Na odcinku ponad 10 kilometrów drogi ekspresowej S19 między Rzeszowem Południe a Babicą powstają różnorodne konstrukcje inżynierskie, w tym aż sześć estakad. Jedną z nich, znajdującą się w miejscowości Racławówka, ukończono już na etapie układania warstwy wiążącej.
Estakada ES-1
Budowa odcinka S19 od węzła Rzeszów Południe do Babicy stawia przed inżynierami wiele wyzwań, a najtrudniejszym elementem jest tunel. Jednak równie interesujące są inne elementy tej inwestycji, jak estakada ES-1 w Racławówce. Obiekt ten przeprowadza trasę ekspresową nad dwoma drogami powiatowymi (nr 1409R i 1408R), korytarzem dla małych zwierząt oraz potokiem Lubcza.
Na tej estakadzie zakończono już układanie warstwy wiążącej z asfaltu lanego, pokrywając obie jezdnie na powierzchni odpowiadającej wielkości 30 kortów tenisowych. Całkowita długość konstrukcji wynosi 413 metrów, a wysokość podpór pośrednich waha się od 6 do 13 metrów. Estakada składa się z ośmiu przęseł i dziewięciu podpór, a jej ustrój nośny, wykonany z betonu sprężonego, został podzielony dla każdej z jezdni.
Przy realizacji tego obiektu wykorzystano technologię nasuwania podłużnego z zastosowaniem awanbeków (czyli dziobów montażowych). Ta metoda jest szczególnie przydatna przy budowie ciągłych konstrukcji wieloprzęsłowych sprężonych. Segmenty skrzynek są prefabrykowane na specjalnie przygotowanym stanowisku za podporą skrajną, a następnie, po naprężeniu ich kablami sprężającymi, sukcesywnie wysuwane do docelowego położenia.
Prace na innych estakadach
Układanie warstwy wiążącej trwa również na estakadzie ES-7 w Lutoryżu, w której realizacja wykorzystuje podobne technologie. Po zakończeniu tej fazy do ułożenia pozostanie warstwa ścieralna SMA, która zostanie położona na wszystkich obiektach mostowych jednocześnie z główną jezdnią drogi ekspresowej S19.
Zakres prac na S19 Rzeszów Południe – Babica
Inwestycja obejmuje budowę nowego, ponad 10-kilometrowego odcinka dwujezdniowej drogi ekspresowej z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku. W jej ramach powstanie węzeł Babica, który będzie miał formę trąbki, oraz różnorodne obiekty inżynierskie, w tym tunel o długości ponad 2 km, sześć estakad, dwa wiadukty nad S19, bezkolizyjny przejazd nad linią kolejową, trzy przejścia dla zwierząt i jeden przejazd pod S19. Dodatkowo, w województwie podkarpackim powstanie pierwsze Centrum Zarządzania Tunelem oraz dwa Miejsca Obsługi Podróżnych: MOP Lutoryż i dwa lądowiska dla śmigłowców Lotniczego Pogotowia Ratunkowego.
Projekt realizowany jest w formule „Projektuj i buduj”, a wykonawcą jest konsorcjum firm Mostostal Warszawa i Acciona Construcción.