W czwartek 23 lutego otwarto przy ulicy Gałęzowskiego 2 pierwsze Centrum Edukacji Zdalnej dla młodzieży z Ukrainy. Punkt jest wyposażony w sprzęt komputerowy umożliwiający uchodźcom zdalną naukę w ukraińskich szkołach.
Centra Edukacji Zdalnej to odpowiedź na potrzeby społeczności ukraińskiej goszczącej w Rzeszowie, ale nie korzystającej z polskiego systemu oświaty. Powstają w ramach współpracy z organizacjami międzynarodowymi – UNICEF oraz UNHCR. Dzieci i młodzież ukraińska, która kształci się zdalnie w ukraińskim systemie edukacji, będą mogli skorzystać z udostępnionych miejsc oraz sprzętu komputerowego. To miejsca, w których dzieci będą mogły skorzystać ze sprzętu wysokiej klasy i w komfortowych warunkach połączyć się ze swoimi nauczycielami
Aktualnie wsparcie Ukraińców ze strony tych organizacji, a także lokalnych NGO-sów koncentruje się także na pomocy w procesie integracji, nauki języka i poszukiwania pracy w Polsce.
Pierwsze, uruchomione dzisiaj centrum, mieści się w Punkcie Informacji Oświatowej przy ul. Gałęzowskiego 2 w Rzeszowie. Zapewnia 10 miejsc w godzinach 9-14. W razie potrzeby czas jego pracy zostanie wydłużony. – Docelowo takich centrów w mieście będzie cztery. Trzy kolejne chcemy uruchomić w marcu, powstaną w budynkach Młodzieżowego Domu Kultury przy al. Piłsudskiego 25 i Osmeckiego 51, w Zespole Szkół Plastycznych przy ul. Staszica 16 a i w Szkole Podstawowej nr 25. Będzie w nich łącznie 80 miejsc
Zbigniew Bury, dyrektor Wydziału Edukacji Urzędu Miasta Rzeszowa
Wyposażenie i obsługę centrum zapewnia UNICEF (adaptacja i dostosowanie pomieszczeń, zakup wyposażenia: biurka i fotele, opieka nad korzystającymi), zaś laptopy do nauki zdalnej przekazał UNHCR.
Naszym celem jest zadbać o to, aby uchodźcy z Ukrainy mieli dostęp do wszystkich usług i praw, które im przysługują. Jesteśmy bardzo zadowoleni z tego, w jaki sposób układa się nasza współpraca w tej materii z lokalnym samorządem. Jest nam bardzo miło, że mogliśmy przekazać laptopy, to wspaniałe, że dzięki temu dzieci będą mogły uczestniczyć w zdalnej nauce.
Adriana Negry, UNHCR