Wczoraj odbyło się oficjalne otwarcie obwodnicy Dynowa. Liczy ona prawie 4 kilometry i pozwala ominąć centrum miasta kierowcom podróżującym trasą Lublin – Wysokie – Biłgoraj – Sieniawa – Przeworsk – Kańczuga – Dynów – Grabownica Starzeńska. W wydarzeniu wzięli udział m.in. wojewoda podkarpacki Ewa Leniart, wicemarszałek Piotr Plich i wiceminister Rafał Weber z Ministerstwa Infrastruktury.
– powiedział wicemarszałek Piotr Pilch w czasie oficjalnego oddania do ruchu obwodnicy miasta.
Po nieco ponad roku została zakończona budowa drogi. Koszt inwestycji wyniósł 35 mln zł. Cała realizacja tego zadania czyli wykonanie dokumentacji w systemie „zaprojektuj i wybuduj”, uzyskanie decyzji ZRID oraz wykonanie robót kosztowało ponad 38,7 mln złotych. Projekt był współfinansowany z EFRR w ramach Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego na lata 2014 – 2020. Wartość dofinansowania z EFRR wyniosła ponad 28, 8 mln złotych.
– powiedział w czasie uroczystego otwarcia nowej drogi wicemarszałek Piotr Pilch.
Inwestorem budowy było Województwo Podkarpackie – Podkarpacki Zarząd Dróg Wojewódzkich w Rzeszowie. Obowiązki inżyniera kontraktu powierzono Zamojskiej Dyrekcji Inwestycji. Wykonawcą projektu i budowy była wybrana w przetargu firma EUROVIA POLSKA S.A. z Kobierzyc.
Obwodnica Dynowa ma znaczenie zarówno lokalne, jak i regionalne. To regionalne dotyczy lepszego skomunikowania całego regionu i południowej części powiatu rzeszowskiego, w tym również lepszej dostępności z drogi krajowej nr 94 i autostrady A4 w kierunku Bieszczad.
– mówiła w czasie uroczystego otwarcia wojewoda podkarpacki Ewa Leniart.
– podkreślał obecny na uroczystości wiceminister Rafał Weber z Ministerstwa Infrastruktury.
– podkreślał wicemarszałek Piotr Pilch.
Lokalny charakter przedsięwzięcia dotyczy głównie miasta Dynowa. Dzięki obwodnicy wyprowadzony zostaje ruch z centrum miasta, dzięki czemu poprawi się bezpieczeństwo na drogach oraz komfort życia mieszkańców, narażonych do tej pory na wzmożony ruch samochodowy w tym również tranzytowy oraz uciążliwości środowiskowe (spaliny, hałas).
– podkreśla członek zarządu Stanisław Kruczek.
Obwodnica jest szansą dla rozwoju gospodarczego i turystycznego, poprzez zapewnienie płynnej komunikacji, skrócenia czasu przejazdu oraz zwiększenia dostępności przedsiębiorców i umożliwienia wykorzystania nowych obszarów pod inwestycje.
– nie ukrywa swej radości Zygmunt Frańczak burmistrz Dynowa.
Obwodnica znajduje się po wschodniej stronie Dynowa, w bezpośrednim sąsiedztwie kolejki wąskotorowej relacji Przeworsk – Dynów. Jej początek to rondo w miejscu przecięcia się drogi wojewódzkiej Nr 835 Lublin – Przeworsk – Grabownica Starzeńska i drogi wojewódzkiej 884 Przemyśl – Domaradz w m. Bachórz. Kończy się natomiast na skrzyżowaniu z istniejącą drogą wojewódzką nr 835 przy ul. Karolówka w Dynowie.
Obwodnica jest drogą jednojezdniową, o długości 3,95 km, na której powstało pięć skrzyżowań z drogami gminnymi i powiatowymi, w tym dwa ronda. Została wyposażona w odpowiednie odwodnienie, oświetlenie, chodniki i ciągi pieszo-rowerowe, a w jej otoczeniu znalazły się między innymi ciągi dla zwierząt. Z uwagi na położenie drogi powstały na niej dwa przejazdy kolejowo-drogowe na skrzyżowaniu z linią Przeworskiej Kolejki Wąskotorowej oraz trzy mosty na potokach.
– nie ukrywa zadowolenia Piotr Żydek kierownik budowy z firmy Eurovia, wykonawcy obwodnicy.
Jako pomoc przy realizacji tej inwestycji samorząd miasta Dynowa przekazał Województwu Podkarpackiemu 130 tysięcy złotych.