Największe elementy maszyny TBM już na miejscu. Konwój zgodnie z planem dotarł na miejsce docelowe czyli na plac budowy S19 w Babicy. Tarcza skrawająca maszyny TBM, ważąca 220 ton już została rozładowana z platformy na placu budowy S19 Rzeszów Południe.
Mimo późnej pory i niskiej temperatury transport TBM wzbudził ogromne zainteresowanie mieszkańców Rzeszowa i okolic. Tłumy obserwatorów zebrały się w Rzeszowie nocy z 28 na 29 listopada 2022 r., by obejrzeć przejazd elementów gigantycznej maszyny TBM, która będzie użyta do drążenia tunelu na S19.
Szczególnie dużo osób skupiło się w okolicy ul. 9. Dywizji Piechoty i Podkarpackiej. Ludzie robili zdjęcia, kręcili filmy, po niebie latały drony. Istne szaleństwo! My też mieliśmy swojego wysłannika…
Ten olbrzymi „kret” transportowany jest z Hiszpanii w elementach. Część bezpośrednio drogą lądową na ciężarówkach, a największe elementy przypłynęły do Polski statkiem. Ze Szczecina do Opola przetransportowane zostały barkami i pontonami po Odrze, a następnie ruszyły w drogę lądem.
Odcinek S19 od węzła Rzeszów Południe do Babicy to jedna z ciekawszych, ale i trudniejszych technologicznie budów infrastrukturalnych w Polsce. Pagórkowate ukształtowanie terenu wymusza wykonanie wysokich estakad i tunelu zlokalizowanego do 100 m pod powierzchnią terenu.
Prace przy drążeniu tunelu rozpoczną się w przyszłym roku. Tunel drogowy będzie wykonany metodą mechanicznego drążenia przy pomocy maszyny TBM o długości 112 m, masie 4000 ton z tarczą wiercącą o średnicy 15,2 m! Jest to o 1,7 m więcej niż średnica Wyspiarki, która wydrążyła tunel w Świnoujściu.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła konkurs na nazwę maszyny TBM!
Na zgłoszenia nazw maszyny TBM w Konkursie „Nazwij maszynę TBM” GDDKiA czekała do 23 listopada br. Łącznie trafiło do nich ok. 1500 zgłoszeń. Po uwzględnieniu powtórzeń i zgłoszeń niekompletnych, otrzymano 348 unikalnych propozycji, które ocenione zostały przez komisję konkursową. W skład komisji weszli przedstawiciele GDDKiA, Ministerstwa Infrastruktury oraz wykonawcy (konsorcjum firm Mostostal Warszawa i Acciona Construction).
Nazwy, na które można oddawać głosy, to:
- Bieszczadka
- Duża Mi
- Karpatka
- Nela
- Podkarpatka
- ViaKarpatka
O tym, która z sześciu propozycji zostanie wybrana, zdecydują internauci. Głosowanie potrwa do 16 grudnia br. Ankieta dostępna jest tutaj. Nazwa z największą liczbą głosów stanie się oficjalnym „imieniem” maszyny TBM.
Laureaci Konkursu będą mogli odwiedzić plac budowy tunelu na S19 Rzeszów Południe – Babica. Otrzymają również zestaw promocyjnych upominków od GDDKiA oraz wykonawcy inwestycji. Laureatami są osoby, których unikalne propozycje nazw trafiły do drugiego etapu Konkursu. W przypadku, gdy jedna nazwa została zaproponowana przez więcej niż jednego uczestnika, komisja konkursowa wyłoni laureata spośród tych uczestników w drodze losowania. Z laureatami GDDKiA skontuje się drogą mailową.
Ogłoszenie wyników konkursu nastąpi 21 grudnia 2022 r. Zapraszamy do wzięcia udziału w Konkursie „Nazwij maszynę TBM”!