W Rzeszowie rozpoczęły się zaraz po świętach testy napędzanego wodorem autobusu. Autobus, który od dziś jeździ po Rzeszowie jest dziełem inżynierów z fabryki Autosan.
Jest to pojazd zeroemisyjny, który w procesie spalania emituje tylko parę wodną. Ten autobus może zabrać 85 pasażerów, jest przystosowany dla osób niepełnosprawnych. Jego zbiorniki wodoru mają pojemność 320 dm sześc., co daje, po pełnym ich napełnieniu, możliwość przejechania 400 km.
Prezydent Rzeszowa, Konrad Fijołek podkreśla, że Rzeszów dąży do tego, by być miastem neutralnym klimatycznie do 2030 roku i zielonym energetycznie. Jednym z najważniejszych obszarów, który podlegać będzie transformacji jest system transportu. Przed Miastem wyzwanie w postaci kontynuacji wymiany taboru.
Konferencja prasowa na temat planów rozwoju komunikacji miejskiej odbyła się przy ul. Kasprowicza, na terenie pierwszego w Polsce neutralnego energetycznie dworca autobusowego.
W planach, jest bowiem zakup 20 tego typu ekologicznych, zeroemisyjnych pojazdów na początek, część pieniędzy na ten cel miałby pochodzić z funduszy unijnych.
Testy wyprodukowanego w Sanoku autobusu Autosan 12LFH potrwają do 10 stycznia. Zasilany ogniwem wodorowym pojazd będzie obsługiwał linię „koło”.
Rzeszowski tabor liczy to obecnie 223 pojazdy, z czego 117 zasilanych jest gazem ziemnym a 10 prądem.
Jak widać, Miasto stawiając na ekologię, ma w planach poprawić jakość funkcjonowania komunikacji miejskiej. Ale czy to dobry kierunek, by mieszkańcom podróżowało się lepiej, szybciej, taniej?
Rzeszowianie nie mogą wyjść z podziwu dla ZTM w 2022 roku, który ma na swoim koncie już złote medale z kategoriach:
- działanie biletomatów,
- funkcjonowanie Punktów Obsługi Podróżnego,
- odwoływane kursy autobusowe przez brak obsady kierowców MPK,
- kuriozalne decyzje ZTM (pisaliśmy o tym w artykule „Czy mieszkańcy będą musieli zapłacić za problemy ZTM?”),
- dwukrotny 25% wzrost kosztów za przejazdy MPK w 2022 roku,
- likwidacją linii nr 5 po otwarciu wiaduktu na Batorego.
A co nasz czeka w 2023 roku? Na razie likwidacja niektórych kursów linii 32, 44 i 58 od 1 stycznia 2023 roku. Zobaczymy co jeszcze.