Zakończyła się inwestycja kolejowa realizowana w Kolbuszowej. Na podkarpackie tory wyjechało dodatkowo 26 pociągów „Podkarpackiej Kolei Aglomeracyjnej” w relacji Rzeszów – Kolbuszowa – Rzeszów. W Kolbuszowej odbyła się konferencja prasowa, dotycząca uruchomienia połączeń.
Prace związane z elektryfikacją linii 71 zostały zakończone, co oznacza, że mieszkańcy Kolbuszowej będą mogli za pomocą wygodnych pociągów dostać się do Rzeszowa.
W konferencji prasowej, która odbyła się w Kolbuszowej udział wzięli ponadto: Zbigniew Chmielowiec – poseł na Sejm RP, Jolanta Sawicka – wicewojewoda podkarpacka, Bogdan Romaniuk – Radny Województwa Podkarpackiego, Piotr Grawicz – zastępca dyrektora Regionu Południowego, Centrum Realizacji Inwestycji PKP PLK, Mieczysław Borowiec – dyrektor PKP PLK, oddział w Rzeszowie, Bogusław Łoboda – dyrektor Pol-Regio, podkarpackiego zakładu, Józef Kardyś – starosta kolbuszowski oraz Jan Zuba – burmistrz Kolbuszowej.
– mówił Marszałek Władysław Ortyl.
– podkreślała wicemarszałek Ewa Draus.
W ramach zadania pod nazwą: „Budowa Podmiejskiej Kolei Aglomeracyjnej – PKA” w Kolbuszowej zrealizowano kilka ważnych inwestycji, jak: przebudowa budynku dworca PKP, budowa parkingu przy stacji kolejowej na 60 miejsc postojowych oraz przebudowa ulic – Ks. Ludwika Ruczki oraz Fabrycznej. Na przystanku kolejowym w Kolbuszowej Górnej wybudowano z kolei parking na 20 miejsc postojowych wraz z chodnikami. Natomiast w Widełce wybudowano drogę dojazdową na odcinku ok. 200 metrów do przystanku kolejowego, powstały też zatoki postojowe dla samochodów osobowych.
– mówiła wicewojewoda Jolanta Sawicka.
Starosta kolbuszowski Józef Kardyś w imieniu mieszkańców podziękował wszystkim, którzy przyczynili się do uruchomienia połączeń PKA do Kolbuszowej.
Głos zabrał także Jan Zuba, burmistrz Kolbuszowej.
– powiedział.
Podkarpacka Kolej Aglomeracyjna jest jednym z największych obecnie realizowanych przedsięwzięć w zakresie kolejowych przewozów pasażerskich na Podkarpaciu. Oferta pociągów aglomeracyjnych jest uzupełnieniem kolejowych połączeń regionalnych, na obszarze Rzeszowskiego Obszaru Funkcjonalnego, które są realizowane przez spółkę PolRegio S.A. na zlecenie Marszałka Województwa Podkarpackiego.
– mówił Mieczysław Borowiec, dyrektor PKP PLK, oddział w Rzeszowie.
W ramach PKA w rejonie stacji Rzeszów-Staroniwa powstanie hala technologiczna wraz układem torowym, stacją paliw i myjnią taboru kolejowego. Umowę na budowę hali podpisano w kwietniu 2021 roku. Hala o długości około 140 metrów będzie wyposażona w niezbędne stanowiska do należytego utrzymania stanu technicznego i czystości pojazdów szynowych. Wartość przedsięwzięcia opiewa na kwotę ponad 136 mln złotych, z czego dofinansowanie z Funduszy Europejskich wynosi około 40 mln złotych. Dofinansowanie pochodzi z Centrum Unijnych Projektów Transportowych dla projektów współfinansowanych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Zadanie w systemie „zaprojektuj i wybuduj”, będzie realizowało konsorcjum firm: Inżynieria Rzeszów S.A. oraz Przedsiębiorstwo „AGAT” S.A. Hala zostanie oddana do użytku we wrześniu 2023 roku.
Powstanie także nowa linia kolejowa z Rzeszowa do Jasionki. Będzie ona miała ok. 5 km długości, a przystanek przy lotnisku będzie połączony z terminalem lotniczym. Koszt inwestycji wyniesie około 80 mln złotych.
Przejazd Podkarpacką Koleją Aglomeracyjną z Rzeszowa do Kolbuszowej będzie się odbywać w następujących godzinach: 6:12, 7:17, 8:31, 10:27, 11:33, 14:02, 15:14, 17:07, 18:15, 18:54, 20:15, 21:00, 22:32. Natomiast z Kolbuszowej do Rzeszowa będzie można pojechać w godzinach: 6:12, 7:22, 7:59, 9:46, 11:33, 12:53, 14:40, 16:29, 17:43, 18:59, 20:15, 21:38, 23:26. Podróż na tym odcinku będzie trwała średnio około 30 minut.