sobota, 20 kwietnia, 2024
spot_img
+

    Trwa Muzyczny Festiwal w Łańcucie. Ostatnio wystąpiła na nim Hina Maeda – skrzypaczka z Japonii. Kogo będzie można jeszcze posłuchać?

    Polecamy

    Justyna Kozłowska
    Justyna Kozłowskahttps://kurierrzeszowski.pl/
    Redaktor / Dziennikarz - Kurier Rzeszowski - portal, gazeta, TVi
    - Reklama -

    Hina Maeda – Laureatka I Nagrody 16. Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Henryka Wieniawskiego była gwiazdą koncertu 21 maja 2023 roku. Znakomita skrzypaczka wraz z Michałem Francuzem – wszechstronnym i charyzmatycznym pianistą zaprezentowali publiczności kompozycje J. S. Bacha, W. A. Mozarta , H. Wieniawskiego, J. Masseneta czy R. Straussa. Koncert odbył się w ramach oficjalnej trasy Laureatów 16. Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Henryka Wieniawskiego, organizowanego przez Towarzystwo Wieniawskiego we współpracy z Narodowym Instytutem Muzyki i Tańca ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

    Kto jeszcze wystąpi w najbliższym czasie? Szczegółowy harmonogram

    62. MFŁ – MIHAI DIACONESCU

    26 MAJA 2023r., piątek, godz. 19:00

    SALA KONCERTOWA FILHARMONII PODKARPACKIEJ

    62. MFŁ – TANITA TIKARAM

    27  MAJA 2023r.,sobota, godz. 19:00

    SALA KONCERTOWA FILHARMONII PODKARPACKIEJ

    62. MFŁ – PANI PYLIŃSKA I SEKRET CHOPINA

    28 MAJA 2023r., niedziela, godz. 19:00

    SALA BALOWA MUZEUM ZAMKU W ŁAŃCUCIE

    62. MFŁ – DISCOVERY & MOVIE

    3 czerwca 2023r., sobota, godz. 19:00

    SALA KONCERTOWA FILHARMONII PODKARPACKIEJ

    Więcej informacji o artystach, którzy wystąpią

    Noam Zur

    Urodzony w rodzinie muzyków, Noam Zur rozpoczął naukę gry na fortepianie i puzonie już w dzieciństwie. W wieku 15 lat zdecydował się na studiowanie dyrygentury. W trakcie studiów w Akademii Muzycznej im. Rubina w Tel-Awiwie, pobierał również lekcje gry na kontrabasie oraz studiował filozofię jako kierunek pomocniczy na Uniwersytecie w Tel-Awiwie. Noam Zur czuje się znakomicie zarówno w repertuarze symfonicznym, jak i operowym.  Kapelmistrz ma w swoim artystycznym dossier około 50 oper i ponad 450 dzieł symfonicznych, ze wszystkich stylów i okresów, które wykonywał na pięciu kontynentach.

