Na Podkarpaciu kierowcy mają do dyspozycji 896 km dróg krajowych, a kolejne 96 km jest obecnie w budowie. Naszym priorytetem jest stworzenie zintegrowanego systemu komunikacyjnego, dlatego kontynuujemy budowę nowych odcinków trasy Via Carpatia oraz obwodnic dla miast.
Docelowa długość trasy Via Carpatia wyniesie około 169 km. Obecnie kierowcy mogą już korzystać z 81,8 km tej drogi na odcinku Lasy Janowskie – Rzeszów Południe, co łączy nie tylko stolice województw podkarpackiego i lubelskiego. Mieszkańcy Podkarpacia zyskali także szybkie połączenie z Warszawą dzięki trasom S19 i S17, a kierowcy z Lubelszczyzny mają dogodny dostęp do autostrady A4.
Po zakończeniu budowy północnych odcinków trasy S19 w rejonie Rzeszowa, obecnie przygotowywany jest jej przebieg na południe, aż do granicy państwa w Barwinku. Obecnie w realizacji jest 79,3 km trasy, a kolejne 5,2 km jest na etapie przetargu. Południowy odcinek Via Carpatia od Rzeszowa dzieli się na osiem odcinków realizacyjnych:
- Rzeszów Południe – Babica: trwają prace budowlane,
- Babica – Jawornik: trwają prace budowlane,
- Jawornik – Lutcza: w trakcie przetargu,
- Lutcza – Domaradz: w fazie realizacji w systemie „Projektuj i buduj” (trwa projektowanie),
- Domaradz – Krosno: w fazie realizacji w systemie „Projektuj i buduj” (złożono wniosek o ZRID),
- Krosno – Miejsce Piastowe: trwają prace budowlane,
- Miejsce Piastowe – Dukla: trwają prace budowlane,
- Dukla – Barwinek (granica państwa): w fazie realizacji w systemie „Projektuj i buduj” (złożono wniosek o ZRID).
Dodatkowo, trwa rozbudowa o drugą jezdnię na prawie 14-kilometrowym odcinku S19 między węzłami Sokołów Małopolski Północ i Jasionka.
Projekt odcinka Rzeszów Południe – Babica (10 km), realizowany przez Mostostal Warszawa i Acciona Construcción za 2,2 mld zł, obejmuje budowę tunelu (2,3 km), estakad, wiaduktów oraz węzła Babica. Powstanie Centrum Zarządzania Tunelem oraz Miejsca Obsługi Podróżnych Lutoryż z lądowiskami dla LPR. Tunel drążony jest przez maszynę TBM „Karpatka” w trudnych warunkach geologicznych. Zaawansowanie prac wynosi 42%.
Odcinek Babica – Jawornik (11,6 km) buduje Intercor za 1,25 mld zł. Droga dwujezdniowa będzie miała osiem estakad, w tym jedną o długości 1,15 km. Obecny postęp prac wynosi 30%.
Odcinek Lutcza – Domaradz (6,4 km), realizowany przez Kolin Inşaat Turizm za 1,4 mld zł, obejmie budowę dwunawowego tunelu pod górą Hyb i węzła Domaradz. Wykonawca jest na etapie projektowania.
Na odcinku Domaradz – Krosno (12,5 km) za 1,1 mld zł trwa uzyskiwanie decyzji ZRID, a budowa obejmie estakady, mosty i wiadukty.
Odcinek Krosno – Miejsce Piastowe (10 km) realizuje Aldesa za 365 mln zł. Powstają węzły Krosno i Miejsce Piastowe oraz dziewięć mostów i wiaduktów. Zaawansowanie wynosi 64%.
Odcinek Miejsce Piastowe – Dukla (10,1 km) buduje Strabag za 479 mln zł. Zbudowane zostaną estakady, wiadukty, przejścia dla zwierząt oraz MOP Równe. Zaawansowanie prac to 35%.
Odcinek Dukla – Barwinek (18,2 km) realizuje Polaqua za 1,5 mld zł.