Prace nad budową odcinka drogi ekspresowej S19 między węzłami Rzeszów Południe a Babica postępują dynamicznie. Kluczowym elementem tej inwestycji jest drążenie tunelu pod wzgórzem Grochowiczna za pomocą maszyny TBM o nazwie „Karpatka”. Do 25 marca 2025 roku „Karpatka” wydrążyła już ponad 730 metrów tunelu.
Maszyna TBM „Karpatka” to imponujące urządzenie o długości 114 metrów i wadze około 4400 ton. Jej tarcza skrawająca waży 440 ton i obraca się z prędkością do dwóch obrotów na minutę, wyposażona w 471 narzędzi do wiercenia. Napędzana jest przez 12 silników, każdy o mocy 1 megawata.
Drążenie tunelu rozpoczęło się w 2024 roku, po wcześniejszych modyfikacjach maszyny związanych z wykryciem metanu w miejscu prac. „Karpatka” została wyposażona w dodatkowe systemy detekcji metanu oraz zmodyfikowany system wentylacji o zwiększonej wydajności, co pozwoliło na bezpieczne kontynuowanie prac.
Tunel docelowo będzie miał 2255 metrów długości i stanie się kluczowym elementem podkarpackiego odcinka Via Carpatia. W ramach inwestycji powstanie również nowoczesna infrastruktura zapewniająca bezpieczeństwo kierowców, w tym system wentylacji i monitoringu. Zakończenie prac nad tunelowym odcinkiem planowane jest na 2028 rok, a wartość całej inwestycji wynosi ponad 2,23 miliarda złotych.
Postępy prac na budowie S19 Rzeszów Południe – Babica są regularnie dokumentowane. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad opublikowała materiał wideo prezentujący „Karpatkę” w akcji, ukazujący wnętrze maszyny przypominające pokład statku kosmicznego.
Prace nad tym odcinkiem S19 są istotne nie tylko dla regionu podkarpackiego, ale również dla całej trasy Via Carpatia, łączącej północną i południową Europę. Inwestycja ta przyczyni się do usprawnienia ruchu tranzytowego, odciążenia lokalnych dróg oraz zwiększenia bezpieczeństwa i komfortu podróży.