sobota, 20 kwietnia, 2024
spot_img
+

    Spółka Centralny Port Komunikacyjny wybrała wariant inwestorski dla linii Łętownia – Rzeszów

    Polecamy

    Patrycja Pelczar Reszko
    Patrycja Pelczar Reszkohttps://www.kurierrzeszowski.pl
    Redaktor / Dziennikarz - Kurier Rzeszowski - portal, gazeta, TVi
    - Reklama -

    Wybrany wariant ma być optymalnym przebieg nowej trasy, który najlepiej ze wszystkich analizowanych opcji łączy szereg korzyści z wielu kategorii. O jego szczegółach mówił we wtorek, 29 listopada 2022 roku podczas konferencji prasowej w PUW w Rzeszowie, Marcin Horała, wiceminister funduszy i polityki regionalnej, pełnomocnik rządu ds. CPK.

    W spotkaniu z mediami wzięli udział posłowie na Sejm RP Krzysztof Sobolewski oraz Andrzej Szlachta, a także wojewoda podkarpacki, Ewa Leniart. 

    Dotychczas w grę wchodziły cztery przebiegi ponad 40-kilometrowego odcinka między Rzeszowem i Łętownią (w kierunku Stalowej Woli). Tzw. analiza wielokryterialna wskazała, iż najkorzystniejszą opcją budowy tego fragmentu „szprychy” nr 6 do stolicy Podkarpacia jest wariant W2.

    Dzięki inwestycjom CPK szybkie połączenie między Podkarpaciem a centralną Polską staje się realne. Dziś podróż pociągiem z Rzeszowa do Warszawy to wyzwanie – logistyczne, ze względu na przesiadki, ale przede wszystkim czasowe. Wkrótce mieszkańcy Podkarpacia będą mogli załatwić sprawy w stolicy nawet w ciągu jednego dnia, w dodatku nie spędzając w trasie więcej czasu niż łącznie 4-5 godzin, a tyle teraz jedzie się w jedną stronę

    – podkreśla Marcin Horała, wiceminister funduszy i polityki regionalnej, pełnomocnik rządu ds. CPK.

    Wojewoda podkarpacki Ewa Leniart podkreśliła, że budowa CPK niewątpliwie wpłynie korzystnie na rozwój gospodarczy, ale także na rozwój transportu pasażerskiego takich regionów jak Podkarpacie.

    – Z punktu widzenia naszego regionu komunikacja ma ogromne znaczenie. To gwarancja rozwoju gospodarczego, co sprawia, że województwo jest atrakcyjne dla inwestorów. To także nowe miejsca pracy

    – powiedziała wojewoda.

    Wariant W2 jest położony najdalej na wschód ze wszystkich przebiegów. Mija po wschodniej stronie miasta Sokołów Małopolski. Następnie biegnie po tej samej stronie wzdłuż drogi ekspresowej S19 Via Carpatia, włączając się w linię nr 91 na terenie gminy Krasne. Jego istotnym elementem jest też linia nr 632, która przebiega równolegle do drogi startowej Portu Lotniczego Rzeszów-Jasionka. Dalej włącza się w linię kolejową nr 58 w sąsiedztwie przecięcia z rzeką Wisłok.

    Wzdłuż „szprychy” nr 6 spółka CPK zaplanowała siedem nowych przystanków pasażerskich: Łowisko, Wólka Sokołowska, Sokołów Małopolski, Nienadówka Górna, Stobierna, Łukawiec Dolny i Łąka, a także dobudowę peronów na przystankach kolejowych Rzeszów Załęże i Rzeszów Wschód. Dodatkowo spółka przewiduje przystanek kolejowy Rzeszów-Jasionka MPL w bezpośrednim sąsiedztwie terminala portu lotniczego.

    Na początku przyszłego roku wariant inwestorski – wraz z dwoma przebiegami alternatywnymi – spółka CPK włączy do wniosku o decyzję środowiskową, który złoży do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska (RDOŚ). Uzyskanie tej decyzji to będzie ważny etap poprzedzający wniosek o decyzję lokalizacyjną i pozwolenia na budowę. Jak wynika z aktualnych harmonogramów, linia Łętownia – Rzeszów ma zostać wybudowana do końca 2030 r.

