czwartek, 25 kwietnia, 2024
spot_img
+

    Teatry z całej Polski na 07.FNT – Rzeszów stał się „stolicą nowego teatru”

    Polecamy

    Zuzanna Jarosz
    Zuzanna Jarosz
    Redaktor / Dziennikarz - Kurier Rzeszowski - portal, gazeta, TVi
    - Reklama -

    Aktorzy z uporem powtarzają wielkie słowa w nieco odmiennej formie. Od 22 października w Teatrze im. Wandy Siemaszkowej trwa 07. Festiwal Nowego Teatru. Grupy teatralne prezentują dzieła wielkich artystów w nowoczesnej odsłonie. Dramaty Czechowa, sztuki Shakespeare’a i Różewicza ożywają na nowo w murach „Siemaszki”.

    Pierwszy spektakl konkursowy, „Kto zabił Kaspara Hausera” w reżyserii Radka Stępnia, był próbą wyjaśnienia zagadki chłopca znalezionego na ulicach Norymbergii. Teatr im. Stefana Jaracza w Łodzi przedstawił tę historię z punktu widzenia dwóch Hauserów – starca na wózku inwalidzkim oraz młodzieńca, który „chciałby być kimś”. Ekran telewizora, w który był ślepo wpatrzony stary Hauser, jest w spektaklu filtrem pamięci, przypomnieniem tego, co było. Z kolei ruchoma, oświetlona scena odzwierciedlała to, co tu i teraz. Kim tak naprawę był Kaspar? Mesjaszem, Oszustem, czy Nikim?

    fot. Wiktoria Cieśla

    W sobotni wieczór na deskach „Siemaszki” wystąpił Teatr Zagłębia w Sosnowcu. Spektakl „Komedia. Wujaszek Wania” ukazuje śmieszność świata w swojej tragiczności. Śmiech jest w dramacie lekarstwem na ludzkie problemy. Reżyser, Jędrzej Piaskowski, przedstawił historię rodziny Wojnickich rezygnując z naturalistycznej konwencji. Intrygi, romanse i rodzinne kłótnie przewijają się przez całe przedstawienie. Tak samo jak drzwi na kółkach, które są głównym elementem scenografii.

    fot. Wiktoria Cieśla

    Nowy Teatr im. Witkacego w Słupsku rzucił nowe światło na sztukę „Shakespeare’a. „Kupiec wenecki” w reżyserii Szymona Kaczmarka zaskoczył widzów niebywałą aktualnością poruszanych problemów współczesnego świata. Homoseksualizm, uchodźcy, antysemityzm, przemoc wobec kobiet, dyskryminacja… wszystko przewija się w spektaklu obok historii Bassaniego, który zabiega o względy Porcji. Jego przyjaciel, kupiec Antonio, zaciąga dług u Shylocka. Ojciec Jessiki w pierwszej części sztuki bardziej przypomina rapera, niż ortodoksyjnego Żyda. Dopiero podczas procesu zamienia dresy z lampasami na tradycyjny strój. W spektaklu dużą rolę odgrywają nowe technologie. Jedna ze skrzyń, w której jest zamknięta Porcja, okazuje się studiem nagrań. Po wyjściu z zamknięcia, dziewczyna ściera makijaż i pokazuje swoje prawdziwe „ja”. Z kolei podczas procesu wciela się w adwokata, którego nie rozpoznaje nawet jej własny mąż. Kto wygrał rozprawę? Czy Żyd przyjął chrzest?

    fot. Wiktoria Cieśla

    Gospodarze Festiwalu wystąpili na scenie Teatru im. Wandy Siemaszkowej w spektaklu „Wiśniowy sad”.

    W konkursie biorą także udział:

    Teatr Polski we Wrocławiu ze sztuką: „Białe małżeństwo” w reżyserii Martyny Łyko oraz Teatr im. Wilama Horzycy w Toruniu, który 29 października zaprezentuje spektakl „Biblia.Próba”

    Wielki Finał 07. Festiwalu Nowego Teatru odbędzie się 30 października!

    - REKLAMA -
    - Reklama -

    Więcej artykułów

    - REKLAMA -

    Najnowsze artykuły

    - REKLAMA -
    WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com