    W listopadzie 2017 roku Noam Zur objął stanowisko dyrektora artystycznego i głównego dyrygenta Orquesta Sinfónica de Salta w Argentynie, które to stanowisko piastował do czasu wybuchu pandemii Covid-19. Od 2015 roku, przez cztery lata, był dyrektorem artystycznym i głównym dyrygentem corocznego „Tino Pattiera International Opera Arias Festival”, a w 2016 roku został mianowany jako główny dyrygent gościnny Orkiestry Symfonicznej w Dubrowniku, w Chorwacji. W latach 2011-2015 był pierwszym Dyrygentem i Współpracownikiem Artystycznym Kammerphilharmonie Frankfurt w Niemczech. Jego wcześniejsze stanowiska to: główny dyrygent-rezydent w Aalto Theater Essen (2007 – 2010) oraz główny dyrygent-rezydent i zastępca dyrektora muzycznego Orkiestry Opery i Filharmonii w Heidelbergu (2005-2007). Był asystentem Maître Pierre’a Bouleza, jak również konsultantem i dyrygentem dla Lucerne Festival Academy Orchestra (2006-2008). Maestro Noam Zur cieszy się powodzeniem jako aranżer, kompozytor. Orkiestracje jego autorstwa były wykonywane w Niemczech, Izraelu, Meksyku, Argentynie, Rumunii oraz w Holandii. Jego kompozycja “A Month of Sundays (hołd dla Steve’a Reicha) miała swoją premierę w grudniu 2020 roku, we współpracy z Köln Fiony Stevens. Oprócz swojej działalności dyrygenckiej, Zur jest również zagorzałym pedagogiem, prowadzącym kursy mistrzowskie i wykłady gościnne w Europie, Izraelu oraz Ameryce Łacińskiej. Od 2001 roku Noam Zur występował w najważniejszych salach koncertowych oraz z czołowymi zespołami operowymi i orkiestrami w USA, Niemczech, Szwajcarii, Austrii, Francji, Estonii, Rumunii, Skandynawii, Włoszech, Serbii, Polsce, Chorwacji, Słowacji, Republice Czeskiej, Meksyku, Argentynie, Brazylii oraz w Izraelu. Do najważniejszych wydarzeń sezonu 2022-2023 Maestro Zura można zaliczyć koncert jubileuszowy z okazji 20-lecia jego kariery zawodowej z Jerozolimską Orkiestrą Symfoniczną, premierę płyty “Alchemy” dla Naxos,  debiut z Orquestra Sinfônica de Goiânia w Brazylii oraz debiut dyrygencki w Azji Południowo-Wschodniej, z Filipińską Orkiestrą Filharmoniczną w Manili. Nagrywał dla Classic Concert Records oraz dla Naxos, jak również dla radia, telewizji i transmisji internetowych w Europie, Izraelu oraz krajach iberoamerykańskich.

    Mihai Diaconescu rozpoczął naukę gry na fortepianie w wieku 4 lat. Ukończył Liceum Plastyczne im. Marina Sorescu, w którym wybitnym nauczycielem była Mariana Ilie. Swój pierwszy konkurs fortepianowy wygrał w wieku 7 lat, a w wieku lat 13 zdobył pierwsze miejsce na Olimpiadzie Krajowej.

    W latach 2010-2013 uczył się w Państwowej Akademii Muzycznej im. Gheorghe’a Dimy w Klużu-Napoce, pod kierunkiem prof. Boldizsára Csiky. W latach 2013-2014 otrzymał stypendium Erasmus i uczył się w Akademii Sibeliusa w Helsinkach. W latach 2014-2018 uczęszczał na międzynarodowe studia magisterskie na Akademii Sibeliusa, w klasie profesora Erika T. Tawaststjerny. Przez cały czas cennych wskazówek udzielał mu Walter Kraft, pod kierunkiem którego uczył się od wczesnych lat, i bez którego „kariera pianistyczna Artysty nie byłaby możliwa”.

    Na arenie międzynarodowej zadebiutował w wieku 12 lat, na scenie Kleiner Konzertsaal am Gasteig (Filharmonia w Monachium), w ramach kursu mistrzowskiego. Dwa lata później (2006 r.) wystąpił tamże z solowym recitalem.

    W trakcie swojej kariery młody pianista wziął udział w licznych kursach mistrzowskich z wiodącymi osobistościami świata muzycznego, takimi jak: Walter Kraft, Mihai Ungureanu, Boldizsár Csiky, Martin Hughes, Denis Pascal, Paavali Jumppanen, Mirabela Dina, Julia Mustonen, Richard Gode, Antti Siirala, Galina Eguizarova, Márta Gulyás, Pascal Gallois, Imai Nobuko, Felix Renggli, Mihaela Martin, Björn Lehmann, Axel Bauni, Krzysztof Jabłoński, Jean-Jacques Kantorow, Martti Rautio, Teemu Kupiaine, Hui-Ying Tawaststjerna, Julia Mustonen i Thomas Hecht.

    Mihai Diaconescu zdobył wiele nagród na krajowych i międzynarodowych konkursach, takich jak: drugie miejsce na Konkursie dla Młodych Pianistów (Città del Vasto, Włochy); zwyciężył kilka krajowych olimpiad (Rumunia); zajął pierwsze miejsce na Konkursie Rovere d’Oro (San Bartolomeo, Włochy); pierwsze miejsce na Konkursie im. Liszta (Kluż, Rumunia). Był również półfinalistą międzynarodowych konkursów: Konkursu Nordyckiego (Szwecja) i Konkursu im. Čiurlionisa (Litwa).

