Nowy odcinek drogi krajowej nr 9, łączący trasę S74 w pobliżu Tarnobrzega z węzłem Rzeszów Zachód na autostradzie A4, będzie miał długość 60 km. Ogłoszono przetarg na prace przygotowawcze związane z budową trzech fragmentów tej drogi, które uzupełnią już zaplanowane obwodnice Nowej Dęby i Kolbuszowej. Termin składania ofert upływa 31 października tego roku.
Przetarg obejmuje wykonanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ) oraz przygotowanie dokumentacji do wniosku o wydanie decyzji środowiskowej (DŚU). Prace podzielono na trzy części, które dotyczą nowych odcinków drogi krajowej nr 9:
- Od drogi ekspresowej S74 w województwie podkarpackim do obwodnicy Nowej Dęby (ok. 19 km),
- Od obwodnicy Nowej Dęby w miejscowości Komorów do obwodnicy Kolbuszowej (ok. 11 km),
- Od obwodnicy Kolbuszowej w miejscowości Widełka do węzła Rzeszów Zachód na autostradzie A4 (ok. 14 km).
Wykonawcy mają możliwość złożenia ofert na jedną, dwie lub wszystkie części zamówienia. Złożone oferty będą oceniane na podstawie dwóch kryteriów: ceny (60%) oraz pozacenowych (doświadczenie głównego projektanta drogowego – 20%, doświadczenie zespołu geologicznego – 10% oraz zespołu środowiskowego – 10%).
W ramach zamówienia wykonawca będzie zobowiązany do przeprowadzenia szczegółowych analiz, takich jak analiza ruchu, środowiskowa, techniczna i ekonomiczna, aby określić optymalny przebieg nowej trasy DK9. Zostaną również opracowane wstępne rozwiązania projektowe, które uwzględnią m.in. połączenia z sąsiadującymi odcinkami drogi, obsługę terenów przyległych oraz urządzenia ochrony środowiska.
Przygotowanie dokumentacji projektowej i uzyskanie decyzji środowiskowej (DŚU) jest kluczowe do przejścia do kolejnej fazy, jaką jest Koncepcja programowa. Ta faza pozwoli określić zakres prac niezbędnych do realizacji inwestycji.
Inwestycję uzupełniają budowane w ramach Programu budowy 100 obwodnic obwodnice Nowej Dęby i Kolbuszowej, które razem z nowymi odcinkami DK9 utworzą trasę o długości około 60 km.
Droga krajowa nr 9 (DK9) odgrywa istotną rolę w systemie transportowym Polski, zapewniając ważne połączenie na osi północ-południe. Obecny przebieg tej trasy jest szczególnie uciążliwy dla miejscowości, przez które przechodzi, głównie z powodu dużego natężenia ruchu tranzytowego.
Z danych Generalnego Pomiaru Ruchu 2020-2021 wynika, że na odcinku między Nagnajowem a Nową Dębą średni dobowy ruch pojazdów wynosił od 6 do 11 tysięcy pojazdów na dobę. Na odcinku między Nową Dębą a Kolbuszową było to od 8 do 12 tysięcy pojazdów, a na trasie od Kolbuszowej do węzła Rzeszów Północ na A4 liczba ta wynosiła od 13 do 33 tysięcy pojazdów dziennie. Tak wysokie natężenie ruchu powoduje poważne utrudnienia w płynności przejazdu, zwłaszcza w miejscach, gdzie DK9 przecina się z drogami niższych klas, oraz w rejonach licznych zjazdów publicznych i indywidualnych. Istniejące zagospodarowanie terenu wzdłuż trasy uniemożliwia jej rozbudowę, co zadecydowało o konieczności budowy nowego przebiegu drogi.
Nowy odcinek DK9 odsunie ruch tranzytowy od terenów zabudowanych, co usprawni przepływ pojazdów i poprawi warunki życia mieszkańców. Trasa ta odciąży także istniejącą DK9, która przejmuje część ruchu z drogi ekspresowej S7, prowadząc pojazdy w kierunku Rzeszowa i dalej do przejścia granicznego ze Słowacją w Barwinku. Budowa nowej trasy poprawi także płynność transportu osobowego na osi Rzeszów-Radom-Warszawa, skracając czas podróży i zwiększając bezpieczeństwo. Inwestycja przyczyni się do eliminacji tzw. wąskich gardeł, które obecnie spowalniają ruch pojazdów.
W województwie podkarpackim w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic (PB100) realizowanych będzie osiem nowych inwestycji drogowych. Oprócz II etapu obwodnicy Sanoka na DK28 oraz obwodnic Pilzna i Jasła, które są na etapie przetargu, planowane są także obwodnice:
- Nowej Dęby na DK9,
- Kolbuszowej na DK9,
- Miejsca Piastowego na DK28,
- Przemyśla na DK28/DK77,
- Brzostku i Kołaczyc na DK73.
Obwodnica Nowej Dęby na DK9
Prace projektowe związane z obwodnicą Nowej Dęby prowadzone są na podstawie umowy z 12 lipca 2021 r., obejmującej opracowanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ-R) z elementami koncepcji programowej oraz dokumentacji potrzebnej do uzyskania decyzji środowiskowej (DŚU). Wartość umowy wynosi 2 173 262,40 zł, a wykonawcą jest Wrocławskie Biuro Projektów Drosystem.
14 maja br. Komisja Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych (KOPI) zatwierdziła dokumentację z pierwszego etapu STEŚ-R, a do dalszych prac wybrano wariant W10A_2. Początek trasy znajduje się na DK9 przed miejscowością Jadachy, a obwodnica przebiegać będzie po zachodniej stronie Nowej Dęby i Majdanu Królewskiego, kończąc się na DK9 około 700 metrów przed miejscowością Komorów. Złożenie wniosku o decyzję środowiskową zaplanowano na IV kwartał br., a zakończenie prac przygotowawczych na IV kwartał 2025 r.
Obwodnica Kolbuszowej na DK9
Prace projektowe związane z obwodnicą Kolbuszowej są realizowane na podstawie umowy z 12 kwietnia 2021 r. na wykonanie STEŚ-R z elementami koncepcji programowej oraz dokumentacji niezbędnej do uzyskania decyzji środowiskowej. Wartość tej umowy to 2 898 029,32 zł, a wykonawcą jest Promost Consulting.
4 lipca 2024 r. KOPI zatwierdziła dokumentację z pierwszego etapu STEŚ-R, a do dalszych prac wybrano wariant W4.1A. Trasa rozpoczyna się na terenie gminy Cmolas, a kończy na granicy miejscowości Kupno i Widełka. Złożenie wniosku o DŚU również zaplanowano na IV kwartał br., natomiast zakończenie przygotowań na IV kwartał 2025 r.
W II etapie STEŚ-R dla obu obwodnic będą prowadzone prace, które uszczegółowią m.in. rozpoznanie geologiczno-inżynierskie, a także opracowanie rozwiązań drogowych, mostowych i odwodnieniowych.