Zakończono przebudowę ponad 4-kilometrowego odcinka drogi krajowej nr 84, łączącego Sanok z Zagórzem. W ramach inwestycji wzmocniono konstrukcję nawierzchni, wybudowano nowy chodnik oraz ścieżki rowerowe, a także osiem zatok autobusowych. Dodatkowo, doświetlono osiem przejść dla pieszych oraz zamontowano ekrany akustyczne.
Prace na odcinku między Sanokiem a Zagórzem obejmowały zarówno przebudowę drogi, jak i budowę ekranów akustycznych. Realizacja tych dwóch inwestycji była sporym wyzwaniem, ponieważ roboty prowadzono pod ruchem. Wprowadzono specjalną organizację ruchu, która umożliwiła zachowanie ciągłości lokalnego transportu podczas prac.
Przebudowę drogi zrealizowało Miejskie Przedsiębiorstwo Dróg i Mostów Sp. z o.o. z Rzeszowa za kwotę 24 mln zł. Inwestycja została przeprowadzona w systemie „Projektuj i buduj”, co oznacza, że wykonawca najpierw zaprojektował zadanie, uzyskał niezbędne pozwolenia administracyjne, a następnie przystąpił do realizacji robót budowlanych.
Zakres prac obejmował wzmocnienie nawierzchni drogi DK84, umożliwiające przenoszenie obciążeń do 115 kN na oś. Wybudowano infrastrukturę pieszo-rowerową, w tym chodnik i ścieżki rowerowe, oraz osiem zatok autobusowych. Dodatkowo przebudowano skrzyżowanie DK84 z drogą gminną, istniejące wloty dróg gminnych i powiatowych, a także wybudowano pas do lewoskrętu prowadzący do szkoły.
Istotnym elementem projektu była przebudowa zjazdów indywidualnych i publicznych, systemu odwodnienia terenu oraz oczyszczenie i udrożnienie rowów przydrożnych. Zrealizowano także prace związane z przebudową kolidujących urządzeń infrastruktury podziemnej i nadziemnej, takich jak sieci teletechniczne, energetyczne, wodociągowe, gazowe oraz kanalizacje.
Budowę ekranów akustycznych, o długości 3,6 km, wykonała firma MR-CAT za kwotę 19 mln zł. Ich instalacja wynikała z zapisów decyzji środowiskowej wydanej przez burmistrza Zagórza dla tej inwestycji.
Droga krajowa nr 84 to jedyny bezpośredni szlak komunikacyjny prowadzący z zachodniej części województwa podkarpackiego do przejścia granicznego w Krościenku. Zwiększone natężenie ruchu oraz pogarszający się stan drogi wymusiły konieczność jej przebudowy. Dotychczasowa szerokość pasa drogowego wynosiła od 20 do 50 metrów, a jezdni – 7 metrów. Gęsta zabudowa oraz bliskość obiektów użyteczności publicznej generowały duży ruch pieszych, co stwarzało zagrożenie.
Dzięki realizacji inwestycji poprawiono bezpieczeństwo i komfort podróży dla tysięcy kierowców korzystających z tej drogi na co dzień. Przebudowany odcinek ma także kluczowe znaczenie dla rozwoju turystyki w regionie, gdyż stanowi ważną trasę dla podróżnych i turystów. Rozwój infrastruktury drogowej przyczynia się do wzbogacania oferty turystycznej regionu.