    Od 2006 r. Mihai Diaconescu rozpoczął intensywną działalność koncertową. W wieku 16 lat zadebiutował jako solista z Orkiestrą Filharmonii Olteńskiej, prezentując I Koncert fortepianowy C-dur Ludwiga van Beethovena.

    Jest często zapraszany na występy w Niemczech, Włoszech i Austrii. Z okazji upamiętnienia kompozytora – Carla Filtscha wystąpił z recitalem w Wenecji w 2007 r., a następnie z recitalem otwierającym Festiwal i Konkurs im. Carla Filtscha. Jego działalność koncertowa obejmuje zarówno Rumuni (Bukareszt, Krajowa, Sybin, Kluż, Braszów, Sinaia, Râmnicu Vâlcea), ale także Niemcy (Monachium, Drezno), Włochy (Portofino, Wenecja, Aosta, Como, Stresa, Montferrat, Mantua, Triest), Austrię (Wiedeń), Armenię (Erywań), Polskę (Gdańsk), Finlandię (Helsinki, Tampere, Turku), Rosję (Moskwa), Węgry (Budapeszt) oraz Bułgarię (Sofia).

    Wśród ważnych miejsc, w których występował młody muzyk znajdują się: Gasteig (Monachium, Niemcy), gdzie zaprezentował serię recitali i koncertów muzyki kameralnej; Sala Argenta – Palacio de Festivales (Santander, Hiszpania); Teatro Bibiena (Mantua, Włochy). Mihai Diaconescu wystąpił podczas Festiwalu im. Carla Filtscha (Sybin, Rumunia), Festiwalu im. Liszta (Kluż, Rumunia), Festiwalu im. Verdiego (Aosta, Włochy) i Festiwalu Encuentro Santander 2018 (Santander, Hiszpania).

    25 października 2018 r. Mihai Diaconescu był jednym z solistów tradycyjnego Royal Concert, koncertu, który odbywa się co roku w rumuńskiej Athenaeum Hall, wraz z Royal Camerata.

    Mihai Diaconescu miał możliwość współpracować z takimi słynnymi artystami jak: Sergei Lomovsky (drugie skrzypce Borodin Quartet), Ludmila Kruskhova, Pascal Gallois, Alexandru Tomescu i Cristina Anghelescu. Jako solista, Mihai Diaconescu występował z orkiestrami z Rumunii, Bułgarii i Finlandii, pod batutą mistrzów, takich jak Cristian Mandeal, Horia Andreescu, Petre Sbârcea, Ilarion Ionescu-Galați, Gheorghe Costin, Tiberiu Soare, Vladimir Lungu, Ovidiu Bălan, Alexandru Iosub, Mihail Agafița, Jaan Ots, Gian Luigi Zampieri i Walter Attanasi.

    Obecnie mieszka w Klużu-Napoce i pracuje jako asystent w Państwowej Akademii Muzycznej im. Gheorghe’a Dimy od 2018 r.

    Tanita Tikaram, wielokrotnie nagradzana piosenkarka i autorka piosenek, posiada jeden z najbardziej charakterystycznych głosów na świecie i przeżywa obecnie swój renesans.

    Tikaram po raz pierwszy odniosła duży sukces po obu stronach Atlantyku w wieku zaledwie 19 lat dzięki swoim poetyckim tekstom i urzekającemu głosowi. Wychowywana przez rodziców pochodzących z Malezji i Fidżi, Tikaram przeprowadziła się do Anglii w wieku 12 lat i jako nastolatka rozpoczęła pisanie piosenek. Swój pierwszy koncert zagrała w wieku 17 lat w Londynie, po pozytywnym odzewie na jej taśmę demo z klubu, do którego ją wysłała i od razu podpisała kontrakt z Warner. Jej debiutancki album „Ancient Heart”, którego współproducentami byli Rod Argent i Peter Van Hooke, ukazał się w 1988 r. i zarówno „Twist in My Sobriety”, jak i „Good Tradition” stały się hitami w Europie, a Tanita rozpoczęła trasę koncertową po świecie.

