sobota, 25 stycznia, 2025
+

    Niesamowity film z wnętrza budowy tunelu na S19 Rzeszów Południe – Babica

    Polecamy

    Krzysztof Gałkowski
    Krzysztof Gałkowski
    Redaktor / Dziennikarz - Kurier Rzeszowski - portal, gazeta, TVi
    - Reklama -

    Maszyna TBM „Karpatka” kontynuuje prace nad drążeniem tunelu na odcinku drogi ekspresowej S19 Rzeszów Południe – Babica. Ta imponująca maszyna, o długości 114 metrów i wadze 4400 ton, wyposażona jest w zaawansowaną technologię pozwalającą na efektywne wiercenie tunelu pod wzgórzem Grochowiczna.

    Prace postępują zgodnie z harmonogramem, a wydobywany urobek jest systematycznie usuwany z terenu budowy. Tunel, który docelowo będzie miał długość ponad 2 kilometrów, ma zostać ukończony do 2028 roku, znacznie usprawniając komunikację w ramach drogi ekspresowej Via Carpatia.

    „Karpatka” to imponująca maszyna o długości 114 metrów i wadze 4400 ton. Jej tarcza skrawająca, ważąca 440 ton, obraca się z prędkością do dwóch obrotów na minutę i jest wyposażona w 471 narzędzi do wiercenia. Napęd hydrauliczno-elektryczny z 12 silnikami o mocy 1 megawata każdy zapewnia jej efektywne działanie.

    Prace nad drążeniem tunelu zostały wznowione 11 lipca 2024 roku, po wcześniejszym wstrzymaniu w lipcu 2023 roku z powodu wykrycia metanu podczas próbnych pompowań. W związku z tym „Karpatka” została doposażona w systemy wykrywające obecność metanu oraz zmodyfikowany system wentylacji o zwiększonej wydajności, co umożliwiło bezpieczne kontynuowanie prac.

    Do października 2024 roku maszyna wydrążyła 121 metrów tunelu, montując przy tym 67 pierścieni podtrzymujących konstrukcję. W tym czasie wywieziono 55 tysięcy ton urobku, a 24 tysiące metrów sześciennych gruntu przetransportowano poza teren budowy.

    wideo: GDDKiA

    Tunel w Babicy będzie miał długość 2255 metrów i składać się będzie z dwóch naw, każda z dwoma pasami ruchu oraz dodatkowym pasem awaryjnym. Nawy zostaną połączone 15 przejściami awaryjnymi. Tubingi, czyli żelbetowe elementy obudowy tunelu, są produkowane w hali prefabrykacji w Lutoryżu. Na obudowę tunelu zostanie wykorzystanych ponad 2230 pierścieni, z których każdy składa się z 10 połączonych tubingów.

    Po zakończeniu drążenia pierwszej nawy, co zajmie około 9 miesięcy, „Karpatka” zostanie odwrócona w ciągu trzech miesięcy i rozpocznie drążenie drugiej nawy tunelu. Cała inwestycja na odcinku S19 Rzeszów Południe – Babica, realizowana przez konsorcjum firm Mostostal Warszawa i Acciona Construcción, ma zostać ukończona w styczniu 2028 roku.

    fot. screen film/GDDKiA
    - REKLAMA -
    - Reklama -

    Więcej artykułów

    - REKLAMA -

    Najnowsze artykuły

    - REKLAMA -
    WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com