W trakcie prac remontowych prowadzonych na strychu klasztornym przemyskich Franciszkanów odkryto opakowane w papier, trzy rzeźby późnogotyckie. Znajdowały się pod deskami podłogi. Prawdopodobnie pochodzą z wyposażenia nieistniejącego już wcześniejszego kościoła.
Podkarpacki Wojewódzki Konserwator Zabytków w Przemyślu poinformował o odkryciu i zamieścił na Facebooku zdjęcia wykonane w klasztornych salach po wstępnym oczyszczeniu.
![](https://kurierrzeszowski.pl/wp-content/uploads/2021/06/206858659_528515638585971_1484163501883286271_n-349x1024.jpg)
Rzeźby nie były dotychczas znane i odnotowane w katalogach zabytków miasta. Wstępna analiza historyczna i porównawcza, opracowana przez dr hab. Piotra Łopatkiewicza – profesora Karpackiej Państwowej Uczelni w Krośnie, konsultanta naukowego Krakowskiej ASP – określiła datowanie i poprzez analogie, środowiska artystyczne, w których rzeźby mogły powstać.
Najstarszą rzeźbą jest figura Św. Anny Samotrzeć, datowana na przełom lat sześćdziesiątych i siedemdziesiątych, a najpóźniej na początek lat siedemdziesiątych XV w. (1470 – 1475). Rzeźba Św. Mikołaja i Matki Boskiej Niepokalanie Poczętej (?) są późniejsze i datowane na pierwszą tercję wieku XVI, a dokładniej Św. Mikołaj – 1510 – 1515, Figura Marii – ok. 1530 r.
![](https://kurierrzeszowski.pl/wp-content/uploads/2021/06/208451049_528515371919331_7820754013278134625_n-331x1024.jpg)
Ze względu na złe warunki przechowywania, stan rzeźb nie jest dobry. Drewno jest przesuszone, ze śladami działalności owadów. Polichromia posiada niekiedy spore ubytki, uszkodzenia gruntów kredowych i warstwy malarskiej. Rzeźby są niekompletne. Zapakowane w oddzielnym zawiniątku fragmenty, dają się dopasować jako dłonie Marii, czy też fragmenty szaty. Niektórych detali jednak nie ma – na przykład pastorału Św. Mikołaja.
Wśród zbiorów zakonnych, dużo później, odnaleziono jeszcze jedną niewielką rzeźbę przedstawiającą Dzieciątko Jezus. Wstępna analiza porównawcza sposobu opracowania obu rzeźb, Marii i Dzieciątka, pozwala przypuszczać, że stanowiły one jedną grupę, Maria trzymała na lewej ręce Dzieciątko. Jest to dodatkowy argument przemawiający za identyfikacją wizerunku jako idei Niepokalanego Poczęcia Marii Panny.
![](https://kurierrzeszowski.pl/wp-content/uploads/2021/06/206868598_528515515252650_2268722609208201130_n-683x1024.jpg)
Rzeźby zostały wpisane do rejestru zabytków.