    Po „Ancient Heart” ukazały się w krótkich odstępach czasu trzy albumy – „The Sweet Keeper” (!990), „Everybody’s Angel” (1991) i „Eleven Kinds of Loneliness” (1992) – a następnie długa przerwa na złapanie oddechu.

    Okresy z dala od występów nadały status niemal kultowy, z ponowną oceną jej pracy, potwierdzającą jej złożoność. Wyrafinowanie niezbyt popularnego „The Cappuccino Songs” z 1998 roku jest obecnie chwalone, podczas gdy jazzowy „Sentimental” z 2005 roku oceniono jako „zagubiony klasyk”. Kolejną podziemną perełką z 1996 roku jest jej interpretacja „E Penso a Te” („I myślę o Tobie”) Lucio Battistiego. Jest to jeden z jej ulubionych – namiętny eurofil, do którego napisała angielski tekst, wzmacniając swoją więź z Kontynentem.

    „Can’t Go Back”, wydany w 2012 r., był jej pierwszym albumem po wielu latach, po którym pojawił się „Closer to the People” z piosenkami inspirowanymi Anitą O’Day, Philipem Glassem i Theloniousem Monkiem, ponownie ustanawiając ją jako ważną współczesną artystkę, cieszącą się uznaniem krytyków oraz wyprzedanymi biletami na London Barbican show i europejską trasę koncertową.

    W zeszłym roku pisarz i prezenter, Pete Paphides, za pośrednictwem swojej wytwórni, Needle Mythology, wydał antologię pracy Tanity, obejmującą całą jej karierę i zatytułowaną „To Drink The Rainbow”. Paphides opisał Tanitę jako „narodowy skarb w oczekiwaniu”.

    W trakcie trwania lockdownu Tanita zainicjowała „Sunday Songs” (niedzielne piosenki) na swoim kanale YouTube, gdzie w każdą niedzielę śpiewała i puszczała piosenkę z jej domowego studia, czasem nową, czasem starą, a czasem pochodzącą od innych osób, co zgromadziło ogromną liczbę fanów.

    Tanita obecnie pracuje w studio nad nowym projektem.

    Przedstawienie, które zabiera widza w 90-minutową czarującą podróż do pięknego i zachwycającego Paryża! Będzie sympatycznie, lekko, wzruszająco i z wdziękiem. Pani Pylińska – dowcipna, ekscentryczna, mądra nauczycielka muzyki (w tej roli znakomita Joanna Żółkowska) podaje swemu młodemu uczniowi – przyjacielowi (Kacper Kuszewski) sposób na życie i wskazuje mu odpowiednie drzwi, za którymi otworzy się przed nim szczęśliwa, spełniona przyszłość. Udziela niekonwencjonalnych rad na temat gry na fortepianie, ale też tych dotyczących życia miłosnego. Tytułowy sekret zaś dotyczy Aimée – pięknej i tajemniczej cioci głównego bohatera (Paulina Holtz) dzięki której dowie się on, co to znaczy miłość.

    Discovery & Movie to niezwykły projekt skomponowany i zaaranżowany przez Pawła Steczka – muzyka i kompozytora, absolwenta Akademii Muzycznej w Katowicach, założyciela zespołów Button Hackers, Medulla, Stechek. Podczas wyjątkowej opowieści o tajemnicach skrywanych przez Morze Czerwone usłyszymy utwory, które zostały napisane specjalnie dla Discovery Channel do serialu “Flota Duchów”. Wybierzemy się w muzyczną podróż ukazującą losy zatopionych statków i okrętów na Morzu Czerwonym na przestrzeni wieków. „…To dźwięki, które przenikają do głębi serca, pozwalają przenieść się w czasie i zmierzyć z nieobliczalną siłą natury …”. Niezwykłość tego projektu podkreśla udział Krystyny Czubówny. Jej niesamowity tembr głosu zna niemal każdy. Bogate i oryginalne instrumentarium, orkiestra symfoniczna, wyjątkowi artyści, muzyka z pogranicza world music, jazz, film music, a także projekcje z dna Morza Czerwonego to niezaprzeczalny atut Discovery & Movie.

    - REKLAMA -
    - Reklama -

    Więcej artykułów

    - REKLAMA -

    Najnowsze artykuły

    - REKLAMA -
    WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com