mniejszych miejscowości leżących wzdłuż trasy. Ułatwienia w transporcie mogą również wpłynąć na wzrost atrakcyjności gospodarczej regionu, przyciągając nowych inwestorów i wspierając lokalną przedsiębiorczość. Poprawi się także bezpieczeństwo na drogach – zarówno dla kierowców, jak i pieszych – a zmniejszenie hałasu i emisji spalin korzystnie wpłynie na stan środowiska.
Prace przygotowawcze potrwają 21 miesięcy, a ich koszt wynosi blisko 4,5 mln złotych. To jednak tylko fragment większego projektu – równolegle prowadzone są działania przygotowawcze dla kolejnych odcinków trasy, m.in. od Nowej Dęby do Kolbuszowej oraz od S74 do Nowej Dęby. Docelowo cała trasa ma stanowić spójne i nowoczesne połączenie drogowe, które będzie miało istotne znaczenie nie tylko dla regionu, ale i dla krajowej sieci komunikacyjnej.
Budowa nowego przebiegu DK9 to wyraźny sygnał, że Podkarpacie przestaje być „białą plamą” na mapie infrastruktury transportowej Polski. To inwestycja, która może być przełomem w myśleniu o rozwoju regionu – zarówno w kontekście gospodarczym, jak i społecznym. Ostateczny efekt będzie zależał od sprawności realizacji poszczególnych etapów, ale już dziś wiadomo, że mieszkańcy mają realną szansę na lepsze, bezpieczniejsze i wygodniejsze drogi.