Zakończyły się – trwające od 8 do 10 listopada Podkarpackie Konfrontacje Teatralne. To była czwarta edycja wydarzenia, które zorganizował Teatr im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie w ramach programu Przestrzenie Sztuki Teatr.
Od przeszło 2021 roku, wydarzenie skupia osoby z województwa podkarpackiego, które szczególnie zainteresowane są teatrem. W ramach imprezy, dla uczestników odbyły się warsztaty aktorskie. Grupy teatralne oraz osoby indywidualne zagrały spektakle oraz monodramy, a oprócz tego miały okazję porozmawiać z udziałem publiczności oraz tegorocznej komisji konkursowej: Bożeny Stasiowskiej-Chrobak, Ewy Mrówczyńskiej, Marka Kościółka i Przemysława Buksińskiego. Wydarzenie to miało charakter konkursu, w ramach którego jury ogłosiło laureatów.
Ideą Podkarpackich Konfrontacji Teatralnych jest tworzenie miejsca spotkań twórców niezależnych i zawodowych, sprzyjającego integracji oraz wymianie kreatywnej energii i doświadczenia.
Jeśli chodzi o warsztaty teatralne, poprowadzili je: aktor Robert Żurek, aktorka Monika Adamiec, wykładowczyni Uniwersytetu Rzeszowskiego chórmistrzyni i korepetytorka wokalna Bożena Stasiowska – Chrobak. Uczestnicy pracowali także z aktorem, performerem i reżyserem Przemysławem Buksińskim i aktorką Ewą Mrówczyńską.
W sobotę – 9 listopada, na scenie Centrum Młodzieży w Rzeszowie przy ul. Osmeckiego 51, zgromadzona publiczność mogła oglądać liczne, konkursowe występy teatralne, a ostatniego dnia imprezy 10 listopada zagrany został „Pokój mojego dzieciństwa. Hommage dla Marii Stangret”, (koncepcja reż. Paweł Passini), w wykonaniu Latającego Teatru Kantorowi. Był to pokaz mistrzowski, na który obowiązywały darmowe wejściówki, w porównaniu do pozostałych występów, na które wstęp był wolny.
Komu zostały przyznane przez jury nagrody w ramach 4. Konfrontacji Teatralnych?
Nagroda „Medalion Wandy” należała się Lidii Wiśniewskiej, która zaprezentowała spektakl „córka Ta matka”, w reżyserii Pawła Łukasza Sroki z Jarosławia. Ta sama nagroda za spektakl „Bez reszty” (w reżyserii Dominiki Migoń-Madury) powędrowała do Młodzieżowego Teatru Małych Form „ferment” z Dębicy. Także tę nagrodę za przedstawienie pod tytułem „Wychowana”, w reżyserii Dominiki Migoń-Madury otrzymała Wiktoria Skowron z Dębicy.
Nagroda Redaktora Naczelnego miesięcznika „Nasz Dom Rzeszów” Ryszarda Zatorskiego należała się Rafałowi Paśko, „za niezwykłą pasję, talent i wytrwałość w swoich teatralnych poszukiwaniach oraz za wyjątkową charyzmę popularyzatorską”.
Nagrodę specjalną, „za odwagę, humor i ciepło, z jakimi twórczynie i bohaterki spektaklu podchodzą do swoich codziennych zmagań, sprawiają, że teatr staje się wzruszającym źródłem siły i wewnętrznej równowagi w odnajdywaniu nowych pasji po wielu, wielu latach” zdobył spektakl „Stan Umysłu” w reżyserii Krystyny Maresch-Knapek – Teatr Fredreum z Przemyśla.
Wyróżnienia o wyjątkowym charakterze nagrodzone Medalionem Wandy należały się „za użycie technik teatru dokumentalnego i próbę zrozumienia problemów i osobistych decyzji człowieka w skomplikowanym systemowym świecie” Teatrowi SAN z Przemyśla, za spektakl “J”, w reżyserii Rafała Paśko. Także ta sama nagroda, „za zespołowość oraz wspaniałe i niepowtarzalne plastyczne miniatury aktorskich postaci w spektaklu „Spaghetti i miecz” w reżyserii Pawła Sroki, należała się Teatrowi KĄT z Jarosławia.
Dodatkowe wyróżnienie „za plastykę (teatru fizycznego) i odwagę w zadawaniu pytań i podawaniu podpowiedzi o to jacy dla siebie jesteśmy a kim powinniśmy dla siebie być” należało się “Sinusoidzie” w wykonaniu Młodzieżowego Teatru Tańca KOLAŻ z Jasła, w reżyserii Doroty Dudys-Stasik. Także na takie wyróżnienie zasłużył spektakl „Nasz dramat erotyczny”, w reżyserii Grażyny Kaznowskiej, w wykonaniu Ustrzyckiego Teatru Dramatycznego z Ustrzyk Dolnych. „Za świadomy eksperyment teatralny, który jasno mówi o tym co ważne” nagrodzony został wyróżnieniem spektakl Teatru Stacja CK z Przemyśla w reżyserii Rafała Paśko, pod tytułem „Na pełnym morzu”.
Wydarzenie zrealizowane zostało w ramach programu Przestrzenie Sztuki Teatr pod auspicjami Instytutu Teatralnego im. Zbigniewa Raszewskiego. Program finansowany jest ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Nagrodzonym, ale też wszystkim innym występującym serdecznie gratulujemy pięknych, ciekawych przede wszystkim wartościowych występów, które miały swój ważny przekaz.