Wczoraj odbyła się uroczystość udostępnienia trasy Mielec-Dębica dla mieszkańców Mielca, którzy czekali na przywrócenie połączeń kolejowych aż 12 lat. W uroczystości wzięli udział m.in. marszałek Władysław Ortyl oraz europoseł Tomasz Poręba. Inwestycja jest efektem inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. na linii Padew – Mielec – Dębica, współfinansowanej ze środków UE w ramach RPO Województwa Podkarpackiego.
Trasa Mielec – Dębica została oficjalnie udostępniona dla podróżnych. Odcinek blisko 32 km pociągi pasażerskie będą pokonywały z maksymalną prędkością 120 km/h. Podróż zajmie 35 minut, czyli ponad godzinę mniej niż przed modernizacją kolei. W ramach realizacji zostały przebudowane stacje i przystanki: Mielec, Wojsław, Rzochów, Rzemień, Tuszyma, Dąbie, Pustków, Kochanówka Pustków, Pustynia.
Dokładnie o 5.44 pierwszy pociąg z Dębicy wjechał na odnowiony mielecki peron. O 5.50 pierwsi pasażerowie z Mielca pojechali w kierunku Dębicy. Choć modernizacja linii L25 jeszcze trwa, pociągi będą już na stałe kursować na trasie Mielec – Dębica. Uroczystość oficjalnie otwierająca przywrócone po 12 latach połączenia kolejowe odbyła się na stacji PKP w Mielcu. Jedną z atrakcji powrotu pociągów do Mielca był przejazd drezynami kolejowymi. Marszałek Władysław Ortyl wraz z europosłem Tomaszem Porębą oraz kilkoma innymi gośćmi wjechali drezynami na stację i przecięli symboliczną wstęgę.
– podkreślał marszałek Ortyl.
Obecny na spotkaniu Rafał Weber, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury mówił, że Mielec bardzo długo czekał na połączenie kolejowe.
– zapewniał minister Weber.
Nowe perony są wyposażone w wiaty ławki, oświetlenie oraz tablice informacyjne i oznakowanie. System ścieżek dotykowych na peronach pomoże w dostępie do pociągu osobom niedowidzącym. W obszarze mieleckiej stacji planowana jest budowa kolejnego przejścia podziemnego. Nowy obiekt zastąpi trasę w poziomie szyn i zwiększy bezpieczeństwo. Istotnym dla Mielczan rozwiązaniem komunikacyjnym, podnoszącym poziom bezpieczeństwa będzie także budowa wiaduktu w zamian za istniejące obecnie dwa skrzyżowania w poziome szyn.
– mówiła podczas uroczystości Małgorzata Jarosińska-Jedynak, sekretarz stanu w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej.
Inwestycja „Rewitalizacja linii kolejowej nr 25, na odcinku Padew – Mielec – Dębica” wpisana jest w Regionalny Program Operacyjny Województwa Podkarpackiego na lata 2014 – 2020. Całkowita wartość projektu to 296 717 022,32 PLN, kwota dofinansowania unijnego – 209 063 173,35 PLN.
Reaktywowanie przewozów na linii kolejowej Padew – Mielec – Dębica wpłynie korzystnie na rozwój północnej części Województwa Podkarpackiego, lepiej skomunikuje leżące na jej trasie strefy ekonomiczne z resztą kraju. Inwestycja przyczyni się także do zwiększenia mobilności i poziomu życia mieszkańców.