Dziś w Rzeszowie doszło do podpisania porozumienia między Partnerami programu rozwoju edukacyjno-zawodowego P-TECH: przedstawicielami Urzędu Miasta Rzeszowa, Asseco Poland oraz Instytutu Badań Edukacyjnych. Na jego mocy do międzynarodowego programu dołączył Zespół Szkół Technicznych im. Eugeniusza Kwiatkowskiego w Rzeszowie.
20 września 2021 Zespół Szkół Technicznych im. Eugeniusza Kwiatkowskiego w Rzeszowie oficjalnie dołączył do międzynarodowego programu rozwoju edukacyjno-zawodowego P-TECH, uruchomionego w Polsce w 2019 roku z inicjatywy IBM. Dziś partnerzy programu podpisali porozumienie dotyczące współpracy. W ramach programu, rzeszowscy uczniowie po pięciu latach nauki będą mieli możliwość uzyskania poszukiwanej na rynku kwalifikacji z zakresu programowania.
– mówił podczas spotkania Konrad Fijołek, prezydent Rzeszowa.
Głównym celem P-TECH jest wsparcie lokalnych społeczności przez odpowiednie przygotowanie młodzieży do pracy w branży informatycznej, adekwatnie do potrzeb rynku pracy XXI wieku. Program P-TECH jako wielostronna inicjatywa edukacyjna zapewnia młodym ludziom wsparcie w rozwoju umiejętności naukowych, technicznych, pracowniczych i zawodowych. To przykład najlepszego wykorzystania wielostronnego partnerstwa publiczno-prywatnego, w ramach którego uczniowie szkół technicznych i ogólnokształcących mogą się rozwijać również w środowisku zawodowym.
– zauważał Jarosław Szymczuk, Dyrektor Generalny, IBM Polska i Kraje Bałtyckie.
W ramach P-TECH uczniowie będą między innymi śledzić codzienną pracę swojego mentora (tzw. job shadowing), poznając od wewnątrz rzeczywiste środowisko biznesowe czy też uczestnicząc w wykładach i płatnych stażach. P-TECH nie wymaga wprowadzania zmian do podstawy programowej. Firmy i instytucje partnerskie we współpracy z kadrą dydaktyczną szkoły dostarczają dodatkowy wkład merytoryczny lub narzędzia do już istniejących przedmiotów i zajęć, tak by wyposażyć uczniów w konkretne umiejętności potrzebne na rynku pracy. Uczniowie uczestniczący w programie P-TECH, po zdaniu matury otrzymają świadectwo dojrzałości, które jest na IV poziomie Polskiej Ramy Kwalifikacji (PRK) oraz dodatkowo po spełnieniu wymagań określonych dla kwalifikacji Technik Programista, uzyskają certyfikat potwierdzający posiadanie tej kwalifikacji, która jest na poziomie 5 PRK.
– podkreślała Justyna Sawicka, Kierownik ds. Rekrutacji w Asseco Poland S.A.
Z kolei Ireneusz Baranowski – Zastępca Dyrektora Instytutu Badań Edukacyjnych – zwracał uwagę na to, że edukacja zawodowa daje najlepsze efekty, gdy jest powiązana z nabywaniem umiejętności w realnym środowisku pracy i właśnie to może zapewnić program P-TECH gwarantując, że cele kształcenia zawodowego spotykają się z faktycznymi potrzebami lokalnego rynku pracy.
P-TECH zainicjowany został przez firmę IBM w USA. Pierwszą szkołę włączono do programu w 2011 r. w Brooklynie w ramach współpracy Departamentu Edukacji Nowego Jorku, The City University w Nowym Jorku oraz IBM. Od tego momentu P-TECH został wdrożony w ponad 260 szkołach w 28 krajach. Obecnie program zrzesza 600 firm partnerskich i 200 uniwersytetów, które ostatecznie dzielą się swoją wiedzą i doświadczeniem z ponad 150 tys. uczniów. W Polsce IBM jest również Partnerem Branżowym wielu z tych inicjatyw.
– mówiła Edyta Niemiec, Dyrektor Zespołu Szkół Technicznych im. E. Kwiatkowskiego w Rzeszowie.
Rzeszowskie Technikum jest szóstą szkołą w Polsce, w której będą prowadzone zajęcia w ramach P-TECH. Dotychczas do programu dołączyło I Liceum Ogólnokształcące im. Bartłomieja Nowodworskiego z Krakowa, dwie szkoły z Katowic: Zespół Szkół Technicznych i Ogólnokształcących nr 2, Śląskie Techniczne Zakłady Naukowe z Katowic, oraz Technikum nr 1 „Szkoła na Leśnej” we Wronkach i Zespół Szkół Politechnicznych w Łodzi.