Polska kinematografia jest jedną z najciekawszych spośród wielkich narodowych kinematografii 2 połowy XX wieku. Mimo burzliwej historii, cenzury, kolejnych załamań ekonomicznych i społecznych nasi twórcy i twórczynie tworzyli dzieła wybitne i na stałe wpisane do światowego kanonu. Kino Zorza już od lutego szykuje przegląd wybranych, dobrych starych, polskich filmów. Wejściówka na jeden film kosztuje jedynie 10 zł.
Oglądając te filmy, od kluczowych dla szkoły polskiej lat 50. i 60. przez megaprodukcje lat 70. po kino moralnego niepokoju lat 80., możemy przez ich pryzmat poznać zarówno kolejne prądy artystyczne jak i obraz zmieniającej się rzeczywistości społeczno-ekonomicznej i produkcyjnej polskiego kina, i co za tym idzie zyskujemy wgląd w polskie imaginarium kolejnych dekad.
Każdy tytuł prezentowany będzie w danym miesiącu w kinie Zorza.
Festiwal startuje 16 lutego o godz. 18:30 pokazem filmu „Popiół i diament”.
Młody akowiec, Maciek Chełmicki, otrzymuje rozkaz zastrzelenia sekretarza KW PPR. Zbieg okoliczności powoduje, że zabija kogoś innego. Spotykając się twarzą w twarz ze swoją ofiarą doznaje szoku. Staje przed koniecznością powtórzenia zamachu. Poznaje Krystynę, dziewczynę pracującą jako barmanka w restauracji hotelu „Monopol”. Uczucie do niej uświadamia mu jeszcze bardziej bezsens zabijania w chwili zakończenia wojny. Wierność złożonej przysiędze, a tym samym obowiązek podporządkowania się rozkazowi, przeważa szalę.
czas trwania: 1 godz. 50 min.
*Filmy będą dostępne z napisami angielskimi
Lista tytułów:
Popiół i diament – Andrzej Wajda 1958
Pociąg – Jerzy Kawalerowicz 1959
Do widzenia, do jutra – Janusz Morgenstern 1960
Nikt nie woła – Kazimierz Kutz 1960
Zezowate szczęście – Andrzej Munk 1960
Sanatorium pod klepsydrą – Wojciech Jerzy Has 1973
Barwy ochronne – Krzysztof Zanussi – 1976
Aria dla atlety – Filip Bajon – 1979
Gorączka – Agnieszka Holland 1981
Przypadek – Krzysztof Kieślowski 1981
Organizator przeglądu: Stowarzyszenie Kin Studyjnych
Kurator przeglądu: Tomasz Kolankiewicz
Partnerzy: Wfdif DI Factory
Przegląd współfinansowany ze środków Polski Instytut Sztuki Filmowej