Główna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała umowę na wykonanie koncepcji programowej na budowę obwodnicy Pilzna w ciągu drogi krajowej nr 73. Koszt budowy opiewa na kwotę 1 496 743 PLN. Tym samym wszystkie podkarpackie obwodnice ujęte w rządowym programie budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030 są już na etapie opracowywania dokumentacji.
Podstawowym celem budowy obwodnicy Pilzna jest wyprowadzenie ruchu samochodów ciężarowych, jak koncentruje się w mieście z kierunków wschodniego i zachodniego. Chodzi przede wszystkim o podróżujących drogą krajową 94, oraz autostradą A4 w kierunku Jasła i Krosna.
Przebieg DK73 łączy korytarz transportowy DK94/A4 z drogą krajową nr 28, stanowiącą główny kręgosłup komunikacyjny południowej części województw podkarpackiego i małopolskiego. Dzięki realizacji tej obwodnicy, ruch tranzytowy znacząco zmniejszy się w centrum miejscowości.
– Obwodnica Pilzna, która powstanie w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic, to kluczowa inwestycja dla miasta, jak i całego województwa podkarpackiego. Dzięki niej znacząco zmniejszy się ruch tranzytowy w centrum miejscowości, co w efekcie poprawi poziom bezpieczeństwa i komfort zarówno mieszkańców, jak i kierowców – powiedział wiceminister infrastruktury Rafał Weber.
Planowana obwodnica swój przebieg rozpocznie na skrzyżowaniu drogi krajowej nr 94 i ul. Lwowskiej (DK73) w Pilźnie, gdzie zaprojektowano skrzyżowanie typu rondo. Dalej inwestycja przetnie rzekę Dulcza, a na końcowym odcinku włączy się do istniejącej drogi krajowej nr 73 za pomocą ronda. Będzie ono zlokalizowane w odległości ok. 1,2 km za istniejącym skrzyżowaniem z drogą gminną w kierunku Jasła. Koniec obwodnicy zaprojektowano w miejscowości Strzegocice (początek planowanej rozbudowy DK73 na odcinku Pilzno – Brzostek).
Program budowy 100 obwodnic w województwie podkarpackim
W ramach rządowego programu budowy 100 obwodnic w woj. podkarpackim powstanie osiem nowych inwestycji drogowych, które obecnie są w przygotowaniu. Dla wszystkich zadań są już wyłonieni wykonawcy, którzy rozpoczęli opracowywanie dokumentacji (STEŚ-R – Studium korytarzowe, Studium-techniczno-ekonomiczno-środowiskowe z elementami koncepcji programowej oraz uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach):
- obwodnica Kolbuszowej w ciągu DK9, termin realizacji: marzec 2024 r.
- obwodnica Miejsca Piastowego w ciągu DK28, termin realizacji: marzec 2024 r.
- obwodnica Przemyśla w ciągu DK28/DK77, termin realizacji: marzec 2024 r.
- obwodnica Nowej Dęby w ciągu DK9, termin realizacji: maj 2024 r.
- obwodnica Sanoka w ciągu DK84 (II etap), termin realizacji: czerwiec 2023 r.
- obwodnica Jasła w ciągu DK73, termin realizacji: marzec 2023 r.
- obwodnica Brzostku i Kołaczyc w ciągu DK73, termin realizacji: maj 2023 r.
- obwodnica Pilzna w ciągu DK73 – opracowanie KP, termin realizacji: marzec 2023 r.