Maszyna TBM „Karpatka” kontynuuje prace nad drążeniem tunelu na odcinku drogi ekspresowej S19 Rzeszów Południe – Babica. Ta imponująca maszyna, o długości 114 metrów i wadze 4400 ton, wyposażona jest w zaawansowaną technologię pozwalającą na efektywne wiercenie tunelu pod wzgórzem Grochowiczna.
Prace postępują zgodnie z harmonogramem, a wydobywany urobek jest systematycznie usuwany z terenu budowy. Tunel, który docelowo będzie miał długość ponad 2 kilometrów, ma zostać ukończony do 2028 roku, znacznie usprawniając komunikację w ramach drogi ekspresowej Via Carpatia.
„Karpatka” to imponująca maszyna o długości 114 metrów i wadze 4400 ton. Jej tarcza skrawająca, ważąca 440 ton, obraca się z prędkością do dwóch obrotów na minutę i jest wyposażona w 471 narzędzi do wiercenia. Napęd hydrauliczno-elektryczny z 12 silnikami o mocy 1 megawata każdy zapewnia jej efektywne działanie.
Prace nad drążeniem tunelu zostały wznowione 11 lipca 2024 roku, po wcześniejszym wstrzymaniu w lipcu 2023 roku z powodu wykrycia metanu podczas próbnych pompowań. W związku z tym „Karpatka” została doposażona w systemy wykrywające obecność metanu oraz zmodyfikowany system wentylacji o zwiększonej wydajności, co umożliwiło bezpieczne kontynuowanie prac.
Do października 2024 roku maszyna wydrążyła 121 metrów tunelu, montując przy tym 67 pierścieni podtrzymujących konstrukcję. W tym czasie wywieziono 55 tysięcy ton urobku, a 24 tysiące metrów sześciennych gruntu przetransportowano poza teren budowy.
Tunel w Babicy będzie miał długość 2255 metrów i składać się będzie z dwóch naw, każda z dwoma pasami ruchu oraz dodatkowym pasem awaryjnym. Nawy zostaną połączone 15 przejściami awaryjnymi. Tubingi, czyli żelbetowe elementy obudowy tunelu, są produkowane w hali prefabrykacji w Lutoryżu. Na obudowę tunelu zostanie wykorzystanych ponad 2230 pierścieni, z których każdy składa się z 10 połączonych tubingów.
Po zakończeniu drążenia pierwszej nawy, co zajmie około 9 miesięcy, „Karpatka” zostanie odwrócona w ciągu trzech miesięcy i rozpocznie drążenie drugiej nawy tunelu. Cała inwestycja na odcinku S19 Rzeszów Południe – Babica, realizowana przez konsorcjum firm Mostostal Warszawa i Acciona Construcción, ma zostać ukończona w styczniu 2028 roku.
![](https://kurierrzeszowski.pl/wp-content/uploads/2025/01/5-1024x448.jpg)