    Na głównym ciągu planowanej linii kolejowej pociągi pasażerskie mają poruszać się z prędkością do 200 km/h, z możliwością łatwego podniesienia prędkości do 250 km/h w przyszłości (lekkie pociągi towarowe: do 120 km/h). Docelowo kolejowa „szprycha” CPK nr 6 zapewni skrócenie czasów przejazdu. Dla przykładu z Rzeszowa do Warszawy przejedziemy pociągiem w 2 godz. 15 min (dzisiaj taka podróż trwa ok. 5 godz.). Dzięki inwestycji CPK podróż z Przemyśla do Warszawy potrwa 3 godz. 15 min (obecnie to ok. 6 godz.).

    Od ubiegłego roku w ramach dwóch etapów konsultacji społecznych spółka CPK zorganizowała w sumie 27 spotkań z mieszkańcami. Ich efektem była m.in. postulowana przez część mieszkańców i samorządowców korekta przebiegu w okolicach Portu Lotniczego Rzeszów-Jasionka czy też rezygnacja z dalszych prac nad łącznikiem z istniejącą linią nr 91 Kraków-Rzeszów-Przemyśl w gminie Świlcza obok stadionu Rudnianki.

    W lutym tego roku Kurier Rzeszowski poruszył temat protestu gminy Świlcza. W tej sprawie wójt Świlczy Adam Dziedzic wystosował pismo do BBF Sp. z o.o.

    W piśmie wójt zauważył, że proponowany przebieg linii kolejowej przez gminę Świlcza jest nie do przyjęcia przez Gminę. Jaki był tego powód? Linia miała przebiegać m.in. „przez strzelnicę sportową, czy stadion sportowy oddany do użytku w 2021 roku”. Wartość tej inwestycji to prawie 4,5 mln złotych ze środków własnych gminy Świlcza.

    Ponadto w tej sprawie wójt Świlczy zaapelował do starosty rzeszowskiego celem przeprowadzenia podjęcia odpowiednich kroków, aby wypracować wspólne stanowisko odnośnie CPK i przebiegu trasy Łętownia-Rzeszów.

    Jednocześnie na redakcyjną skrzynkę Kuriera wpłynęła także informacja, że mieszkańcy gminy Trzebownisko również są niezadowoleni z proponowanej wówczas trasy CPK.

    W poniedziałek, 29 sierpnia mieszkańcy Jasionki protestowali przed Urzędami – Marszałkowskim i Wojewódzkim w Rzeszowie w sprawie przebiegu linii kolejowej do CPK przez ich domy. W pikiecie razem z mieszkańcami wzięli udział posłowie partii opozycyjnych: Krystyna Skowrońska, Wiesław Buż, Grzegorz Braun.

    W czerwcu ogłoszono wariant inwestorski dla odcinka Kolei Dużych Prędkości między Warszawą i Łodzią, a w sierpniu na odcinku Łódź – Wrocław. Trasa do Rzeszowa to trzeci odcinek, dla którego spółka CPK ma wariant inwestorski. W Warszawie początkiem października odbywły się protesty przeciwko Centralnemu Portowi Komunikacyjnemu. Natomiast na Śląsku trwają do dzisiaj.

    Dzisiaj na konferencji prasowej w Podkarpackim Urzędzie Wojewódzkim zaprezentowano wybrany wariant inwestorski dla trasy Łętownia-Rzeszów. Z prognoz CPK wynika, że z i do Rzeszowa w roku 2040 r. podróżować będzie ok. 17 tys. pasażerów dziennie. Dla porównania: w 2019 r. – przed COVID-19 – było to mniej niż 9 tys. pasażerów.

    Spółka CPK przygotowuje budowę 10 tzw. szprych, prowadzących z różnych regionów Polski do Warszawy i Portu Solidarność. W sumie to 30 zadań inwestycyjnych i prawie 2 000 km nowych linii kolejowych, które mają zostać zrealizowane do końca 2034 r. Łącznie prace przygotowawcze STEŚ trwają już na 1 300 km.

    - REKLAMA -
    - Reklama -

    Więcej artykułów

    - REKLAMA -

    Najnowsze artykuły

    - REKLAMA -
    WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com