czwartek, 12 grudnia, 2024
+

    Postęp prac na rozbudowie S19 Sokołów Małopolski Północ – Jasionka

    Polecamy

    Krzysztof Gałkowski
    Krzysztof Gałkowski
    Redaktor / Dziennikarz - Kurier Rzeszowski - portal, gazeta, TVi
    - Reklama -

    Budowa drogi ekspresowej S19 w województwie podkarpackim zbliża się do zakończenia kolejnych etapów. Prace są coraz bardziej zaawansowane, a szczególnie widoczne postępy odnotowano na odcinku między węzłami Sokołów Małopolski Północ i Jasionka.

    Odcinek realizowany jest w systemie „Projektuj i buduj” w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 roku, a jego wartość to ponad 272 miliony złotych. Prace rozpoczęły się w maju 2024 roku, a ich zakończenie przewidywane jest na drugą połowę 2026 roku.

    ZAKRES I SZCZEGÓŁY ROZBUDOWY S19

    Obecnie na odcinku między węzłami Sokołów Małopolski Północ a Jasionka znajduje się trzypasowa jezdnia w układzie 2+1, bez pasa rozdziału kierunków. Po zakończeniu rozbudowy, droga będzie posiadała dwie jezdnie z dwoma pasami ruchu oraz pas awaryjny o szerokości 2,5 m. Docelowa nośność wyniesie 11,5 tony na oś. Prace obejmują także przebudowę istniejącej infrastruktury, w tym dróg poprzecznych, cieki wodne oraz obiekty inżynierskie. Na odcinku o długości około 13,8 km powstaną nowe wiadukty, estakada w Nienadówce oraz przejścia dla zwierząt. Zgodnie z wymaganiami ochrony środowiska, zaplanowano również ekranowanie akustyczne oraz urządzenia oczyszczające ścieki opadowe.

    ZAAWANSOWANIE PRAC BUDOWLANYCH

    W ostatnich miesiącach wykonawca skoncentrował się na odhumusowaniu terenu (co stanowi już 75% planu), wykopach (46% wykonanych), nasypach (43%) oraz rozbiórce istniejącej nawierzchni bitumicznej (80%). Ponadto, od listopada 2024 roku rozpoczęto wzmacnianie podłoża pod nasypy, a także prace związane z rozbiórką ogrodzeń i barier zabezpieczających. Zmiany organizacji ruchu na drogach wojewódzkich i na samej S19 umożliwiły dalsze prace budowlane przy zachowaniu płynności ruchu. Cały projekt jest dużym wyzwaniem, szczególnie w kontekście prowadzenia robót pod ruchem, co stanowi istotną trudność dla wykonawcy.

    ESTAKADA W NIENADÓWCE

    Największym wyzwaniem inżynierskim na tym odcinku jest budowa estakady w Nienadówce, która zostanie zlokalizowana w pobliżu istniejącego mostu. Nowa estakada będzie miała 156,4 m długości i 15,5 m szerokości, a prace fundamentowe zostały już rozpoczęte. Zastosowane technologie budowlane, w tym kolumny DSM i wzmocnienie gruntu, umożliwią stabilne posadowienie konstrukcji. Estakada będzie wyposażona w dwa pasy ruchu i pas awaryjny, a także w przeźroczysty ekran przeciwhałasowy, który ma na celu ochronę okolicznych mieszkańców przed hałasem. Dzięki tej inwestycji, poprawi się bezpieczeństwo i komfort podróży na odcinku Via Carpatia, zyskując lepsze parametry drogowe, a także eliminując wąskie gardła komunikacyjne.

    - REKLAMA -
    - Reklama -

    Więcej artykułów

    - REKLAMA -

    Najnowsze artykuły

    - REKLAMA -
    WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com