Podczas dzisiejszej konferencji prasowej przetarg na zaprojektowanie i budowę odcinka drogi ekspresowej S19 Babica – Jawornik został skierowany do opublikowania w Dzienniku Urzędowym UE. Długość odcinka wyniesie 11,6 km, a jego częścią będzie – jedna z najwyższych w kraju – estakada drogowa.
W konferencji prasowej, w trakcie której przedstawione zostały szczegółowe informacje dotyczące realizacji inwestycji wziął udział sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Rafał Weber.
– mówił w Jaworniku sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Rafał Weber.
Wiceminister Weber dodał, że niebawem powinny rozpocząć się prace na południowym odcinku S-19.
– dodał wiceminister.
Wojewoda Podkarpacki Ewa Leniart mówiła m.in. o tempie prac przy realizacji S-19.
– mówiła Ewa Leniart.
Wojewoda mówiła o szansach, jakie otwiera realizacja podkarpackiego odcinka tej inwestycji.
– podkreślała wojewoda.
– dodała.
Dyrektor rzeszowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad zwrócił uwagę na specyfikę prowadzonego przedsięwzięcia.
– powiedział Bogdan Tarnawski, dyr. GDDKiA w Rzeszowie.
Zakres inwestycji obejmuje budowę odcinka drogi ekspresowej o długości 11,6 km o przekroju dwujezdniowym po dwa pasy ruchu w obu kierunkach (plus pas awaryjny). W ramach zadania wybudowany zostanie węzeł drogowy zlokalizowany w rejonie miejscowości Strzyżów i Czudec na skrzyżowaniu z drogą powiatową nr 1931R. Powstanie również tymczasowy łącznik z drogą krajową nr 19 w miejscowości Jawornik. Jest on wynikiem etapowania budowy S19 między Babicą a Domaradzem i podziałem na dwa odcinki realizacyjne: Babica – Jawornik (z tymczasowym łącznikiem S19 z DK19), Jawornik – Domaradz.
Docelowo, po wybudowaniu odcinka Jawornik – Domaradz, droga ekspresowa S19 nie będzie łączyła się z DK19 w m. Jawornik. W śladzie tymczasowego łącznika będzie droga gminna służąca (m.in. służbom ratowniczym) jako wjazd awaryjny na S19 przez MOP Jawornik.
Na tym odcinku powstanie także Miejsce Obsługi Podróżnych Jawornik (w kierunku Rzeszowa) oraz wybudowane zostaną obiekty inżynierskie. Będzie to 7 estakad na bardzo wysokich podporach, w tym największa estakada o długości ok. 1,15 km rozpięta nad doliną na filarach o wysokości ok. 100 m od poziomu terenu. Powstanie również 6 wiaduktów, 3 przejścia dla zwierząt (2 dla zwierząt średnich, 1 dla zwierząt dużych). Droga zostanie też wyposażona w urządzenia BRD oraz ochrony środowiska. Przebudowane i rozbudowane zostaną kolidujące drogi poprzeczne, a także infrastruktura techniczna oraz cieki i urządzenia melioracyjne.