poniedziałek, 28 kwietnia, 2025
+

    Nowy przebieg DK9 w województwie podkarpackim

    Polecamy

    Krzysztof Gałkowski
    Krzysztof Gałkowski
    Redaktor / Dziennikarz - Kurier Rzeszowski - portal, gazeta, TVi
    - Reklama -

    Prace przygotowawcze do budowy nowego przebiegu drogi krajowej nr 9 (DK9) w województwie podkarpackim nabierają tempa.

    W ramach przetargu na wykonanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ-R) oraz przygotowanie materiałów do decyzji środowiskowej podzielono zadanie na trzy odcinki:

    • Droga ekspresowa S74 – obwodnica Nowej Dęby (ok. 19 km) – trwa procedura wyboru najkorzystniejszej oferty.
    • Obwodnica Nowej Dęby – obwodnica Kolbuszowej (ok. 11 km) – wybrano ofertę firmy Promost Consulting o wartości 3 682 398,60 zł.
    • Obwodnica Kolbuszowej – węzeł Rzeszów Zachód (A4) (ok. 14 km) – wybrano ofertę firmy Promost Consulting o wartości 4 474 125,00 zł.

    Wybór wykonawcy uwzględniał zarówno cenę (60%), jak i kryteria pozacenowe, w tym doświadczenie głównego projektanta drogowego (20%), doświadczenie zespołu geologicznego (10%) oraz doświadczenie zespołu środowiskowego (10%).

    fot. Generalmna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad

    Nowa DK9 ma kluczowe znaczenie dla poprawy płynności ruchu na trasie Rzeszów – Radom – Warszawa oraz dla transportu tranzytowego między Polską a Słowacją. Obecny przebieg drogi, ze względu na duże natężenie ruchu, liczne skrzyżowania i ograniczoną możliwość rozbudowy, powoduje korki i zwiększa ryzyko wypadków.

    Planowana inwestycja obejmuje szczegółowe analizy dotyczące natężenia ruchu, ochrony środowiska, uwarunkowań technicznych i ekonomicznych. Wstępnie określone zostaną rozwiązania projektowe, obejmujące m.in. połączenia z sąsiednimi odcinkami DK9, obsługę terenów przyległych oraz zastosowanie nowoczesnych systemów ochrony środowiska.

    Obwodnice Nowej Dęby i Kolbuszowej – kluczowe dla płynności ruchu

    Elementem uzupełniającym inwestycję jest budowa obwodnic Nowej Dęby i Kolbuszowej, które odciążą centra miast i poprawią przepustowość trasy. Aktualnie trwa procedura uzyskiwania decyzji środowiskowej dla tych odcinków. Docelowo, wraz z obwodnicami, nowy przebieg DK9 będzie liczył około 60 km.

    fot. Generalmna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad

    Nowy przebieg DK9 – korzyści dla kierowców i mieszkańców

    Budowa nowej DK9 pozwoli na:

    • Odsunięcie ruchu tranzytowego od terenów zabudowanych, co zwiększy komfort życia mieszkańców.
    • Poprawę bezpieczeństwa na drodze dzięki nowoczesnym rozwiązaniom infrastrukturalnym.
    • Skrócenie czasu podróży między Rzeszowem, Radomiem i Warszawą.
    • Usprawnienie transportu międzynarodowego na trasie Polska – Słowacja.
    • Eliminację tzw. wąskich gardeł, które obecnie spowalniają ruch pojazdów.

    Nowy przebieg DK9 to strategiczna inwestycja, która znacząco poprawi jakość transportu w regionie. Przygotowanie dokumentacji projektowej i uzyskanie decyzji środowiskowej to kluczowe kroki umożliwiające rozpoczęcie kolejnego etapu prac. Realizacja inwestycji zwiększy bezpieczeństwo, komfort podróży i efektywność transportu, przyczyniając się do dynamicznego rozwoju infrastruktury drogowej w województwie podkarpackim.

    - REKLAMA -
    - Reklama -

    Więcej artykułów

    - REKLAMA -

    Najnowsze artykuły

    - REKLAMA -
    WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com