28,9 C
Rzeszów
sobota, 25 czerwca, 2022
+

    „Ogarnij hejt” – kampania społeczna

    Polecamy

    Antonina Czartoryska
    Redaktor / Dziennikarz - Kurier Rzeszowski - portal, gazeta, TVi
    - Reklama -

    „Ogarnij hejt” – wspólna akcja Instytutu Lema i ENEA przeciwko przemocy w internecie.

    Spośród wszystkich cyber zagrożeń, tym, które boli nas najbardziej, które potrafi również zabić, to mowa nienawiści – mówił dr Maciej Kawecki, prezes zarządu Instytutu Lema, prezentując wyniki projektu „Ogarnij hejt” zrealizowanego przez Instytut wspólnie z ENEA S.A. Akcję edukacyjną uświadamiającą uczniom, nauczycielom i rodzicom skalę i tragiczne konsekwencje hejtu w sieci przeprowadzono w 30 szkołach w całej Polsce.

    Podczas debaty w Centrum Prasowym PAP zaprezentowano też wyniki raportu, który powstał na podstawie danych zebranych od ponad czterech tysięcy osób podczas realizacji projektu.

    – Filarem działań Instytutu Lema jest walka o bezpieczeństwo przestrzeni cyfrowej – podkreślał dr Maciej Kawecki.

    – Nasz projekt ma pomóc ogarnąć hejt tym, którzy w obszarze mowy nienawiści są naprawdę sami. Spotkaliśmy się z ponad pięcioma tysiącami uczniów, rodziców, nauczycieli, przekazaliśmy też materiały dydaktyczne, które ułatwiają kontynuowanie tego, co zaczynamy naszymi spotkaniami” – wyjaśniał prezes Instytutu Lema.

    – W działania Instytutu włączyła się ENEA. „Grupa ENEA to nie tylko wicelider na rynku produkcji energii elektrycznej, ale bardzo uważny obserwator tego, co dzieje się w naszym społeczeństwie – mówiła Anna Lutek, dyrektor PR i Komunikacji w Grupie ENEA.

    – Szczególnie w okresie pandemii zaobserwowaliśmy wzrost cyberprzemocy. Postanowiliśmy podjąć taką aktywność, która pozwoli wesprzeć młodzież, nauczycieli i rodziców w walce z tym zjawiskiem, nauczyć, jak odpowiedzialnie korzystać z sieci” – zaznaczyła. 

    Zdaniem Anny Lutek to zaangażowanie jest naturalną konsekwencją systematycznego realizowania przez firmę działań z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu.

    – Na takich firmach jak ENEA spoczywa obowiązek reagowania na to, co dzieje się w społeczeństwie i pomoc tym, którzy jej najbardziej potrzebują. Stwierdziliśmy, że młodzież jest pozostawiona sama sobie i niekoniecznie dobrze potrafi sobie radzić z problemem cyberprzemocy- uzupełniła.

    Prezes Kawecki poinformował, że każdemu spotkaniu w ramach projektu towarzyszyła anonimowa ankieta z pytaniami, na które odpowiedziało ponad cztery tysiące uczniów. Te odpowiedzi posłużyły do opracowania raportu na temat hejtu, który w liczbach pokazuje z jak ogromnym i złym zjawiskiem mamy do czynienia. Zjawisko to jest na tyle rozpowszechnione, że trzech na czterech uczniów spotkało się z jakąś formą cyberprzemocy, np. wyzywaniem, ośmieszaniem, a nawet szantażem.

    – Zaskakiwało mnie, że na każdej lekcji na pytanie czy obserwujesz hejt w świecie cyfrowym, wszyscy zawsze podnosili ręce – zwrócił uwagę Filip Dębowski, trener projektu „Ogarnij hejt”.

    – Jest to zjawisko tak powszechne i też, dzięki technologiom, zanonimizowane, że staje się takim negatywnie rozumianym papierkiem lakmusowym kondycji naszego społeczeństwa. Więc tym bardziej musimy z nim walczyć – podkreślał Dębowski.

    Dębowski dodał, że projekt jest adresowany do trzech grup odbiorców z tego powodu, by te grupy do siebie zbliżyć.

    – Uczniowie deklarują, że spotykają się z hejtem wobec innych, ale nie przyznają się, że hejt dotyczy również ich samych. Wstydzą się, że są ofiarami hejtu i o tym nie rozmawiają – mówił Jakub Płodzich, dyrektor Instytutu Lema.

    – Jeden na trzech uczniów nigdy nikomu nie powiedział o doznanym hejcie, nawet rodzicom.

    Raport wskazuje też zatem na kolejny poważny problem – brak komunikacji między młodzieżą a rodzicami w obszarze dotyczącym korzystania z sieci.  Według raportu tylko 8 proc. pytanych często rozmawia z rodzicami na temat zachowania w Internecie.

    – Dzieci nie wiedzą do kogo mają się zwrócić z takim problemem – komentował wyniki Jakub Płodzich

    – Wszystkie badania, które są dostępne potwierdzają, że jest przepaść.  Uczniowie nie widzą partnerów do rozmowy w rodzicach i nauczycielach o tych problemach, które pojawiają się w internecie. Trzeba te tematy systemowo zagospodarowywać w szkole i w domu – wskazywał Filip Dębowski.

    – Główny komunikat kierowany przez nas do nauczycieli i rodziców jest taki, żeby rozmawiali z dziećmi, sami się edukowali i prowadzili potem edukację cyfrową wobec młodzieży, bo taki jest wymóg naszych czasów – apelował Jakub Płodzich.

    Bo również edukacja w szkole jest niewystarczająca. Az 31 proc. ankietowanych uczniów uważa, że zajęć na ten temat powinno być więcej.

    – Projekt trwa i będzie trwał. Hejtu jest bardzo dużo, więc wzmagamy nasze działania. Tych spotkań w szkołach będzie więcej, opiekujemy się szkołami dużo silniej. Drugie kilkadziesiąt szkół przeszkolimy w najbliższym czasie – zadeklarował dr Maciej Kawecki.

    – Wierzymy, że to dobry kierunek i rzetelne narzędzie do pracy z młodzieżą. Mamy nadzieję, że takie działania będą prowadzone w kolejnych latach i będziemy mogli wspierać te grupy w walce z cyberprzemocą – zapewniała też dyrektor Anna Lutek z ENEI.

    Link do raportu https://instytutlema.pl/wp-content/uploads/2022/04/Raport-Ogarnij-Hejt-2022.pdf 

    Źródło informacji: PAP MediaRoom

    - REKLAMA -
    - Reklama -

    Więcej artykułów

    - REKLAMA -

    Najnowsze artykuły

    - REKLAMA -