czwartek, 25 kwietnia, 2024
spot_img

„My nie mamy nic do ukrycia”. Prezydent Rzeszowa broni wyjazdów służbowych

Polecamy

Patrycja Pelczar Reszko
    Patrycja Pelczar Reszkohttps://www.kurierrzeszowski.pl
    Redaktor / Dziennikarz - Kurier Rzeszowski - portal, gazeta, TVi
    - Reklama -

Sprawa zagranicznych podróży służbowych Konrada Fijołka, Prezydenta Rzeszowa, od pewnego czasu wzbudza emocje w podkarpackich mediach i w internecie. Kurier Rzeszowski również podjął się próby porównania kosztów tych wyjazdów z ewentualnymi korzyściami finansowymi dla Rzeszowa i jego mieszkańców.

Początkiem października Konrad Fijołek, Prezydent Rzeszowa, uczestniczył w Paradzie Pułaskiego w Nowym Jorku, w jednym z najważniejszych świąt amerykańskiej Polonii.

W artykule opublikowanym 18 października podjęliśmy próbę odpowiedzi na pytanie „Jakie korzyści finansowe będzie miał Rzeszów i jego mieszkańcy z podróży Prezydenta Fijołka do USA?”.

O to jaki charakter – prywatny czy służbowy – pytali internauci na oficjalnym profilu Prezydenta Konrad Fijołka, na Facebooku oraz czym ta wizyta w USA zaprocentuje.

Aby poznać korzyści finansowe z wizyty Prezydenta Fijołka za oceanem, wysłaliśmy zapytanie prasowe do Biura Prasowego Urzędu Miasta. Po tygodniu dostaliśmy odpowiedź, w której wskazano korzyści wizerunkowe tej podróży. Oto fragment odpowiedzi Marzeny Kłeczek-Krawiec, rzecznik prasowego Prezydenta Miasta Rzeszowa:

Wizyty zagraniczne przynoszą wiele korzyści. Najczęściej są to korzyści z nawiązania kontaktów dyplomatycznych, nawiązania współpracy pomiędzy miastami i samorządowcami, wymianą pomysłów. Niekiedy dyplomatyczne działania samorządowców przynoszą również skutki finansowe. W tym wypadku aktywność zagraniczna prezydenta, przyniosła zarówno korzyści materialne, jak i wizerunkowe dla miasta… Spotkania miały również na celu podtrzymanie istniejących i nawiązanie nowych kontaktów, w tym gospodarczych i kulturalnych.

Na końcu odpowiedzi na zapytania pani rzecznik napisała, że:

Spotkania z dyplomatami miały zaowocować grantem w wysokości 1 miliona zł na projekt modernizacji hali targowej oraz uruchomieniem transzy finansowej na inne projekty miejskie przez Europejski Bank Inwestycyjny.

Odpowiedź nie satysfakcjonowała dziennikarzy Kuriera, ponieważ nie zawierała żadnych szczegółów odnośnie grantu, jak i „innych projektów”. W związku z tym, 19 października wysłaliśmy kolejne zapytanie prasowe, aby dowiedzieć się, kiedy w trakcie wizyty Prezydenta Rzeszowa w Nowym Jorku doszło do oficjalnego spotkania z przedstawicielami Europejskiego Banku Inwestycyjnego.

Ponadto, redakcję Kuriera Rzeszowskiego interesowało czy w USA została podpisana umowa związana z przyznaniem grantu oraz gdzie ogłoszono administracyjną decyzję w tej sprawie. Prosiliśmy o wskazanie miejsca.

Poprosiliśmy także o wskazanie „innych” projektów, o których napisała pani rzecznik UM w odpowiedzi na pytanie o korzyściach finansowych płynących z wizyty Prezydenta Konrada Fijołka w USA.

W oczekiwaniu na odpowiedź Urzędu Miasta na skrzynkę mailową Kuriera przyszło od rzecznika UM zaproszenie na spotkanie prasowe na temat efektów współpracy zagranicznej miasta Rzeszowa.

Odnosimy wrażenie, że swoim drążeniem tematu podróży zagranicznej prezydenta, zarówno w artykule, jak i zapytaniach prasowych, sprowokowaliśmy Konrada Fijołka, włodarza miasta oraz jego otoczenie do złożenia pewnych wyjaśnień.

Konferencja prasowa odbyła się 28 października 2022 r. w Urban Lab. Oprócz prezydenta i dziennikarzy obecni na spotkaniu byli: Kamil Czyż, dyrektor Wydziału Marki Miasta, Współpracy Gospodarczej i Turystyki, Marzena Kłeczek-Krawiec, rzecznik prasowy Urzędu Miasta oraz tłumacz języka migowego.

Spotkanie z mediami rozpoczął Konrad Fijołek od zaznaczenia, że wyjazdy zagraniczne to ciężka praca, a nie, jak to określił „wycieczkownia”.

