Prace przygotowawcze do budowy nowego przebiegu drogi krajowej nr 9 (DK9) w województwie podkarpackim nabierają tempa.
W ramach przetargu na wykonanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ-R) oraz przygotowanie materiałów do decyzji środowiskowej podzielono zadanie na trzy odcinki:
- Droga ekspresowa S74 – obwodnica Nowej Dęby (ok. 19 km) – trwa procedura wyboru najkorzystniejszej oferty.
- Obwodnica Nowej Dęby – obwodnica Kolbuszowej (ok. 11 km) – wybrano ofertę firmy Promost Consulting o wartości 3 682 398,60 zł.
- Obwodnica Kolbuszowej – węzeł Rzeszów Zachód (A4) (ok. 14 km) – wybrano ofertę firmy Promost Consulting o wartości 4 474 125,00 zł.
Wybór wykonawcy uwzględniał zarówno cenę (60%), jak i kryteria pozacenowe, w tym doświadczenie głównego projektanta drogowego (20%), doświadczenie zespołu geologicznego (10%) oraz doświadczenie zespołu środowiskowego (10%).

Nowa DK9 ma kluczowe znaczenie dla poprawy płynności ruchu na trasie Rzeszów – Radom – Warszawa oraz dla transportu tranzytowego między Polską a Słowacją. Obecny przebieg drogi, ze względu na duże natężenie ruchu, liczne skrzyżowania i ograniczoną możliwość rozbudowy, powoduje korki i zwiększa ryzyko wypadków.
Planowana inwestycja obejmuje szczegółowe analizy dotyczące natężenia ruchu, ochrony środowiska, uwarunkowań technicznych i ekonomicznych. Wstępnie określone zostaną rozwiązania projektowe, obejmujące m.in. połączenia z sąsiednimi odcinkami DK9, obsługę terenów przyległych oraz zastosowanie nowoczesnych systemów ochrony środowiska.
Obwodnice Nowej Dęby i Kolbuszowej – kluczowe dla płynności ruchu
Elementem uzupełniającym inwestycję jest budowa obwodnic Nowej Dęby i Kolbuszowej, które odciążą centra miast i poprawią przepustowość trasy. Aktualnie trwa procedura uzyskiwania decyzji środowiskowej dla tych odcinków. Docelowo, wraz z obwodnicami, nowy przebieg DK9 będzie liczył około 60 km.

Nowy przebieg DK9 – korzyści dla kierowców i mieszkańców
Budowa nowej DK9 pozwoli na:
- Odsunięcie ruchu tranzytowego od terenów zabudowanych, co zwiększy komfort życia mieszkańców.
- Poprawę bezpieczeństwa na drodze dzięki nowoczesnym rozwiązaniom infrastrukturalnym.
- Skrócenie czasu podróży między Rzeszowem, Radomiem i Warszawą.
- Usprawnienie transportu międzynarodowego na trasie Polska – Słowacja.
- Eliminację tzw. wąskich gardeł, które obecnie spowalniają ruch pojazdów.
Nowy przebieg DK9 to strategiczna inwestycja, która znacząco poprawi jakość transportu w regionie. Przygotowanie dokumentacji projektowej i uzyskanie decyzji środowiskowej to kluczowe kroki umożliwiające rozpoczęcie kolejnego etapu prac. Realizacja inwestycji zwiększy bezpieczeństwo, komfort podróży i efektywność transportu, przyczyniając się do dynamicznego rozwoju infrastruktury drogowej w województwie podkarpackim.