2,3 C
Rzeszów
środa, 7 grudnia, 2022
+

    Radni z obozu Prezydenta Rzeszowa przegłosowali podwyżkę cen biletów MPK

    Polecamy

    Patrycja Pelczar Reszko
    Patrycja Pelczar Reszkohttps://www.kurierrzeszowski.pl
    Redaktor / Dziennikarz - Kurier Rzeszowski - portal, gazeta, TVi
    - Reklama -

    27 września 2022 r. odbyła się LXVII sesja Rady Miasta Rzeszowa. Radni dyskutowali między innymi o zmianach w budżecie miasta czy o zmianach miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego w kilku lokalizacjach miasta.

    Rzeszowian najbardziej interesowało, czy wejdzie uchwała, dotycząca wprowadzenia maksymalnych cen za usługi przewozowe w publicznym transporcie zbiorowym na terenie Gminy Miasto Rzeszów.

    Zarząd Transportu Miejskiego wystąpił o podwyżki cen biletów o 25 proc, by w części pokryć wydatki na przewóz pasażerów w Rzeszowie w tym roku. Dlatego uchwała trafiła pod obrady radnych.

    Głosowanie w tej sprawie odbyło się kilku godzinach ożywionej dyskusji m.in. o podwyżkach cen oleju napędowego, gazu CNG i energii elektryczną oraz kosztów utrzymania pracowników MPK. Dyskusję poprzedzono prezentacją analizy ekonomicznej Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Rzeszowie, którą przedstawiła zastępca dyrektora ZTM, Beata Cynkar. Analiza zawierała również politykę cenową przedsiębiorstwa.

    Prezydent Rzeszowa, Konrad Fijołek zaznaczył wyraźnie: „Jesteśmy w kryzysie”. Powiedział również:

    Dorzuciliśmy w tym roku 6 mln do MPK, jeszcze 18 brakuje… Skąd to wziąć?

    Jednocześnie podkreślił, że rosnącymi kosztami utrzymania miasta zostanie obarczona tylko część mieszkańców miasta, czyli ci, którzy zazwyczaj pracują, ponieważ pozostali będą mogli korzystać z komunikacji miejskiej za darmo.

    Stwierdzono również, że dotychczasowe działania, np. wprowadzenie przystanków na żądanie nie przyniosło znaczących oszczędności w budżecie ZTP.

    Kilku radnych zaproponowało zmiany, które byłyby ukłonem w stronę pasażerów korzystających z usług komunikacji miejskiej w Rzeszowie.

    Radny klubu Prawa i Sprawiedliwości, Jerzy Jęczmienionka, zwracając się do Konrada Fijołka, prezydenta Rzeszowa, złożył swój postulat, żeby stworzyć na bazie dwóch spółek – MPK i MKS, które w tej chwili funkcjonują w Rzeszowie i okolicach – jedną dobrze zarządzaną samorządową spółkę miejską przyjazną dla pasażerów.

    Radny Bogusław Sak, przewodniczący Komisji Komisji Gospodarki Komunalnej zgłosił m.in. pomysł wydłużenia dotychczasowego biletu jednoprzejazdowego 40-minutowego, ważnego przez 40 minut od momentu skasowanie do 60 minut (o czym pisaliśmy w poprzednim artykule o podwyżkach cen biletów MPK).

    Natomiast radny Mateusz Maciejczyk zgłosił pomysł wprowadzenia biletów 20-minutowych za 3 zł oraz wprowadzenia krótszych linii przewozowych w mieście. Bowiem wiele jest linii mających trasę przejazdu z jednego końca miasta na drugi (np. 18).

    Radni PiS powrócili także z pomysłem całorocznego biletu za 365 zł.

    Lider radnych PiS, Marcin Fijołek dosadnie wyraził swoje zdanie w sprawie podwyżek, które uderzą w portfele pasażerów:

    Przyjmując tę uchwałę dołączymy do czołówki polskich miast, w których są najdroższe bilety w kraju na komunikację publiczną. Trzeba zaproponować coś spektakularnego, jak choćby bilet całoroczny. Oczekujemy całościowego planu naprawy komunikacji publicznej. Będziemy głosować przeciw podwyżce cen.

    Dyskusja radnych w urzędzie, niestety nie pomogła pasażerom. Podwyżki cen biletów MPK przegłosowano zdecydowaną większością głosów 18 „za” i 8 „przeciw”.

    Za podwyżką głosowali: Tomasz Kamiński, Andrzej Dec, Marcin Deręgowski, Danuta Szyszka, Mateusz Maciejczyk, Witold Walawender, Zdzisław Kędzior, Daniel Kunysz, Sławomir Gołąb, Waldemar Wywrocki, Robert Walawender, Ewelina Fijołek, Mirosław Kwaśniak, Bogusław Sak, Maria Warchoł, Tadeusz Ożyło, Anna Skiba oraz Wiesław Ziemiński.

    Przeciw podwyżce cen głosowali radni Klubu Prawa i Sprawiedliwości, zdaniem których komunikacja miejska jest dla miasta zbyt ważna, by przenosić koszty na pasażera. A kolejna podwyżka cen biletów nie zachęca do podróżowania transportem publicznym. Przeciw byli: Marcin Fijołek, Jerzy Jęczmienionka, Grażyna Szarama, Danuta Solarz, Waldemar Kotula, Mateusz Szpyrka, Grzegorz Koryl oraz Robert Kultys.

    Zatem od 1 listopada najczęściej kupowany bilet 40-minutowy będzie kosztował 5 zł zamiast 4 zł. Z kolei za bilet ważny przez 90 minut od momentu jego skasowania trzeba będzie zapłacić 8,20 zł. Cena biletu semestralnego, z którego korzystają studenci, wzrosła z 200 do 250 zł. Uczniowie za imienny bilet sieciowy zapłacą 314 zł. To podwyżka z 240 zł.

    Tymczasem przyjęto również uprawnienie do bezpłatnych przejazdów uczniów będących obywatelami Ukrainy od rozpoczęcia do ukończenia nauki w szkole lub placówce.

    Ponadto na sesję Rady Miasta Rzeszowa przybyły pracownice Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Rzeszowie, które są w sporze zbiorowym z miastem. Starają się o zwiększenie pensji, ponieważ obecnie problemem są bardzo niskie zarobki wykwalifikowanych osób na poziomie płacy minimalnej, które posiadają wyższe wykształcenie, często na kilku kierunkach. Pracownicy proponują wzrost wynagrodzenia o 2 tys. zł brutto i zmianę zasad wynagradzania, czyli uregulowanie zasad przyznawania dodatku specjalnego.

    - REKLAMA -
    - Reklama -

    Więcej artykułów

    - REKLAMA -

    Najnowsze artykuły

    - REKLAMA -
    WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com