Zauważyłem, że wyjazdy zagraniczne budzą pewne emocje, a więc trzeba więcej na ten temat powiedzieć. Rzeszów stał się podmiotem bardzo znaczących zmian geograficznych za sprawą wojny. Staliśmy się swego rodzaju centrum świata. Z jednej strony to smutny fakt, bo z powodu wojny. Ale też to ogromne wyzwanie i szansa dla miasta, aby z tej nowej roli na mapie świata skorzystać. Stąd też w realizacji mojej polityki – skorzystać z tej szansy. Dzisiaj jesteśmy w pierwszej lidze miast polskich, ale mamy szansę grać w pierwszej lidze światowej. Nie zdarzało się, aby nas zapraszali, czy to burmistrz Nowego Jorku, czy przywódcy organizacji międzynarodowych. Występowałem przed prezydentami miast UE. Chwali się rzeszowian, jak znakomicie pomogliśmy uchodźcom, nie zdarzało się to wcześniej. Mamy pochwały z całego świata i to niezwykle ważny moment, aby tu działać i grać. Dzisiaj jedna z najważniejszych rzeczy to tytuł Miasta – Ratownika, to jest odmieniane przez wszystkie przypadki. Musimy być tam, gdzie zbierano dla nas dary, aby im podziękować. A także próbować pozyskać pożytki i uczestniczyć w życiu gospodarczym. Rzetelnie na ten temat dyskutujmy, my nie mamy nic do ukrycia, nie traktujmy naszych wyjazdów jako wycieczki prezydenta czy urzędników, ale to ważna misja, a bilans z tego dla miasta niezwykle korzystny.

powiedział prezydent.

Poinformował również, że jego 10 podróży kosztowało łącznie 60 tysięcy złotych.

Pan prezydent powiedział, że informacja o przyznanym grancie pojawiła się na ostatniej sesji Rady Miasta i uznał, że warto doprecyzować zapowiedź o pozyskaniu 1 mln dofinansowania na modernizację hali targowej. W budżecie na ten cel przeznaczonych było jedynie 100 000 zł, czyli dziesięć razy mniej niż przyznany grant z Europejskiego Banku Inwestycyjnego.

Podczas spotkania z mediami w prezentacji multimedialnej wyszczególniono rezultaty podróży zagranicznych Urzędu Miasta, który reprezentowany był przez Prezydenta Konrada Fijołka i ewentualne korzyści finansowe płynące z wizyt w miastach Europy, USA i Kanady. W trakcie pokazu slajdów prezydent tłumaczył zagadnienia dotyczące współpracy z miastami partnerskimi Rzeszowa, politykami, przedstawicielami administracji, instytucjami, organizacjami. Dokładniej mówiąc: z kim się spotkał, w jakiej sprawie i jakie są z tego profity – wizerunkowe i finansowe.

W zapytaniu prasowym z 29 października kolejne pytania brzmiały: Kiedy został przygotowany przedmiotowy projekt modernizacji hali targowej i jakie zakłada pełne finansowanie tej inwestycji?

Podobne pytania padły z sali podczas konferencji prasowej. Prezydent powiedział o tym, jakie są plany związane z tą inwestycją, jaka jest wizja infrastruktury nowej hali targowej, ale terminów i kwot nie był w stanie podać, ponieważ dokumenty z tym związane są dopiero w fazie przygotowań. Czas ten pozwoli na zasięgnięcie informacji u tych, którzy na targowisku prowadzą działalność gospodarczą, jakie są ich oczekiwania. Wizja hali jest taka, że oprócz strefy handlowej w planach jest rozbudowana baza gastronomiczna oraz przestrzeń eventowa.

Podczas konferencji przedstawiciele mediów mogli się dowiedzieć, że Rzeszów otrzymał również 10 mln złotych z UNICEF, organizacji z którą w czerwcu tego roku Rzeszów podpisał porozumienie o współpracy.

Natomiast 26 października 2022 r. burmistrz Gainesville, Lauren Poe i radni miasta przekazali dla Rzeszowa czek o wartości 20 tys. dolarów. Pieniądze zostały zebrane podczas akcji charytatywnej „The Amazing Give”, aby pomóc Rzeszowowi w opiece nad uchodźcami z Ukrainy.

Czy dostaliśmy na na spotkaniu prezydenta z mediami klarowną i wyczerpującą odpowiedź na nurtujące nas pytania? Po części tak. Planów jest dużo, ale my będziemy czekać na efekty, by uzyskać pewność, że część swoich ciężko zarobionych pieniędzy, która trafia do budżetu miasta jest dobrze spożytkowana, a my będziemy chcieli tutaj żyć, pracować, wychowywać dzieci, spędzać czas wolny i chwalić się Rzeszowem na zewnątrz.

Miasto czeka w najbliższym czasie opracowanie budżetu na 2023 rok. Zadanie trudne, bo trzeba zabezpieczyć finanse na wszystkie niezbędne potrzeby miasta i pensje dla pracowników podległych miastu, a dopiero potem można myśleć o ewentualnych inwestycjach.

Przeżyliśmy covid, kolejne jego fale, zdaliśmy egzamin z empatii w czasie, kiedy za naszą wschodnią granicą rozgrywa się dramat milionów ludzi. Tym bardziej, że czeka nas zwiększony napływ uchodźców przed zimą i zmaganie się z szalejącą inflacją. Mamy jednak nadzieję, że pomimo tych okoliczności, Rzeszów pozostanie w czołówce polskich, a nawet europejskich miast na wielu płaszczyznach.