czwartek, 25 kwietnia, 2024
spot_img
+

    Rzeszowscy seniorzy spotkali się z przedstawicielami podkarpackiego oddziału NFZ, by dowiedzieć się co nowego oferuje im Fundusz

    Polecamy

    Patrycja Pelczar Reszko
    Patrycja Pelczar Reszkohttps://www.kurierrzeszowski.pl
    Redaktor / Dziennikarz - Kurier Rzeszowski - portal, gazeta, TVi
    - Reklama -

    W siedzibie Rzeszowskiej Rady Seniorów odbyło się 2 lutego kolejne już z cyklu czwartkowych spotkań Stowarzyszenia „Kreatywny Senior w Rzeszowie”. Tym razem na pytania osób 60+ odpowiadali przedstawiciele podkarpackiego oddziału NFZ. Wydarzenie tradycyjnie poprowadziła Pani Barbara Stafiej – Prezes Stowarzyszenia „Kreatywny Senior w Rzeszowie”.

    Tematem spotkania rzeszowskich seniorów z pracownikami NFZ było zagadnienie w formie prezentacji „NFZ to nie tylko sanatoria czyli o sprawach innych niż oczywiste”, którą prowadził Rafał Śliż, rzecznik prasowy i pełnomocnik ds. kontaktów zewnętrznych Podkarpackiego Oddziału Wojewódzkiego NFZ w Rzeszowie, a jego wypowiedzi uzupełniały: Jolanta Rzucidło oraz Natalia Karbarz z tejże placówki.

    Rafał Śliż chciał pokazać uczestnikom spotkania jak zmienił się w ostatnich latach zakres zadań realizowany przez Narodowy Fundusz Zdrowia. Dzisiaj możemy się udać do NFZ nie tylko, by załatwić sobie sanatorium lub ubezpieczenie przed wyjazdem za granicę, dofinansować okulary czy uzyskać środki na rehabilitację.

    Rzecznik prasowy podkarpackiego oddziału NFZ omówił pokrótce czym zajmuje się NFZ, jak jest finansowany, skąd bierze pieniądze na świadczenia medyczne oraz wyjaśnił znaczenie niektórych pojęć, których używa się w placówce, takich jak np. koszyk NFZ, świadczeniodawca, świadczenie medyczne.

    Podał również numery całodobowych bezpłatnych infolinii dla pacjentów i jakie informacje można za ich pośrednictwem uzyskać oraz w jakiej formie realizowane jest załatwianie spraw dotyczących pacjentów, szczególnie dla osób 60+ oraz pacjentów z niepełnosprawnością.

    W trosce o pacjenta Narodowy Fundusz Zdrowia uruchomił w ostatnim czasie wiele dodatkowych udogodnień oraz atrakcyjnych możliwości zadbania o zdrowie, korzystając ze strony internetowej Funduszu lub bezpośrednio w siedzibie na ul. Zamkowej 8 w Rzeszowie. Na bieżąco można uzyskać informacje na temat prowadzonych programów profilaktycznych, z których warto korzystać, dbając o swoje zdrowie.

    Narodowy Fundusz Zdrowia stworzył dla pacjentów „Kioski profilaktyczne”. Pracownicy NFZ podczas spotkania poinformowali jak działają, ich zakres i w jaki sposób można z nich skorzystać.

    Poinformowano również seniorów o możliwości umówienia się na spotkanie z konsultantem NFZ oraz namawiano na zasięgania informacji na temat możliwości dofinansowania świadczeń medycznych, zarówno w kraju, jak i za granicą.

    Ponadto można również z pomocą NFZ ułożyć dietę z uwzględnieniem schorzeń, z którymi się zmagamy na https://diety.nfz.gov.pl/, a także sprawdzić jaki jest czas oczekiwania na wizytę u danego specjalisty lub gdzie najszybciej wykonamy konkretne badanie, zabieg czy operację. Można to zrobić za pośrednictwem https://terminyleczenia.nfz.gov.pl/

    NFZ stworzył również we wszystkich w wojewódzkich oddziałach dla pacjentów, np. ze spektrum autyzmu lub po prostu dla osób, którym przeszkadza hałas tzw. „cichą godzinę” w obsłudze.

    Seniorzy na czwartkowym spotkaniu organizowanym przez Stowarzyszenie „Kreatywny Senior w Rzeszowie” chętnie zadawali szczegółowe i ciekawe pytania. Oto niektóre z nich:

    • Jak często można zmienić lekarza rodzinnego, pielęgniarkę czy położną?
    • Jak złożyć skargę na lekarza lub przychodnię?
    • Czy lekarze posiadają limity na skierowania na badania?
    • Czy lekarz lub pielęgniarka mogą odmówić wizyty domowej?
    • Jakie informacje znajdują się w Internetowym Koncie Pacjenta? Czy lekarz rodzinny ma do niego dostęp?

    Uczestnicy wydarzenia zwracali uwagę na trudności i problemy związane z dostępnością do służby zdrowia, np. trudności z dodzwonieniem się do rejestracji w przychodni, a także zgłaszali przypadki otrzymywania fałszywych informacji SMS-em lub na pocztę elektroniczną z linkiem do recepty, o którą nie prosili lekarza. Pytali co w tej sytuacji mają robić.

    Opowiadali również o innych nieprzyjemnych doświadczeniach, które spotkały ich podczas leczenia. Dowiedzieli się, że mogą w takich wypadkach najpierw interweniować u osób zarządzających niewłaściwie działającą placówką medyczną, a jeśli to nie przyniesie poprawy, zgłaszać swoje uwagi do oddziału NFZ. Ma on w zakresie swoich kompetencji przeprowadzać kontrole swoich świadczeniodawców (placówek z którymi NFZ podpisało umowę na świadczenie usług medycznych pacjentom).

    Dodatkowo, w placówce można nie tylko sprawdzić czy jest się objętym ubezpieczeniem zdrowotnym, ale również czy nie było jakichś przerw w ubezpieczeniu, np. z winy pracodawcy.

    Pracownicy NFZ poinformowali także seniorów, jak należy się przygotować do wyjazdu za granicę, by uniknąć niemiłych niespodzianek, które czekają nas w przypadku nieplanowanych zdarzeń związanych z leczeniem i utratą zdrowia.

    Spotkanie seniorów z zaproszonymi gośćmi umożliwiło lepsze poznanie ich oczekiwań wobec służby zdrowia, ale także pokazanie pacjentom osób 60+ jakie są ich prawa i możliwości zadbania o swoje zdrowie, zwłaszcza w obszarze profilaktyki.

    - REKLAMA -
    - Reklama -

    Więcej artykułów

    - REKLAMA -

    Najnowsze artykuły

    - REKLAMA -
    WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com