piątek, 29 marca, 2024
spot_img
+

    Experymentarium 3Z – Zobacz! Zbuduj! Zademonstruj! – warsztatowa edukacja naukowo-techniczna

    Polecamy

    Patrycja Pelczar Reszko
    Patrycja Pelczar Reszkohttps://www.kurierrzeszowski.pl
    Redaktor / Dziennikarz - Kurier Rzeszowski - portal, gazeta, TVi
    - Reklama -

    Experymentarium 3Z – Zobacz! Zbuduj! Zademonstruj! to projekt skierowany dla uczniów szkół podstawowych i średnich z Rzeszowa i Podkarpacia realizowany przez Stowarzyszenie Ars Scientia we współpracy z firmą Polimedia w ramach programu Ministerstwa Edukacji i Nauki pn. „Społeczna odpowiedzialność nauki”.

    Od samego początku nadrzędną ideą Experymentarium 3Z było nawiązanie do dobrych tradycji edukacyjnych pielęgnowanych jeszcze w XX wieku (szkolne koła zainteresowań, pracownie ZPT, etc.) i połączenie ich z nowoczesnymi środkami stosowanymi we współczesnych centrach nauki, muzeach techniki i innych tego typu placówkach.

    Istotą formuły 3Z – Zobacz! Zbuduj! Zademonstruj! jest połączenie tradycyjnych form eksperymentowania z praktycznym rozwijaniem i wykorzystaniem umiejętności politechnicznych.

    W projekcie szczególny nacisk kładzie się na organizację pracy w grupie, współpracę przy rozwiązywaniu problemów technicznych, umiejętność tworzenia dokumentacji technicznej przedmiotów wykonywanych samodzielnie, sprawność językową oraz nabycie umiejętności technicznych na wielu poziomach zaawansowania.

    Podczas warsztatów uczniowie wraz z instruktorami i koordynatorami – popularyzatorami nauki – zaprojektują i zbudują eksponaty, analogiczne do tych, jakie znajdują się w centrach nauki i innych placówkach edukacji nieformalnej

    mówi Paweł Pasterz – Prezes Stowarzyszenia Ars Scientia.

    Rezultatem 15. miesięcznego projektu będzie stworzenie kompletu scenariuszy oraz dokumentacji wraz z prototypami konkretnych modeli i pomocy dydaktycznych, przeznaczonych do szerokiego wykorzystania przez szkoły oraz wszelkie placówki edukacji formalnej i nieformalnej w ramach realizacji kreatywnych warsztatów politechnicznych.

    Wymiernym efektem będzie też wspomaganie szkolnych pracowni w zakresie wyposażenia w pomoce naukowe i przyrządy. Koszty w przypadku podejmowanej inicjatywy są odwrotnie proporcjonalne do efektów. Wynika to z tego, że samodzielne tworzenie konkretnych przedmiotów jest zawsze tańsze niż korzystanie z rynkowej oferty handlowej. Kwestie trwałości także wypadają zdecydowanie korzystne. Szerokie możliwości organizacyjne wykonawcy, sprawdzone i zweryfikowane w praktyce podczas ponad dziesięcioletniej działalności w branży popularyzatorskiej – realizacja imprez – jak Rzeszowskie Pikniki Odkrywców: Dzień, Moc i Noc Odkrywców, a także licznych pokazów naukowych, warsztatów politechnicznych czy autorskich programów popularnonaukowych w mediach.

    Gwarancją jest wysoki poziom kompetencji i doświadczenie osób zaangażowanych w realizację projektu. Trenerzy ze sporym stażem i praktyką w dziedzinie projektowania, budowy i produkcji urządzeń, instalacji, zabawek i pomocy naukowych, także na zlecenia firm oraz instytucji. W realizacji projektu przewidziano szeroki zakres środków od tradycyjnych metod warsztatowych po nowoczesne technologie CNC i rapid prototyping

    twierdzi Marlena Proszak – firma Polimedia (twórca i organizator m.in. Rzeszowskiego Pikniku Nauki i Techniki – Moc Odkrywców).

    Projekt ma wpływ na kwestie rozwoju społecznego w skali regionu i kraju, szczególnie ze względu na możliwość rozwoju oraz realizacji przez inne instytucje edukacyjne, społeczne i popularyzatorskie. Przygotowywany jest w formie dającej się łatwo udostępniać, m.in. sprawdzona formuła, multimedialne opracowanie scenariuszy działań, uniwersalny i czytelny podręcznik dla zainteresowanych odbiorców.

    Silnie i wymiernie wywiera wpływ na kwestie popularyzacji nauki i techniki,  głównie ze względu na warsztatową specjalizację, czyli postawienie środka ciężkości w punkcie aktywizacji czynnej, nie tylko biernej. W ramach projektu przeprowadzonych zostanie 30 zajęć politechnicznych dla 12-osobowych grup uczniów wybranych ze szkół podstawowych i średnich z naszego miasta i regionu. Rekrutacja jest w zasadzie zakończona.

    Podczas zajęć uczniowie, oczywiście pod kierunkiem instruktorów, zbudują 360 modeli – pomocy dydaktycznych w sposób interaktywny ilustrujących  zagadnienia i zjawiska fizyczne czy techniczne. Modele te trafią do ich klas służąc wymiernie jako pomoce dydaktyczne stosowane na lekcjach przedmiotów przyrodniczych.

    Komplet powstałych materiałów instruktażowych trafi na dedykowany portal internetowy – www.experymentarium3z.pl, gdzie zostaną umieszczone wszystkie scenariusze zajęć, powstałe fotografie i filmy, a gotowe szablony w formie plików PDF będzie można wydrukować w dowolnej liczbie przykładowo dla całej klasy. Jednym słowem powstanie kompletny materiał, który może posłużyć nauczycielom, animatorom kultury, rodzicom, uczniom, itp.

    Powstanie też publikacja poligraficzna, którą otrzymają nauczyciele podkarpackich szkół jako materiał dydaktyczny

    mówi Małgorzata Wilczak – nauczyciel dyplomowany, Członek Zarządu Stowarzyszenia Ars Scientia.

    Podsumowanie projektu wraz z uroczystą galą zaplanowane jest podczas kolejnego Pikniku Odkrywców w 2023 r. na Politechnice Rzeszowskiej im. Ignacego Łukasiewicza.

    - REKLAMA -
    - Reklama -

    Więcej artykułów

    - REKLAMA -

    Najnowsze artykuły

    - REKLAMA -
    WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com