poniedziałek, 15 lipca, 2024
+

    Maszyna do drążenia tuneli „Karpatka” rozpoczęła pracę

    Polecamy

    Krzysztof Gałkowski
    Krzysztof Gałkowski
    Redaktor / Dziennikarz - Kurier Rzeszowski - portal, gazeta, TVi
    - Reklama -

    Dzisiaj na odcinku drogi ekspresowej S19 Rzeszów Południe – Babica rozpoczęto drążenie pierwszego tunelu w naszym regionie. Maszyna TBM, zwana Karpatką, wydrąży ponad dwukilometrowy tunel pod wzgórzem Grochowiczna.

    Tunel o długości 2255 metrów będzie miał dwie nawy, połączone 15 przejściami poprzecznymi oraz dodatkowym przejazdem awaryjnym. Każda nawa będzie wyposażona w dwa pasy ruchu oraz dodatkowy pas awaryjny. Technologia, know-how oraz maszyna do drążenia tunelu, które zostaną wykorzystane przy budowie odcinka S19 Rzeszów Południe – Babica, zostały dostarczone przez firmę Acciona, partnera Mostostalu Warszawa.

    Elementy obudowy tunelu, tzw. tubingi, są produkowane w hali prefabrykacji zlokalizowanej bezpośrednio na placu budowy w Lutoryżu, gdzie w przyszłości będzie znajdowało się Miejsce Obsługi Podróżnych (MOP Lutoryż). Hala wyposażona jest w linię produkcyjną, cztery suwnice (największa ma udźwig 60 ton) oraz węzeł betoniarski. Tubingi to cylindryczne elementy wykonane z żelbetu, z których 10 połączonych tworzy jeden pierścień. Na obudowę tunelu w Babicy potrzeba ponad 2230 takich pierścieni.

    Maszyna TBM, nazywana Karpatką, ma 114 metrów długości i 15,16 metra średnicy, a waży 4400 ton. Jest napędzana hydrauliczno-elektrycznie przez 12 silników o mocy 1 megawata każdy. Jej ważący 440 ton pierścień skrawający obraca się z prędkością do 2 obrotów na minutę i jest wyposażony w 471 narzędzi do wiercenia. Maszyna przejdzie ponad 100 metrów pod szczytem wzgórza Grochowiczna, a drążenie jednej nawy tunelu potrwa około 9 miesięcy przy sprzyjających warunkach. Następnie maszyna zostanie odwrócona i w ciągu trzech miesięcy rozpocznie drążenie drugiej nawy tunelu.

    W lipcu 2023 roku podczas próbnych pompowań mających na celu obniżenie poziomu wody na potrzeby drążenia tunelu maszyną TBM, zaobserwowano ulatnianie się gazu. Gaz pojawił się w 2 z 44 otworów studziennych.

    Aby zapewnić bezpieczeństwo pracownikom na budowie, wykonawca wstrzymał prace związane z próbnym pompowaniem oraz wierceniem pozostałych studni. Przy użyciu odpowiedniego sprzętu potwierdzono obecność metanu w pobranych próbkach gazu. Dodatkowe próbki zostały poddane badaniom laboratoryjnym, które również potwierdziły obecność metanu w wodzie. Warto zaznaczyć, że występowanie gazu nie spowodowało wstrzymania prac budowlanych na pozostałej części tego 10-kilometrowego odcinka.

    Od początku nad rozwiązaniem tego problemu pracował szeroki zespół specjalistów zarówno ze strony wykonawcy, jak i inwestora. Współpracowali z nimi eksperci z Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie, Wyższego Urzędu Górniczego w Katowicach oraz Okręgowego Urzędu Górniczego w Krośnie.

    W związku z wykryciem metanu konieczne było odpowiednie przygotowanie maszyny TBM do pracy w warunkach metanowych. Po analizach przeprowadzonych przez ekspertów z zakresu górnictwa, w ramach doposażenia maszyny zamontowano system czujników wykrywających obecność metanu podczas drążenia tunelu oraz zmodyfikowany system wentylacji o zwiększonej wydajności, umożliwiający przewietrzanie tunelu i zapobiegający gromadzeniu się metanu wewnątrz wyrobiska. Konieczna była także wymiana części podzespołów na urządzenia przystosowane do pracy w wykrytych warunkach.

    Wszystkie te prace są zgodne z zapisami unijnej dyrektywy ATEX, dotyczącej urządzeń i systemów ochronnych przeznaczonych do użytku w atmosferze potencjalnie wybuchowej. Dyrektywa wymaga, aby urządzenia i maszyny pracujące w atmosferze grożącej zapłonem lub wybuchem metanu były odpowiednio zabezpieczone, przede wszystkim iskrobezpieczne.

    Warto zaznaczyć, że proces drążenia tunelu podlega przepisom prawa geologicznego i górniczego. W związku z tym wykonawca opracował projekt wykonania tunelu w warunkach zagrożenia metanowego, który uzyskał pozytywną opinię Komisji ds. zagrożeń w zakładach górniczych przy Wyższym Urzędzie Górniczym w Katowicach. Następnie przygotowano niezbędną dokumentację, która w kwietniu br. została zatwierdzona przez Dyrektora Okręgowego Urzędu Górniczego w Krośnie, co formalnie umożliwiło rozpoczęcie przygotowań do drążenia tunelu.

    Uzyskanie decyzji administracyjnych, doposażenie maszyny TBM oraz pozytywne wyniki testów i prób pozwoliły na rozpoczęcie pracy Karpatki.

    Konsorcjum firm Mostostal Warszawa i Acciona Construccion realizuje kontrakt o wartości około 2,2 miliarda złotych, który został podpisany w lipcu 2020 roku. Prace budowlane rozpoczęły się w kwietniu 2022 roku.

    W ramach tego przedsięwzięcia powstanie węzeł Babica, znajdujący się w pobliżu skrzyżowania DK19 z DW988. Zakres prac obejmuje budowę tunelu o długości 2,3 km, sześciu estakad, dwóch wiaduktów nad S19, bezkolizyjnego przejazdu nad linią kolejową na istniejącej DK19, trzech przejść dla zwierząt oraz jednego przejazdu pod S19.

    W ramach umowy zostanie również zbudowane pierwsze w województwie podkarpackim Centrum Zarządzania Tunelem. Inwestycja obejmuje także budowę dwóch Miejsc Obsługi Podróżnych (MOP): MOP Lutoryż (w kierunku Rzeszów i Barwinek) oraz dwóch lądowisk dla śmigłowców Lotniczego Pogotowia Ratunkowego (na MOP Lutoryż w kierunku Rzeszowa i przy Centrum Zarządzania Tunelem).

    Obecnie wykonawca prowadzi prace we wszystkich sekcjach, w tym drogowej, mostowej oraz tunelowej. Postęp prac w branży drogowej wynosi 57%. Realizowane są prace ziemne (wykopy i nasypy) oraz układane warstwy konstrukcyjne na głównej trasie i dodatkowych jezdniach. Trwają również prace mostowe, których zaawansowanie wynosi 76%. Najbardziej zaawansowane są roboty na estakadach w Racławówce, Mogielnicy i Lutoryżu, gdzie wykonano już ustroje nośne. Aktualnie prowadzone są prace związane z wyposażeniem obiektów. Portal południowy tunelu został ukończony w 100%, a portal północny w 80%. W zakładzie prefabrykacji trwa kontynuacja produkcji prefabrykowanych segmentów obudowy tunelu.

    - REKLAMA -
    - Reklama -

    Więcej artykułów

    - REKLAMA -

    Najnowsze artykuły

    - REKLAMA -
    WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com