Czy wodór jest w stanie zmienić przyszłość? Ten pierwiastek chemiczny, stosowany obecnie jako paliwo do rakiet kosmicznych, może odegrać dużą rolę w „zielonej transformacji gospodarki” UE. W ramach Europejskiego Zielonego Ładu, konieczna jest ogólna poprawa dostaw energii i stworzenie w pełni zintegrowanego systemu energetycznego.
Dostęp do czystej, przystępnej cenowo oraz bezpiecznej energii dla przedsiębiorstw i konsumentów jest niezbędny w prawidłowym funkcjonowaniu gospodarki!
W lipcu 2020 r. Komisja Europejska zaproponowała strategię wodorową dla Europy neutralnej dla klimatu, mającą na celu przyspieszenie rozwoju czystego wodoru i zapewnienie jego roli jako podstawy dla neutralnego dla klimatu systemu energetycznego do 2050 roku.
Wyzwania w zakresie konkurencyjności kosztowej
Europosłowie podkreślają znaczenie klasyfikacji różnych rodzajów wodoru i chcą jednolitej terminologii w całej UE, aby dokonać jasnego rozróżnienia między wodorem odnawialnym, a niskoemisyjnym.
Na majowej sesji plenarnej posłowie do PE zagłosowali nad sprawozdaniem będącym odpowiedzią na propozycję Komisji Europejskiej. Uznali, że tylko zielony wodór – wytwarzany ze źródeł odnawialnych – może w sposób zrównoważony przyczynić się do osiągnięcia neutralności klimatycznej w perspektywie długoterminowej.
Obecnie wodór odgrywa niewielką rolę w ogólnym zaopatrzeniu w energię. Istnieją wyzwania w zakresie konkurencyjności kosztowej, skali produkcji, potrzeb infrastrukturalnych i poczucia bezpieczeństwa. Oczekuje się jednak, że wodór umożliwi w przyszłości bezemisyjny transport, ogrzewanie i procesy przemysłowe, a także międzysezonowe magazynowanie energii
-podkreśla PE
Europosłowie chcą, aby Komisja Europejska i kraje UE wspierały produkcję oraz wykorzystanie paliwa ze źródeł odnawialnych.
Wykorzystanie wodoru nie powoduje emisji gazów cieplarnianych. Wodór stanowi około 2 proc. koszyka energetycznego UE. 95 proc. wodoru pochodzi z paliw kopalnych, co każdego roku uwalnia 70-100 mln ton CO2.
Wodór będzie dobrym paliwem. Może służyć do produkcji innych gazów, a także paliw płynnych. Dodatkowo wodór ma wyższą gęstość energii niż akumulatory, dzięki czemu może być używany do transportu na duże odległości i transportu ciężkich towarów.
Parlament Europejski opowiada się za stopniowym wycofaniem wodoru opartego na paliwach kopalnych. Europosłowie chcą też certyfikacji całego importu wodoru w taki sam sposób jak wodoru produkowanego w UE, w tym jego produkcji i transportu, w celu uniknięcia ucieczki emisji. Proponują również ocenę możliwości zmiany przeznaczenia istniejących gazociągów do transportu i podziemnego magazynowania wodoru.